Författare Ämne: Yngsta undersökta fornlämning  (läst 4093 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Yngsta undersökta fornlämning
« skrivet: september 21, 2009, 16:26 »
Vad är den yngsta lämning som en länsstyrelse beställt en exploateringsarkeologisk undersökning av? (Jag räknar inte undersökningar som finansierats med olika typer av forskningsmedel här.) Jag föreställer mig att det varierar mellan län och lämningstyp, men vore intressant att få lite exempel. Själv kan jag bidra med ett: Flera stadsarkeologiska exploateringsundersökningar i Karlstad har berört lämningar fram till den stora branden 2:a juli 1865, vars pår ligger intakta på flera platser i staden och därför ofta kan fungerar som bra stratigrafisk begränsning

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Yngsta undersökta fornlämning
« Svar #1 skrivet: december 10, 2009, 21:44 »
Kul att du nämnde just den... var där i slutet av 80-talet... Det är det yngsta som jag grävt - i vart fall av arkeologiska skäl...

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Yngsta undersökta fornlämning
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 09:41 »
Det finns ju ett flertal övergivna sportanläggningar från mitten av 1900-talet som ingår under lagen om fornminnen (fasta fornlämningar) (det är bara skeppsvrak som behöver vara äldre än 100 år, resten kategoriseras av att vara "varaktigt övergivna", vad det nu betyder, men jag tror inte många ser en sportanläggning som en fornlämning).

Å andra sidan tror jag inte att många länsstyrelser skulle betrakta dessa som fornlämningar vid en exploatering, och jag har ingen aning om ifall det har gjorts.

Även om det inte var en exploateringsutgrävning, så är kanske den nutidsarkeologiska utgrävningen av ett flyktingläger i Skatås utanför Göteborg intressant (http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18916/1/gupea_2077_18916_1.pdf s. 12-17), eller utgrävningen av en dansbana (http://gup.ub.gu.se/gup/record/index.xsql?pubid=97004 - Samtidsarkeologi – Varför gräva i det nära förflutna? s. 106).

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Yngsta undersökta fornlämning
« Svar #3 skrivet: december 12, 2009, 11:35 »
Det finns ju ett flertal övergivna sportanläggningar från mitten av 1900-talet som ingår under lagen om fornminnen (fasta fornlämningar)...

Har du nått exempel (gärna med forsökslänk och fornlämningsnummer)?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Yngsta undersökta fornlämning
« Svar #4 skrivet: december 12, 2009, 18:07 »
Nej, vi fick ett par exempel under en kurs under min utbildning, men jag har inte mina anteckningar från den tiden här (och jag är inte säker på att jag skrev ner det ens. :().