Författare Ämne: Bronsålershus  (läst 3898 gånger)

Utloggad Pontusart

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Bronsålershus
« skrivet: september 09, 2009, 10:14 »
Är musik/bildlärare och konstnär. Medverkade i Forskning och framsteg som illustratör under -80 talet, i fornhistoriska ämnen, bl.a. ang Skateholmsprojektet med Lars larsson.
Barnen i min hemtrakts byskola är som alla barn nyfikna på historia, och vill gärna medverka till att uppföra ett "äkta" bronsåldershus. Det får bli en minikopia ca 5x2 m. Vi behöver en fullständig konstruktions/arbetsbeskrivning både till uppförande och för material. Även dagisbarnen skall kunna frekventera huset då det är färdigt. Vi kommer sedan att ordna bronsåldersmatlagning i huset och tillverka egna tidstrogna kläder.
Är det någon som har tipps inför ett sådant här lite udda projekt?
Tacksam för synpunkter.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Bronsålershus
« Svar #1 skrivet: september 09, 2009, 17:26 »
Kolla gärna med Ekehagens forntidsby, Vitlycke museum eller liknande institutioner som har erfarenhet av sådan verksamhet:

http://www.vitlyckemuseum.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=45858

http://www.ekehagensforntidsby.se/

Utloggad Pontusart

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bronsålershus
« Svar #2 skrivet: september 10, 2009, 07:18 »
Hej Jerark, jag tackar för svar angående bronsåldershus och skall kolla med Vitlycke. Ser fram emot och avvaktar fler svar från medlemmar som själva deltagit vid uppförandet av sådana byggnader.
Idén om att låta barn och ungdomar praktisera historien i närmiljön, dvs vid sin egen skola befrämjar deras eget engagemang till skillnad mot att vara besökare på museer med väl så fina men redan färdiguppförda byggnader på avsides belägna platser som Vitlycke eller Ekhagen.
Ett uppsökande praktiskt samarbete mellan museerna och skolan i detta avseende vore utvecklande för ungdomarnas historieintresse, och skulle på sikt ge stora effekter.
Intresset och suget bland barn och ungdom efter kunskap inom dessa ämnen är enligt min erfarenhet outtömligt. Det är bara synd att barnens värld inte tas på lika stort allvar som de vuxnas. Jag guidade en 4:a med 12 barn på en gammal kyrkogård, berättade om vilka som låg där och deras öden. Det var gripande att se barnens reaktioner.
Som amatörhistoriker ser jag gärna en debatt i ämnet "Vilket ansvar har de etablerade forskarna, arkeologerna, historikerna gentemot medborgarna, och hur få dem att synas där de behövs?"
Hälsningar Pontusart


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Bronsålershus
« Svar #3 skrivet: september 10, 2009, 09:27 »
Om du har en aktiv och historieintresserad hembygdsförening på orten så kan det också vara en resurs att tillgå. De har ofta lite mer tid än museer och forskare för sådant här. Har själv i den egenskapen haft några guidningar på fornlämningar (mest gravfält) för lågstadiebarn, i deras närmiljö. Jättekul. En av de mer uppmärksammare 6-åringarna fick "arkeolog-ögonen" på sig redan efter en kvart, han observerade en flack stensättning som jag hade missat!

/Mats

Utloggad Pontusart

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bronsålershus
« Svar #4 skrivet: september 10, 2009, 20:58 »
Tack Mats. Jo jag är medlem och har varit vice ordf. i hembygdsföreningen här, samt initiativtagare till den hembygdsgård som då kom att uppföras här, och som nu räknas till en av de vackrast belägna i Bohuslän. Den ligger på "Lommelanda Kulle" ca 1,5 mil nordost Strömstad.
Dessvärre är styrelsen äldre och överbelastad, med noll ungdomligt nytillskott. För övrigt ett dilemma de flesta av landets H.föreningar dras med.
Vi måste möta historieintresset hos ungdomarna men finner inte experterna på plats i skolan, dock många entusiaster(vilket är gott nog men ej tillräckligt). Experterna finns på sina institutioner och universitet, och skriver avhandlingar om de senaste utgrävningarna. För vem? Kollegorna, eller oss vanliga medborgare? Vi har som skattebetalare medverkat till deras utbildningar, men när skall våra barn få skörda glädjen och nyttan av den i form av intressanta exkursioner med skolklasserna eller föredrag? 

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Bronsålershus
« Svar #5 skrivet: september 11, 2009, 10:09 »
Vi måste möta historieintresset hos ungdomarna men finner inte experterna på plats i skolan, dock många entusiaster(vilket är gott nog men ej tillräckligt). Experterna finns på sina institutioner och universitet, och skriver avhandlingar om de senaste utgrävningarna. För vem? Kollegorna, eller oss vanliga medborgare? Vi har som skattebetalare medverkat till deras utbildningar, men när skall våra barn få skörda glädjen och nyttan av den i form av intressanta exkursioner med skolklasserna eller föredrag? 
Här lyfter du fram något riktigt viktigt. Problemet är väl ofta att vi "experter" (antar att jag bör klassa mig som sådan  ;) ) sitter ganska hårt fast i ett system där vi är beroende av extern finansiering. Jag vet att det finns arkeologer som gladerligen lägger massor av fritid, men jag prioriterar min familj och andra förliktelser när jag inte förvärvarbetar.
Teoretiskt sett skulle man kunna tvinga ut universitetsfolk eftersom det i högskolelagen finns en prargrav om samverkan med omgivande samhälle ("3-e uppgiften"). Dessvärre är den lågt prioriterad och det som kommer före är oftast:
1/ undervisning
2/ administrativa uppgifter
3/ forskning (i mån av tid efter #1 & #2 ovan)
Arkeologerna på våra museer är dessvärre i likhet med mig beroende av finansiering för att kunna ställa upp. Detta trots att den klasiska museidevisen är vårda, visa samla....

Personligen har jag ingen bra lösning på problemet du skisserar, men ett tips är att du lite försiktigt hör dig för med Lasse Bengtsson som bor i Lur. Kanske har han tid och lust. Han har definitivt erfarenheten eftersom han basade för bygget av bronsåldershusen i Vitlycke när det begav sig....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/