Författare Ämne: Egna initiativ i väst...?  (läst 4042 gånger)

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Egna initiativ i väst...?
« skrivet: april 03, 2005, 23:05 »
Hej på er alla!

Ny på forumet, men känner att jag hittat likasinnade. Kul!

Då jag läst igenom en del av inläggen här, inser jag att det finns så mycket frustration hos oss arkeologer/arkeologistuderande (inkl. mig själv) kring en hel massa saker.
Utbildningar som är bristfälliga.
Jobbsituationen, om det ens finns någon.
Kompetensbrist hos yrkesverksamma.

...

Men jag tycker att detta forum kan bli en kanonplats för att göra något åt saken. Varför inte ta några av våra bryderier och helt enkelt träffas (både i cyber och i verkligheten...) för att exempelvis göra exkursioner, inventeringar, ordna föreläsningar etc. Detta är något som man saknar då man slutat plugga, men inget säger att det inte går att ordna ändå.

Någon som är intresserad? Själv är jag bosatt på västkusten - från Göteborg till Vänersborg (pendlar...). Kanske en exkursion tillsammans i vårsolen. Har själv tänkt att sticka till Falbygden en helg inom det snaraste och det kunde vara trevligt med sällskap.  :P

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Egna initiativ i väst...?
« Svar #1 skrivet: april 03, 2005, 23:17 »
Välkommen till forumet, hoppas du kommer att trivas. Det låter som en alldeles lysande idé och det är ju dessutom ett av syftena med forumet; att det skall vara en mötesplats. Om detta dessutom skulle kunna resultera i att folk träffades IRL så är det ju kul. :) Dessutom är det trevligt att diskutera med folk som inte bor i den omdelbara närheten. Personligen har jag lärt mig massor under mina år på nätet. :)

Jag skall faktiskt åka till Falköping över Valborg, på hundutställning. :)

/Johan - som tyvärr bor på östra sidan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Egna initiativ i väst...?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2005, 08:04 »
Hmm... Man kanske skulle kombinera nöje med nöje... Hundutställning är ju aldrig fel, trots att jag inte aktivt ställer min hund. Men att titta är ju alltid skoj. Speciellt på alla gamla tanter med mopsar, pudlar och andra "puffiga" raser...

Men framför allt är det bygden i sig som lockar. Jag förmodar att det är många med mig som trots närheten till vår forntid inte tagit sig i kragen och faktiskt åkt och tittat på lämningar i sin omgivning. Man klagar så ofta på att man inte "får" någon praktisk utbildning på universiteten och att fältdelen med inventeringar etc är för liten. Men vad gör vi själva åt saken? Är vi alltför vana vid det svenska serverade smörgåsbordet, för att ta lite egna initiativ...?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Egna initiativ i väst...?
« Svar #3 skrivet: april 04, 2005, 13:10 »
Falbygden är fantastisk, se bara på denna bild tagen från Ålleberg (där utställningen f ö hålls). :)



På "min" utställning kommer det dock att vara ganska ont om mopsar och pudlar i o m att det är en rasspecial för Irländsk varghund. :)

Personligen tittar jag på lämningar i min närhet så fort jag får chansen, idag har jag t ex varit och fotograferat två runstenar inför en uppsats. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :