Min avsikt var inte att diskutera själva veden – utan det som Gorm tog upp: att utgå från nutidens tänkande…
Alltså i dagens tänkande blir 20 kubik mycket stort – så stort att man inte accepterar siffran. I och med att man inte accepterar siffran försöker man istället att förklara bort siffran med olika argument. Allt från mer kläder, elda i igloos, större tålighet av kyla till att barnen samlar grenar.
Dagens sunda förnuft, som då är baserat på fördomar om vedmängd = okunnighet, skapar alltså motstånd mot något som är fullkomligt självklart – men som man inte klarar av att inse av olika skäl (sagt med respekt).
Jag tycker att vedens historia är viktig eftersom den är en stor del av våra förfäders liv – om man eldade – eller inte eldade, saknar betydelse. Eldade man fungerade samhället även vintertid, eldade man inte måste man ha väldigt bra förklaringar till varför man inte eldade och valde att frysa sig igen vintrarna. Båda sidor (elda – inte elda) har alltså ett enormt jobb framför sig.
Jag går över till ved-tråden när det gäller ved.
Thomas