Författare Ämne: Vart tog Skiegge vägen?  (läst 12375 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Vart tog Skiegge vägen?
« skrivet: september 22, 2009, 17:57 »
Vart tog Skiegge vägen, eller rättare sagt vart tog letandet av Skiegge vägen och har man vid senare tillfälle åter sökt den?

För länge sedan, det måste ha varit på åttiotalet stod det en massa i tidningarna om att man skulle söka i Göta älv efter en jättelik kanon som kallades Skiegge. Den skulle användas för att skjuta hål på Bohus fästning. När man försökte dra kanonen på isen över älven så brast den (isen alltså) och kanonen med lavett och annat gick till botten.
Under åttiotalet drogs ett projekt igång drivet bl a av Göteborgs sjöfartsmuseum och Göteborgsposten där man försökte finna denna kanon. Bl a gjorde man flera turer på lämpliga sträckor av älven med båt och försökte hitta den med ekolod. Det verkar som om projektet rann ut i sanden för plötslig tystnade rapporteringen kring projektet och sedan hörde man aldrig något mer.
Är det någon som vet något om projektet och ifall man har letat efter Skiegge senare, men kanske i mindre skala?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #1 skrivet: september 22, 2009, 18:33 »
Jerrak, det var faktiskt jag som letade efter Skiegge i det du beskriver ovan. GP sponsrade med pengar, Lödöse Museum, (dock ej Sjöfartsmuseet), var med i det hela och Göteborgs hamn ställde upp med båt, ekolod osv – men personalen skulle betalas lön till – dock ställde personalen upp kostnadsfritt.

Vi sökte med ett ekolod som gick genom leran. Med båt korsade vi älven med 5 meters lucka från Spetalsberget ned till ungefär halva samhället Lödöse, (där tog pengarna slut). Ett mätlag mätte in position på båten från stranden.
Vad vi hittade var 19 punkter som gav tillräckligt stort utslag på ekolodet. Dessa punkter söktes sedan av med metallsökare och med en magnetometer. Vi ville ha utslag för metall – men inget utslag på magnetometern (eller bara ett litet utslag). Tre av dessa 19 punkter gav detta utslag.

Vi fick tag i tungdykare som gick ned till dessa punkter och undersökte dem och det visade sig vara medeltida slagg.

Pengarna var slut och projektet avslutades för den gången. Kvar att söka är alltså sträckan från ungefär mitten av Lödöse ned till Tjurholmen.

Orsaken till att jag sökte just här var att armén övernattade i Lödöse natten innan de korsade älven och Skiegge gick genom isen. Skiegge bör alltså ligga någonstans i närheten av Lödöse.

Jag återupptar gärna projektet igen och söker av den sträcka som är kvar. Många har under åren kontaktat mig om en fortsättning men det har hittills stupat på pengar. Många vill söka på egen hand och jag har förmedlat allt jag har till dessa personer – men inte hört eller sett att det blivit någonting av deras sökning…

Om Skiegge är en mörsare eller kanon vet vi inte. Personligen tror jag att Skiegge var en jättelik kanon, ca 20 ton, gjuten i brons. Avsikten med Skiegge var att skjuta sönder Bohus murar. Det gör man inte med en mörsare, bara med en kanon.

Problemet med Bohus var skjutavståndet från Fontinsberget där fiendes batterier alltid låg (700 meters skjutavstånd). Dåtida murbräckor (hela kartover) hade bästa verkan på 150 meters avstånd. De hade alltså ytterst svårt att skada Bohus murar. För att uppnå verkan specialtillverkade Erik XIV alltså Skiegge.

Med i artilleriet fanns flera hela kartover med vikt runt 6 ton – isen höll för dessa – men inte för Skiegge. Även en mycket stor mörsare ligger på lägre vikt än vad en hel kartov gör.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #2 skrivet: september 22, 2009, 18:42 »
Tillägg.
Det kan vara bra att veta att Göta Älvs botten här består av mycket finkornig svart glaciallera. Den är så finkorning att den är svår att få bort från fingrarna, den sätter sig fast i fingeravtrycken. Denna svarta lera är mycket hårt ”packad”. En av dykarna försökte få ned handen i leran och trots att han ”sågade” med handen kunde han inte komma ned i denna lera. Han försökte trycka ned en mätkäpp (som är spetsig) i leran men den gick bara ner 1-2 cm i leran trots tung belastning och vickande rörelser.

Botten består av längsgående fåror i ett ”salsgolv”. Slaggen vi hittade låg i dessa fåror.

Klart är att Skiegge ligger uppe på leran eller” halvvägs” begravd i leran – i vart fall synlig med blotta ögat i någon form. Ingenting kan sjukna ned i denna lera. Ingen ny sediment har avsatts här på tusentals år, all sediment bara spolas förbi denna sträcka – och någon muddring har aldrig utförts på just denna sträcka.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #3 skrivet: september 22, 2009, 23:43 »
Tack för ditt svar. Tur att jag frågade annars hade jag kanske aldrig fått reda på att det var du som letade efter Skiegge. Så det var Lödöse musem som var med i projektet också. Det var så länge sedan så jag mindes inte riktigt. Jag vet i alla fall att jag blev väldigt fascinerad av projektet och klippte ut de artiklar som handlade om det. Jag tror att jag har kvar dem än i någon låda, jag skall försöka leta fram dem igen.
Det skulle vara bra om någon finansiär (kanske någon fond eller stiftelse eller dylikt) gick in med tillräcklig med pengar så att projektet kunde fullföljas.
Är det säkert att de gamla källorna som beskriver hur Skiegge gick genom isen är tillförlitliga så att det inte var en överdrift eller en skröna?
Spännande i alla fall att tänka sig att vidundret kanske ligger kvar därnere i älvens djup. Tror du att lavett och sånt har bevarats också?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #4 skrivet: september 23, 2009, 00:24 »
Jag har spekulerat om detta mycket och länge och för att fatta mig kort skulle jag behöva 10 sidor text…(hm).

Nej, vad jag vet fraktades kanonröret för sig, lavetten för sig lod för sig och krut för sig. Jag skulle tro att oxar drog Skiegge normalt – men över isen gissar jag att man drog med rep för att undvika onödig vikt.
Om oxar drog skulle det gå åt en stor mängd oxar, ca 30 stycken uppskattar jag det till. Det skulle innebära att flera av oxarna skulle vara över på fast mark när isen brast (om den brast i mitten på älvfåran). Oxarna kan ha dragits med när isen brast – och sedan släpat Skiegge bakom sig när de drogs av strömmen under isen?

Jag har även spekulerat mycket om släden som Skiegge vilade på. Hur mycket var trä och hur mycket var järn? Jag kom fram till att det var en så lätt släde som möjligt (eftersom Skiegge var så tung) men att den var förstärkt med järn. Därför ville vi ha stort utslag för metall (brons) och inget, eller bara ett litet, utslag för järn.

Jag testade med en attrappkanonrör i vatten inklusive en hemgjord släde, hur den sjönk,  osv och jag har funderat mycket på vad som sedan hände när den låg på älvens botten. Med åren försvann det mesta av trä. Järnresterna finns säkert kvar. Om Skiegge låg på botten tvärs älven skulle vattnet äta en grop nedströms Skiegge eftersom det bildas virvlar där. Så småningom skulle Skiegge rulla ned i denna fördjupning och sedan skulle resterna av fördjupningen sättas igen av sediment (?) i annan färg än den svarta som är ursprunglig. Om Skiegge hamnade längs med älven ligger den där synlig än idag skulle jag tro. Det gäller bara att hitta Skiegge.

Jag forskade en hel del om Skiegge och hittade gamla brev från någon av befälet i Armén som skrev till sin syster om hur man förlorade Skiegge – och var – men inga exakta positioner. Jag satt i massor av arkiv osv för att leta reda på så mycket som möjligt innan jag satte igång. Jag känner mig mycket säker på at det var vid Lödöse – men vet inte om det  ar norr eller söder om Lödöse. Idag vet jag att det inte var i norr i alla fall.
Men, om jag skall använda mig av den naturkunskap jag har så skulle jag tippa på att man gick över isen strax norr om Tjurholmen, säg 50-100 meter. På en sådan plats är isen kraftigare, den har stöd av Tjurholmen och det är en trolig plats att man gått över. Man har hittat en väg av ”rustbädd” längs med bergskanten som leder ned till denna plats – men denna rustbädd är inte daterad.

Jag har kvar ekolodspapper osv från hela sökningen så jag kanske gör ett försök igen så småningom. Jag ser gärna att Skiegge står på en av Bohus bastioner som ”prydnad”.

Det var ett spännande och mycket trevligt projekt måste jag säga. Jag videofilmade delar av det och har dessa filmer kvar. Jag tecknade en serie i GP om hela händelsen vilket jag tyckte var roligt att göra.
När jag såg vad jag hade skrapat ihop när vi skulle utföra dykningarna höll jag på att göra i byxorna – det var nästan en hel stad som flöt ute på älven, dykplattformar, en jättelik luftkompressor, pråmar, lyftkranar med mera. Det var mycket spännande eftersom jag inte kunde dyka själv, det var strömt, svårt att hålla alt på plats, svårt att ta sig mellan de tre olika platserna vi undersökte och på allt detta massmedias bevakning (GP var en naturlig del av det hela – men det var fullt med andra massmedia också) – och så slutade allt med medeltida slagg som någon vänlig själ tippat av ute på isen…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2010, 11:03 »
Tjugo ton brons är en otrolig mängd, värt en ofantlig summa pengar. Finns det någon möjlighet att man lyckats bärga den i Eriks samtid? Många av Wasas kanoner kunde ju tas upp.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2010, 15:38 »
Hej Thomas

Har varit ute med side-scan-sonar i Älven upp till Tjurholmens norrspets. Vi hade dykare som kollade olika ekon (tyvärr var ingen någon kanon), antagligen hittade vi en Älvapez i rännan mellan Tjurholmen och Bohussidan. Jag har en uppgift om att det blockhus man byggde på Tjurholmen "sattes upp av de master som satt i Älven norr om Tjurholmen". Jag har länge letat skepp och spärrar i Älven och hoppas att dessa master norr om holmen kan vara en av de platser som Götarna pålade (enligt de Isländska sagorna). Fick ni några utslag som kunde innebära någon form av spärr norr om Tjurholmen? (vi vände söderut strax innan)

MVH/Martin

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2010, 18:53 »
Marty, trevligt att höra att du sökt efter Skiegge! Jag önskar dig lycka till!

Vi sökte från Tjurholmens norra spets och om jag minns rätt ca 200 meter norrut och fick inga som helst utslag på någonting mer än just galciallera.

En annan intresserad som dessutom var dykare och som jag delgav uppgifter dykte i området norr om Tjurholmen och han hittade en stor trästock (ev trädstam) som stod i ca 45 graders lutning med ena änden fast i leran. Exakta positionen för detta vet jag inte man jag kan kanske ta reda på det för dig?

Jag har i många år till och från funderat över ett av de utslag vi fick, det liksom ligger och gnager i hjärnan och vill inte släppa taget. Det avfärdades av dem som skötte ekolodandet, metallsökaren, magnetometern, så vi gick inte vidare på just detta utslag. Jag kan tala om för dig var denna plats är om du är intresserad och vill titta närmare på det. Om så är fallet, kontakta mig.

Enligt var jag har kommit fram till så bör en side-scan-sonar kunna hitta Skiegge eftersom jag tror att Skiegge ligger i alla fall delvis synlig på bottnen eftsrom glacialleran är så kompakt som den är.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2010, 19:46 »
Tack

Jag är enormt intresserad av den där stocken som satt fast i leran och dess placering. Jag vet att det pågår kontinuerliga undersökningar i Vänern med Side-scan. Dessa fartyg tar sig dit via Älven. De har mycket bra utrustning och borde kunna slå på den och köra sträckan Tjurholmen och exempelvis fram till Lödöse.

MVH/Martin

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2010, 20:03 »
Marty, ok, jag skall försöka få en exakt position på den där stocken. Personen ifråga är numera pensionär men jag hoppas kunna hitta honom. Han är också mycket intresserad av Skiegge och som sagt, dessutom är han dykare, kan kanske komma till nytta… Återkommer om detta till dig.

Ja, det har varit en av mina tankar också. En scanning från Tjurholmen upp till Spetalsberget vore mycket intressant. Den skulle då även täcka det område jag sökt igenom. Då skulle vi kunna jämföra en sådan scanning med den sökning jag genomförde vilket borde vara intressant.

Ett av Marinens fartyg som jag vet går i älven från och till har även ett ekolod som slår genom leran – och det har en betydligt bredare sökning. Jag skulle tro att de kan söka hela älvfåran från strand till strand på en sökning. Tekniken har ju gått framåt rejält. Numera finns ju GPS, vi mätte med mätlag på stranden och en prisma i masttoppen på båten och fick göra slag, tvärs älven, på var femte meter…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2010, 22:15 »
Är detta klubben för inbördes beundran?

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #11 skrivet: januari 04, 2010, 22:29 »
Egentligen är det fascinerande att vi vet mer om hur det ser ut på månens baksida än exakt vad som finns på botten av Göta och Nordre älvar (samt en massa andra vattendrag och sjöar).

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vart tog Skiegge vägen?
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2010, 00:14 »
I älven finns ett antal kanoner som jag ”vet om” efter mina studier av Bohus. 3 st Norska kanoner skall ligga i älven rakt utanför Steken nedanför Gårdsten ganska mitt i älvfåran. Jag tror att det är lite ”mindre” kanoner, typ 12 - 24 pundare. Om det är järn eller bronskanoner vet jag inte – men dom borde gå att hitta.

Thomas
Historia är färskvara.