Sunt förnuft får man av erfarenhet.
Erfarenhet får man av brist på sunt förnuft.
Hela veddiskussionen tycker jag kommer sig av att dagens sunda förnuft inte accepterar den mängd ved som våra förfäder förbrukade årligen i sina hem. Siffrorna var för stora.
Först försökte man med olika argument få ned mängden kubikmeter till mer hanterliga tal. Sedan, när man förstod vilket oerhört arbete tidsmässigt det tog med veden, från rotstående träd via fällning, kvistning, kapning, släpning, båttransporter, kapning, klyvning, bärning, stapling, torkning – då förstod man att detta tog nästan all tid i anspråk under vissa delar av året – och då ville man lösa det med vedförsäljare, transporter på isen, eller mindre antal kubikmeter, annan typ av ved, trälar som gjorde jobbet – eller som nu – Sååå mycket eldade man nog inte…
Enligt min uppfattning så förstår man inte en verklighet som en gång fanns – och eftersom man inte förstår verkligheten - så förnekar man den - vilket är en enkel normal mänsklig reaktion.
I grunden blir det hela en fråga om människans basbehov av värme, ljus, varm mat och skydd mot insekter - som man argumenterar emot.
Man förnekar alltså hårdvarans behov. I detta fall behov av eld för värme, matlagning, ljus, osv. Veden, vill jag påstå, var minst lika viktig som mat. Fick man inte mat svalt man ihjäl ganska snabbt, hade man inte ved frös man ihjäl när vintern kom. Skillnaden mellan dem är enbart tid det tog att dö. Båda är fundamentala behov på vår breddgrad.
När det gäller trygghet, rädslor, religion osv då är vi inne på mjukvaran. Där kan vi inte använda vårt sunda förnuft av många olika skäl. Vi kan bara konstatera att våra förfäders uppfattningar stämmer inte alls med våra uppfattningar. Läs de gamla lagarna som ett exempel. Där ser man i alla fall ana vidden av skillnaden mellan deras sunda förnuft – och vårt sunda förnuft. Folkviljan skapade lagarna, dvs att ingen lag som inte folket accepterade överlevde någon längre tid = lagen innehöll i alla fall delar av dåtidens sunda förnuft. Gullade folket inte kungens lag slog folket ihjäl kungen. Den nya kungen såg nog säkert till att hans lagar accepterades av folket…
Vi måste alltså skilja på hårdvaran och dess behov - och mjukvaran. Hårdvaran blir i det närmaste självklar eftersom dess behov har även vi idag. Mjukvaran blir betydligt svårare och där stödjer jag Gorms resonemang.
Vi skall alltså inte gå genvägar genom att tro att våra förfäder eldade snålt = behovet av 20 kubikmeter årsved får inte upplevas som ett så stort tal av en icke vedeldande generation att man beslutar sig för att våra förfäder satt och frös i 1000 år…då idiotförklarar vi både dem och oss själva.
Thomas