Författare Ämne: Funderingar om fornlämningsinventeringar  (läst 6826 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Funderingar om fornlämningsinventeringar
« skrivet: september 18, 2009, 22:21 »
Hej!

Jag är ingen expert på att hitta okända fornlämningar ute i skog och mark men kan inte låta bli att förvånas ibland....

Var ute häromdan och kikade på en oregistrerad rösegrav som ligger 30 meter ifrån ett känt bronsåldersröse. Den okända graven är inte lika monumental som bronsåldersröset och ligger en bit längre ner i terrängen men ändå nästan svår att missa. Har en bekant som är mästare på att hitta okända lämningar och han utgår ofta från kända objektet och vandrar runt i cirklar och stöter ofta på nya lämningar....häromkvällen visade han 2 st.

Jag är inte ute efter att hänga ut inventerarna, vet att de haft dåligt med både tid och resurser men jag börjar undra hur stor forskningslucka ev inventeringsmissarna är igentligen. Finns det något skrivet i ämnet?? Hur verkar framtiden...kommer det aldrig mer inventeras i fält som förr???

Mvh,
/Micke


Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #1 skrivet: september 18, 2009, 22:29 »
Utan tvekan behövs det inventeras mera, det visar om inte annat den mängd objekt som upptäcktes och registrerades i  projektet Skog och Historia. Tyvärr lades projektet ned i förtid och nu vet vi inte hur länge det dröjer innan nästa större inventering.

Och fortfarande finns där en hel del lämningar som borde inventeras och registreras och som för tillfället står utan ordentligt skydd.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #2 skrivet: september 19, 2009, 11:30 »
Lite länkar till information om Skog och Historia-projektet:

http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/skog_och_historia.html

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=10530

Projektet var ett riksomfattande samarbete mellan RAÄ, Skogsstyrelsen, Arbetsförmedlingen, olika Länsstyrelser, Länsmuseer, EU m fl.

Tyvärr lades som sagt hela projektet (eller snarare projekten) ned i förtid.

Ännu väntar vi på en ordentlig utvärdering av vad som egentligen uppnåddes.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #3 skrivet: september 19, 2009, 17:05 »
Ännu mer 'tyvärr' är ju det faktum att Raä:s fornminnesinventering upphörde. Sista året var väl 1995. Sen kom ett antal år med samarbete mellan länsmuseer och Raä. Och så fyllde Skog och Historia en del luckor, men frågan är om Raä förstod följderna av sin omorganisation 1996.
/Jan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #4 skrivet: september 19, 2009, 17:24 »
Mig veterligen finns det inga planer på större systematiska inventeringar. Missar vid inventeringstillfället kan bero på flera saker. Man värderade t ex fornlämningar olika 1980 mot 2000 vilket kan innbära att sånt som vi inventerar idag inte finns med. En annan anledning kan vara att växtligheten förändrats över tid. Jag ska kolla upp om några övergripande studier gjorts på exaktheten i inventeringarna.

Vi diskuterade felkällor i FMIS/Fornsök här för några år sedan, kanske kan ge något?

All ära till de nya lämningar som registrerats i o m Skog & Historia men ska fler större inventeringar göras så tycker jag personligen att det skulle det vara att föredra att personer med utbildning får göra detta och inte personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.  ::)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #5 skrivet: september 19, 2009, 19:35 »
Var inte detta lite olyckligt formulerat och degraderande för de som har oturen att inte få jobb? Självklart ska man ha adekvat utbildning till arbetsuppgifterna men vad har detta med arbetsmarknadspolitiska åtgärder att göra? Jag har stött på åtskilliga långtidsarbetslösa med högre akademiska meriter i t.ex. arkeologi. Inventeringsjobb är väl en bra ingång till att få meriter att slåss med om de få tjänster som finns på marknaden.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #6 skrivet: september 19, 2009, 19:38 »

All ära till de nya lämningar som registrerats i o m Skog & Historia men ska fler större inventeringar göras så tycker jag personligen att det skulle det vara att föredra att personer med utbildning får göra detta och inte personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.  ::)

/Johan

Det kan ju bero på. Finns det bra arbetsledning med bra expertis att tillgå, och inventerarna hela tiden fortbildas, samt att det finns rätt utrustning så kan man ändå ådstadkomma en del. P g a mer tid, mer folk och bättre utrustning så registrerade Skog och Historia en del uppenbara lämningar (ofta i närheten av redan kända fornlämningar) som tidigare inveterare missat.

Dessutom lär man sig inte så mycket om fornlämningars (och i ännu högre grad gäller detta övriga kulturhistoriska lämningar) utseende i fält på arkeologiutbildningen. Jag vet t ex att studentföreningen GAST (Göteborgs Arkeologiska Studenter) i Göteborg anordnade egna inventeringskurser för att delvis fylla igen denna kunskapslucka hos studenterna.

I det långa loppet är det kanske bäst med utbildad personal med ordentliga personella resurser och modern utrutning (t ex GPS) som sköter inventeringarna. Det förutsätter dock att de fått extra träning och fortbildning i just inventering och igenkänning av lämningar i fält.

Kan ju tillägga att många av medarbetarna i Skog och Historia, som inte hade formell arkeologisk utbildning, ändå utvecklade en mycket god förmåga att hitta, kartera och beskriva lämningar.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #7 skrivet: september 19, 2009, 20:43 »
Har en bekant som är mästare på att hitta okända lämningar och han utgår ofta från kända objektet och vandrar runt i cirklar och stöter ofta på nya lämningar....häromkvällen visade han 2 st.

Lite av den erfarenheten har jag gjort också här runt där jag bor. Vi har hittat flera "nya" objekt bara något tiotal meter från redan registrerade lämningar. Jag skulle vilja formulera det så att speciellt stensättningar och rösen sällan ligger helt ensamma, sannolikheten att hitta ytterligare fornlämningar är betydligt större i närheten av redan registrerade sådana, än på andra platser. Även rösen i krönlägen som till synes ser ut att ligga i ensamt majestät är ofta inte så singulära. Ofta ligger någon liten flackare stensättning bara något stenkast därifrån, åtminstone här i Bromma/Stockholm.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #8 skrivet: september 19, 2009, 21:25 »
Ofta hade man tyvärr ganska kort tid på sig när man skulle inventera. Specialinventeringar där man mer grundligt år igenom ett begränsat geografiskt område visar ofta på mer lämningar än tidigare inventeringar.

Sven: Ja, jag tror också att inventering är en jättebra ingång men endast arbetsledartjänsterna gick till arkeologer i Skog & historia. Den absoluta majoriteten av inventerarna var lekmän.

Det finns flera positiva saker att säga om Skog & historia där alla nya lämningar och den lokala förankringen och kunskapsuppbyggnaden är några. Självklart är det inte fel att arbetslösa får jobb/sysselsättningmen, för mig är det själva grundtanken som är problematisk här. En person med arkeologisk utbildning skulle ha stor nytta av inventeringar, vad har en långtidsarbetslös med annan utbildning för nytta av detta i sin egentliga yrke? Det känns som en väldigt kortsiktig lösning, varti ligger den samhällsekonomiska vinsten på längre sikt? Hur utnyttjas den kunskap som dessa arbetslösa erhöll idag?

Någon som känner till någon statistik över vilken kvalitet dessa inventeringar har jämnfört med de inventeringar som gjorts tidigare (för att återkoppla till ämnet)?

Jag är inte ute efter att svartmåla någon, jag betvivlar jag inte en sekund att deltagarna med tiden blev bättre och att det finns många utan utbildning som är duktiga inverterare (känner till flera exempel) men det har inget att göra med det jag skrev.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #9 skrivet: september 19, 2009, 21:38 »
Hur löser man detta? Kanske ett webbgränssnitt där den som upptäcker nya lämningar kan rapporterade detta på ett smart sätt till Länsstyrelsen? Förutsatt att det finns medel att kvalitetssäkra rapporterna såklart. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #10 skrivet: september 20, 2009, 19:51 »
Hur löser man detta? Kanske ett webbgränssnitt där den som upptäcker nya lämningar kan rapporterade detta på ett smart sätt till Länsstyrelsen? Förutsatt att det finns medel att kvalitetssäkra rapporterna såklart. :)

UJ! :) Gorm det lät inte som en dum tanke! Kvalitetsäkring och bekräftandet i äkthet av lämningen lär vara den största utmaningen. På länsstyrelsen i Västernorrlands län arbetar en person med dylika frågor....och har förmodliga arbete upp över öronen.

Ändå intressant tanke Gorm!

/Micke L

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #11 skrivet: september 20, 2009, 20:03 »
Hej Igen!

Har hört en hel del kritiska röster om Skog & Historia projektet att det blev alldeles för många kolbottnar och för få fornlämningar men tycker ändå tanken var helt rätt. Om det har brustit i kompetens har jag ingen åsikt om det var ju ändå ett bra tillvägagångssätt att få medel och inom denna branch växer inte pengar på träd direkt.

Tycker ändå att Raä borde ha en handlingsplan för problematiken att det finns inventeringsmissar som påverkar direkt eller indirekt forskning inom arkeologin.....

/M

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #12 skrivet: september 20, 2009, 20:13 »
... vilket dessutom underlättas av att Länsstyrelsen numera har en gemensam it-enhet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #13 skrivet: september 20, 2009, 20:24 »
Hej Igen!

Har hört en hel del kritiska röster om Skog & Historia projektet att det blev alldeles för många kolbottnar och för få fornlämningar men tycker ändå tanken var helt rätt.
/M

Lite av tanken med Skog och Historia var att hitta just senare tiders lämningar, d v s de som ofta katergoriseras som övrig kulturhistorisk lämning. Genom att hitta och synliggöra dessa så kunde man bl a lättare kunna dra slutsatser om ifall de behöver mer skydd (d v s klassas som fasta fornlämningar). Dessutom hade många av dem förbigåtts vid tidigare inventeringar.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #14 skrivet: september 20, 2009, 20:28 »
Citera

Lite av tanken med Skog och Historia var att hitta just senare tiders lämningar, d v s de som ofta katergoriseras som övrig kulturhistorisk lämning. Genom att hitta och synliggöra dessa så kunde man bl a lättare kunna dra slutsatser om ifall de behöver mer skydd (d v s klassas som fasta fornlämningar). Dessutom hade många av dem förbigåtts vid tidigare inventeringar.


Har någon sammanställning gjorts av resultatet??

/M

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #15 skrivet: september 20, 2009, 23:11 »
Tror inte att någon heltäckande sammanfattning gjorts än.

Arbetet med att granska och föra in Skog & Historia-uppgifterna i FMIS verkar också dra ut på tiden.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #16 skrivet: september 21, 2009, 08:01 »
Jag roade mig en gång i tiden att läsa inventeringsrapporterna som publicerades i "Arkeologi i sverige" under 1980 och början av 1990-talet. Det är lätt att konstatera att inventeringstakten var hög, hade man gott om tid på sig skulle man klara av 3 km2 per dag. Men det var bara i fullåkersbygd, i skogsmark var det ofta 7-8 km2 som skulle hinnas med per dag. Ser situationen ut sådan så förstår man varför skogsbygdens registrerade fornlämningar främst är belägna utefter körbara vägar samt utefter på förhand utsedda lämpliga höjdstråk.... (har för mig att jag skriver några sidor om detta i min avhandling, Landskapsutnyttjande, bete och odling)

En av orsakerna till prioriteringen var väl att fornlämningsregistret främst har ett förvaltningssyfte och att man på den tiden främst föreställde sig exploateringar i fullåkersbygd, det ser ju lite annorlunda ut nu med vindkraftguldruschen som råder.... Det grundläggande syftet med FMIS och fornlämnignsregistret är mao inte forskning, även om det kan utnyttjas till detta.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Funderingar om fornlämningsinventeringar
« Svar #17 skrivet: september 21, 2009, 09:44 »
Ja, jag hörde om den här höga inventeringstakten från en av "ringrävarna" som var med och inventerade på 70-80-talen. Man satte ju upp mål för varje säsong, och ibland blev det så att när säsongen närmade sig sitt slut, man låg efter i planen, det var skitväder ute osv. så formligen sprang man i terrängen, spanande så gott det gick. Det är ju inte så underligt då att man inte vände och vred på varenda sten i omgivingarna till ett röse, exempelvis.

/Mats