Författare Ämne: Doktoravhandling om fäbodar  (läst 10043 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Doktoravhandling om fäbodar
« skrivet: september 25, 2009, 17:45 »
En doktorsavhandling presenteras snart om fäbodar. Doktoranden har kommit fram till att fäbodar infördes under 1500 talet och att de alltså inte funnits före detta århundrade.  Han ger ut sin doktorsavhandling i bokform.

(Reportage idag i Östersunds posten).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #1 skrivet: september 25, 2009, 22:12 »
Verkar märkligt med tanke på att fäbodar nämns i flera 1400-talsdiplom från Hälsingland. Dessutom har ju många fäbodar bevisligen bebyggelsekontinuitet mycket längre tillbaka, det finns t o m byggnader på fäbodar som är dendrodaterade till senmedeltid. Man måste väl i så fall förutsätta att fädbodarna då var permanenta bosättningar i stället. Det är i och för sig inte omöjligt med tanke på den stor befolkningskrisen under senmedeltiden.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #2 skrivet: september 25, 2009, 22:35 »
Man måste väl i så fall förutsätta att fädbodarna då var permanenta bosättningar i stället. Det är i och för sig inte omöjligt med tanke på den stor befolkningskrisen under senmedeltiden.

Det där förstod jag inte riktigt. Senmedeltidens befolkningskris bestod väl av "brist på" folk, efter digerdöden. Snarare än överbefolkning. Många gårdar lämnades öde, speciellt i marginella områden på sämre jordar, mindre märkbart på goda jordar i centralbygder. Det borde väl drabba fäbod-lägen också. Missförstår jag hur du menar, kanske?

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #3 skrivet: september 26, 2009, 00:15 »
Jag menade att permanentbebodda gårdar kan ha övergått till fäbodar då befolkningen minskade. Här nere i sydsverige finns det många belägg på att ödesmål kvarstod som utmarker under de återstående gårdarna, antingen som bete eller som slåttermarker. I Norrland där avstånden var längre kan de ha blivit fäbodar eller bodland istället.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #4 skrivet: september 28, 2009, 07:51 »
Är inte fäbodar just ett exempel på hur omfattande befolkningsnedgängen i mitten av 1300-talet faktiskt var. Vill minnas att vedkillen Lindersson i Lund sitter på intressanta (ev opublicerade) data från fäbodar, härbren osv som visar att i princip inte en enda ny uppfördes från andra halvan av 1300-talet till mitten av 1400-talet och när man väl började bygga dessa små byggnader igen så hade man glömt av hur man gjorde förr så de är tillverkade med annan teknik från mitten av 1400-talet och frammåt. Ett enastående indirekt belägg för digerdödens omfatting tycker jag.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #5 skrivet: september 28, 2009, 10:16 »
Det ska bli intressant att se avhandlingen. Det är med stor sannolikhet skillnader mellan åker-fäbodar (med i huvudsak slåtter), och kreaturs-fäbodar.
Dessutom har vissa kreatursfäbodar troligen under århundradenas lopp kommit att omvandlas till åker-fäbodar, som kan ha en senare datering.
Hyenstrand hade dessutom teorier om att det funnits en tredje sorts "fäbodar", nämligen järnbodarna, som funnits i områden med omfattande lågteknologisk järnhantering. Också dessa bodar kan ha omvandlats mot kreatursfäbodar, för att sedan bli åker-fäbodar.
Om jag inte missminner mig, finns dateringar i Dalarna och Hälsingland som försvinner ner på 1000-1100-talet. Enda möjliga förklaringen till detta skulle vara, att de är rester av övergivna permanentboenden, om fäboväsendet inte startade förrän på 1500-talet.
I vissa områden i Dalarna, Härjedalen och Hälsningland har boskapsnäringen varit långt större än odlingen, vilket talar för att fäboväsendet haft en viktig del i bondens liv.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #6 skrivet: september 28, 2009, 13:31 »
Apropå uppehåll i byggverksamheten efter digerdöden och ändringar av tekniken när man väl började bygga igen, så tycks det även ha gällt kyrktak:

http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/19106/1/gupea_2077_19106_1.pdf

Jag tycker det verkar att i stort sett var man söker så hittar man kontinuitetsbrott i samband med digerdöden. Som jag nämnt i en annan tråd så verkar det t ex som om falkjakt upphör i Sverige ca 1350 (det sista belägg jag har hittat är från 1346).

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #7 skrivet: september 28, 2009, 15:21 »
Uppehållet i byggnadsverksamheten vid digerdöden tror jag är ganska väl belagt. Men, vi måste komma ihåg att timmerhus, bodar, loft och härbren länge ansågs vara lösegendom.
Detta framgår av flera medeltidsbrev och testamenten.
Det var mycket enklare, att plocka ned ett ödehus, än att bygga ett nytt. Många av de äldsta daterade timmerhusen har ju flyttats mer än en gång.
Slog digerdöden ut grannen, släktingar och andra närboende, kunde med fördel de äldre husen återanvändas, och behovet av nybyggnation bör då ha varit minimalt. Jag tror inte man generellt övertog äldre bostäder, utan snarare plockade ned dem, och drog iväg med släden till en annan plats.
Kanske drabbade också detta äldre fäbodar.
Om det inte längre var ont om bete i byn, på grund av digerdöden, vore det helt naturligt, att plocka ner fäbostugor, och ta hem dem till byn och återanvända dessa hemmavid.
När man ser till vissa av Siljansbyarna, är ju husrikedomen överväldigande, man tycks haft råd med ett hus för varje enskild syssla. Denna bymodell kan mycket väl ha uppstått som en följd av "husrikedomen" efter digerdöden.
Av dessa skäl, är det nog i det närmaste omöjligt att datera fäboväsendet utifrån byggnadslämningar, utan det är i jorden, i röjningsrösen, i källargrunder och i odlingsvallarna vi får söka dateringar.
Här uppstår då naturliga dateringsproblem, när det gäller kreaturs-fäbodar, som efterlämnat få, eller inga egentliga spår i jorden.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #8 skrivet: september 28, 2009, 20:38 »
Kan man få ett namn och var och när en ev disp sker

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #9 skrivet: september 28, 2009, 21:21 »

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #10 skrivet: september 28, 2009, 22:08 »
Tackar

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #11 skrivet: oktober 03, 2009, 17:00 »
Jag tycker det verkar att i stort sett var man söker så hittar man kontinuitetsbrott i samband med digerdöden. Som jag nämnt i en annan tråd så verkar det t ex som om falkjakt upphör i Sverige ca 1350 (det sista belägg jag har hittat är från 1346).

I så fall kommer man ju att tänka på ett annat stort kontinuitetsbrott i historien, nämligen den mellan äldre och yngre järnålder, eller rättare sagt under 500-talet, åtminstone i östra Sverige. Det verkar man väl numera inte vilja skylla på pesten (den julianska alltså), men vem vet?

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #12 skrivet: oktober 03, 2009, 19:38 »
Anledningen att man inte vill tro att den justinianska pesten inte nådde nordeuropa är att det (troligen) inte fanns några svartråttor här. Nu är det ju dock så att pest ingalunda är bunden till råttor. I sydvästra USA dit smittan kom med kinesiska invandrare på 1800-talet sprids den av harar och "prairie dogs" (murmeldjur), i Centralasien av sislar och murmeldjur, så varför skulle den inte ha kunnat spridas av t ex möss på 500-talet?
Sedan var det ju dessutom en serie extremt kalla år omkring 540, troligen beroende på stratosfäriskt stoff vulkanutbrott. Jag antar att en extrem svältkatastrof, eventuellt plus en pestepidemi skulle kunna yttra sig som ett kontinuitetsbrott.
 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #13 skrivet: oktober 03, 2009, 20:40 »

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2009, 09:03 »
Jag hörde Jesper Larsson prata om sin avhandling "live" på ett seminarie i förrgår. Han har en strikt definition på fäbod vilken riktar in sig på 1/ tillfälligt utnyttjande, 2/ boskapsskötsel, 3/ produktion av hållbara produkter. I den definitionen uppstår inte något allmänt fäbodväsende förrns efter den senmedeltida agrarkrisen men en kraftig ökning under 1500-talet. Han ser fäbodväsendet som ett resultat av 1/ den senmedeltida agrarkrisen, 2/ skattetryck, 3/ krig vilket skapar en möjlighet för kvinnor att skapa en hushållsekonomisk nisch. Han ser fävodväsendet som en delförutsättning för stormaktstidens exportindustri och expansionstänkande samt det som banar väg för en kraftfull kolonisation av norrland.

Han vänder sig kraftfullt mot att arkeologer använder begreppet för tider före den senmedeltida agrarkrisen. Då är begreppet boskapsstation bättre.

Rätt eller fel? Ingen aning.... Men avhandlingen går snart upp så den betraktas uppenbarligen som vederhäftig.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #15 skrivet: oktober 09, 2009, 10:38 »
Han vänder sig kraftfullt mot att arkeologer använder begreppet för tider före den senmedeltida agrarkrisen. Då är begreppet boskapsstation bättre.

Får en arkeolog "kapa" termer på det här sättet? Det är väl en sak att definera vad man menar med "fäbod" i en avhandling, men ska man som enskild forskare försöka styra upp allmänt språkbruk? Boskapsstation låter på mig som en modern serviceanläggning för kossor  ;D

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #16 skrivet: oktober 09, 2009, 12:05 »
Ordet kan i alla fall inte ha varit nytt och exklusivt på 1500-talet, eftersom det används i 1541 år bibel:

Iagh moste gråta och jemra migh på berghen, och beklagha migh widh the fääboodhar j öknenne. (Jer. 9: 10)


Jag håller med att "boskapsstation" ger konstiga associationer. För mig blir det australiska "cattle Stations".

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #17 skrivet: november 11, 2009, 14:42 »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Doktoravhandling om fäbodar
« Svar #18 skrivet: november 13, 2009, 16:21 »
Har inte läst riktigt hela avhandlingen ännu, men efter ungefär hälften måste jag säga att jag tycker definitionen av fäbod är väl smal.  Frågeställningen i avhandlingen lyder: vad är en fäbod, hur gamla är dom (ursprung) och vad spelade de för roll i jordbruksekonomin?

Enligt mig besvaras den första från med en medvetet smal definition för att kunna passa in i resten av frågeställningen och dess besvarande.

Jag tycker framförallt att resonemang om ursprung kräver jämförelser med andra liknande företeelser. Säsongsvis utnyttjande av marker är knappast något ovanligt, specielt inte i "marginalområden" och förekommer i flera varianter i Norden vissa med säkerhet redan under medeltid. 

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"