Författare Ämne: "Forsknings-turisme"  (läst 4043 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
"Forsknings-turisme"
« skrivet: september 19, 2009, 20:41 »
Spännande nyhet inom "forskning och förmedling";

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/184271
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Grävande eller metallsökande turister - en god ide?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2010, 08:26 »
Öpna sommarkurser i arkeologi kombineras nu med seriösa utgrävningar, där amatörerna får delta i processen, gräva och leta...

Interesset för historia är tydligen på stigande och som betalande praktikanter bidrar nu dessa arrangement till ett starkare engasjement ikring dom aktuella fornminnen och (faktisk) bidra till den lokala turism och dito inkomster. Sommarens erfarenheter från Varhem beskrivs som en succè som en ny och spännande form för "kulturturism". Synspunkter?

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3843802.ece

---

En liknande form för 'kulturturism' utvecklas numer också för organiserade metall-detekörer. I Norge har man moderata regler för egenaktivitet och intersset visar en markanta ökning under senare år. Nu kommer dessa glada amatörer, upptäckare och äventyrare på TV:

"På jakt etter gull"
NRK1 onsdag 13. oktober kl 20.15

 
http://www.nrk.no/programoversikt/?p_otr_prog_id=PRHO57004009&p_otr_sendedato=20101013&p_otr_anntid=20.15&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0





“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2010, 10:50 »
Jag har själv flera gånger deltagit i arkeologiska sommarkurser, med vidhörande grävningar, och det har varit mycket trevligt och givande, även om det kostade pengar. Fast att tjugo kursdeltagare skulle springa runt med varsin metalldetektor tror jag absolut inte på; till att börja med är det hart när omöjligt att gräva upp, fyndsortera och katalogisera allt som kommer upp, det kostar helt enkelt mer än det smakar, och dessutom torde det vara oundvikligt att en hel del artefakter slinker ner i fickan när ingen ser.

Hörde på nyheterna i morse att Medelhavs- Östasiatiska och Etnografiska muséet skulle få extra anslag för att ensidigt belysa de fantastiska fördelarna med att leva i ett "mångkulturellt" samhälle. Jag tycker att museivärlden skall slippa politisering av det slaget.

Det var lite OT medger jag och man bör inte ställa olika grupper mot varandra, men personligen tycker jag att det skulle passa sig bättre att ge dessa pengar till att först och främst utföra arkeologiska utgrävningar på hemmaplan, så man kan få betalt för att gräva istället för att betala för sig. ;)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2010, 15:55 »
Ragnfast citat:
Citera
Hörde på nyheterna i morse att Medelhavs- Östasiatiska och Etnografiska muséet skulle få extra anslag för att ensidigt belysa de fantastiska fördelarna med att leva i ett "mångkulturellt" samhälle. Jag tycker att museivärlden skall slippa politisering av det slaget.
Vad exakt menas med detta? Kan Ragnfast inte ge ett exempel från medelhavsmuseet?
Medelhavsmuseet kan väl beskrivas som "mångkulturellt" i och med att en av dens uppgifter är att visa skandinaviska kontakyer med medelhavsländerna i forna tider.
Om museet gör utställningar som inte hör hemma där vill jag gärna se ett konkret exempel.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2010, 17:55 »
Jo, Karlfredrik, du har naturligtvis rätt om Medelhavsmuséet, såtillvida att det fanns och ännu finns ett stort antal olika kulturer runt Medelhavet, men som jag uppfattade det fick dessa institutioner pengar för att propagera för mångkulturalism i Sverige.

Det är bra att kulturen får mer pengar, men jag vänder mig mot att dessa ska villkoras uppifrån på detta sätt. Hade t.ex. Nordiska och Historiska fått pengar med förbehållet att dessa skulle användas till att stärka svenskheten och den svenska kulturen (hemska tanke) hade det väl tagit hus i helsicke som man säger.

Men detta är en helt ny tråd, om någon mot förmodan orkar köra det racet en gång till......


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2010, 20:10 »
Spännande nyhet inom "forskning och förmedling";

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/184271


Himla rolig turism med forskning och arkeoloi. Och till och med begripligt för barn :D. Mer sådant, det behövs för att få arkeologin uppmärksammad för allmänheten.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2010, 21:29 »
Är det någonstans i våran del av världen som det finns potential för slik verksamhet så är det på Gotland. Med tanke på att öns befolkning får tillökning med drygt en halv miljon människor varje sommar är det förvånansvärt att inte ens en promille av dessa får prova på lite fältarkeologi under när de är där. Dan Carlsson har gjort och gör ett fantastisk jobb, men nog skulle det finnas plats för fler aktörer om bara viljan fanns. Det finns ytterligare en privat aktör på Gotland och så har vi Fornsalens fast anställda arkeologer, som jag bestämt tror är hela två till antalet.... Förhoppningsvis skulle "arkeologiturism" kunna bidra till att några riktiga arkeologer fick arbete också, om än bara för säsongen?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: "Forsknings-turisme"
« Svar #7 skrivet: oktober 13, 2010, 13:01 »
Ja, betala för att vara med på en utgrävning är ju populärt i utlandet, jag har ju tidigare nämnt
Konungarnas dal i Egypten. Det ger ju i alla fall amatörer som aldrig skulle ha anställts en chans att vara med.
Just medelhavsmuseet delar ut stipendier till arkeologer som deltar i utgrävningar i medelhavsländer. Kanske finns andra museer som ger stipendier till inrikes grävningar.
Däremot tror jag inte det kommer att det kommer att finnas mer pengar till fler avlönade utgrävningar om vi skär ner på kulturstöd - det finns allt för många "hål" i stadsbudgeten som i så fall skulle prioriteras.