Författare Ämne: Möjligt vikingaskepp på Orust!  (läst 3857 gånger)

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Möjligt vikingaskepp på Orust!
« Svar #1 skrivet: september 06, 2007, 17:23 »
Nåja, "Sveriges enda undersökta vikingaskepp" är väl att ta i, om man med Sverige menar dagens gränser vilket väl måste vara fallet eftersom Äskekärrsskeppet nämns. Endast 1800 meter från min arbetsplats Fotevikens Museum ligger fyra vikingaskepp och ytterligare ett, daterat till 1023, är upptaget.

Pytt med det! Det som gjorde mig nyfiken var magnetometern på bilden. Har bara sett en sådan, lite mer omständig variant på en "cykelvagn" tidigare (Ale stenar). Blir resultatet lika bra om man bara bär omkring den (ska det inte vara ett fast avstånd till markytan?) De ser tämligen enkla ut? Är det lätt att bygga sådana för en och var? Jag tänker på metalldetektorerna och de stora problemen med plundringar etc. Är nästa generation lite mera utstuderade plundrare utrustade med magnetometrar? Vad säger lagen om dessa apparater?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Möjligt vikingaskepp på Orust!
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2009, 23:47 »
Lite ny info, finns inte på nätet vad jag kunnat se, är från st-tidningen 090828.
Ett 20-meter långt sammanhängande föremål  kan ses (magnetometern antager jag,dersa). enligt en tjänsteman på kommunen så finns det ett fynd av en halskrage i närområdet som är daterat till 500-talet. Bohusläns Museum  ska nu begära av länsstyrelsen att få provgräva.
Hoppas att det blir en utgrävning så vi får veta vad som finns nedgrävt.