Författare Ämne: Att utgå ifrån nutiden  (läst 61021 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Att utgå ifrån nutiden
« Svar #120 skrivet: september 15, 2009, 11:13 »
Protest, den slutsatsen Leif är förhastad. Bara för att den plockades när man hade tid finns väl absolut ingenting som säger att man inte lät den torka bara för att man inte tog den vid ideal tid.  Ha dessutom i minnet att björk kan eldes med gott resultat rå om den fälls när det är tillräckligt kallt, vilket borde vara fallet relativt ofta i Villhelminatrakten.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Att utgå ifrån nutiden
« Svar #121 skrivet: september 15, 2009, 13:08 »
Protest, den slutsatsen Leif är förhastad. Bara för att den plockades när man hade tid finns väl absolut ingenting som säger att man inte lät den torka bara för att man inte tog den vid ideal tid.  Ha dessutom i minnet att björk kan eldes med gott resultat rå om den fälls när det är tillräckligt kallt, vilket borde vara fallet relativt ofta i Villhelminatrakten.

I fallet med nybyggarna i vilhelmina så vill jag nog minnas att man (åtminstone de första åren) eldade med råved, såväl rönn (vilken barkades för djurfoder) som björk. Ang björk och annan råved så kan man ju läsa Yngve Rydhs intressanta bok om Eld.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Att utgå ifrån nutiden
« Svar #122 skrivet: september 15, 2009, 14:54 »
Kan ni inte flytta veddiskussionen till den tråd som faktiskt är avsatt till den.

Diskussionen i den här tråden är tillräckligt intressant utan att man behöver gå utanför temat.

Det är för övrigt, som sagts, väldigt trevligt att kunna diskutera på detta forum utan att det ska behöva bli bråk. Tack för det allihop. :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Att utgå ifrån nutiden
« Svar #123 skrivet: september 15, 2009, 20:22 »
Min avsikt var inte att diskutera själva veden – utan det som Gorm tog upp: att utgå från nutidens tänkande…
Alltså i dagens tänkande blir 20 kubik mycket stort – så stort att man inte accepterar siffran. I och med att man inte accepterar siffran försöker man istället att förklara bort siffran med olika argument. Allt från mer kläder, elda i igloos, större tålighet av kyla till att barnen samlar grenar.
Dagens sunda förnuft, som då är baserat på fördomar om vedmängd = okunnighet, skapar alltså motstånd mot något som är fullkomligt självklart – men som man inte klarar av att inse av olika skäl (sagt med respekt).

Jag tycker att vedens historia är viktig eftersom den är en stor del av våra förfäders liv – om man eldade – eller inte eldade, saknar betydelse. Eldade man fungerade samhället även vintertid, eldade man inte måste man ha väldigt bra förklaringar till varför man inte eldade och valde att frysa sig igen vintrarna. Båda sidor  (elda – inte elda) har alltså ett enormt jobb framför sig.  ;)

Jag går över till ved-tråden när det gäller ved.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Att utgå ifrån nutiden
« Svar #124 skrivet: december 23, 2009, 18:52 »
Står man med sina fötter i en balja med kokhett och en annan med iskallt vatten, betyder inte det att man känner sig lagom varm.

När jag läste konstvetenskap, och vi kom till det gamla Egypten, fick jag det framkastat för mig (jag vet inte av vem) att man avbildade människor sådär från sidan, för att man uppfattade verkligheten på det sättet. Världen skulle alltså variera, utifrån hur vi har kommit överens om att den ser ut.

Vi lever således i en tolkning utav världen som vi har fostrats in i.

Men det där med veden för tusen år sen: Om det var mer syre i atmosfären och gravitationen var lägre - Jordens massa ökar varje dygn med ett antal ton genom nedfall av meteoriter och stoft - så brinner en vedklabb inte alls lika länge idag som då. ;D

Gul Jod & Grått Nytt Hår!