Författare Ämne: Vikingastädernas vedförråd  (läst 183299 gånger)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #540 skrivet: december 02, 2014, 00:45 »
Jag tycker nog att detta borde testas i fullskala. Jag är tveksam till att en modell kan ge alla svar. Vi har ju ganska många rekonstruerade långhus så om viljan finns borde det gå. Men det innebär ju en del snickarjobb om vi skall kunna testa alla tre teorierna.

Betr. storlek på eld måste man ha eftersträvat så liten eld som möjligt för att få tillräcklig värme.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #541 skrivet: december 02, 2014, 08:08 »
Boreas, det är mot naturlagarna och mot fysiska lagar att kunna vända ett undertryck till ett övertryck i ett rum med öppen eld - oavsett vem som framför uppgiften.

Nu vrider du igen på argumenten för att anpassa verkligheten till din egen agenda.

Citera

Det som händer är en automatisk tryckutjämning - från ett undertryck till ett utjämnat lufttryck.


Givetvis. Poängen är att behålla värmen i rummet/huset - varför man vill ha en jämn luftström FRÅN eldstaden MOT ytterväggarna, häller än tvärtom - som i ALLA dina modeller.

När ytterluften anlöper elden genom egna luftkanaler - direkt till eldstaden - kommer det enbart varm luft ut i rummet, från eldstaden. Det representerar ett svagt men verksamt övertryck - som inte utjämnas fullt ut innan luften når yttervägg och skorsten.

När man nu har använt samma princip vid ugnseld i moderna hem tar man luften in genom ett enkelt rör snurras ikring rökröret innan luften leds mot eldstaden. Därmed plockar man värmen från rökröret - som annars försvinner ut pipan - in i luften som så leds till eldstaden - och därifrån ut mot rummets alla hörn. Får att säkra ett permanent övertryck förstärks inströmmen med en liten, batteridriven vifta - vilket är det princip jag numer beskrivit som en enkel, klar och tydlig mekanism - byggt på termodynamikens lagar och genomtestad av högst professionella VVS-ingeniörer.

Att dom inte känner till dina fysiska lagar får du vara god ursäkta. Jag har redan meddelat dom att dom har fel - och behöver kontakta en äldre same i Sverige om dom vill veta den hela och fulla sanningen och inget annat än den. Vad gäller ved, värma och ventilation lär det inte finnas någon över eller ens vid sidan av dom, vad gäller vett och förstånd på vedeldning. 

Citera


Om du med "ungsrum" menat en sluten eldstad kan eldstaden påverkas och både över- och undertryck kan justeras - men det är inte det vi diskuterar, vi diskuterar en öppen eld på golvet, alltså ett rum som både elden och människor bor i.


Det beror på vilken diskussion du hänvisar till. Den här tråden handlar i princip om vedeldning under vikingatid - vilket föregick i såväl slutna eldkammare och rös-ugnar som i öppna "aror".

Under tiden har man försökt bidra med endera moment som kan bidra till sakens uppklaring. Din respons på dessa uppgifter har tyvärr inte varit rationell och sansat, men driven av någon form av personlig ambition om att 'veta bättre'. För att understryka denna hållning repeterar du ständigt elementära kunskaper, som du bollar med efter behov för att skapa och bränna av halmbockar,  med syftet att påvisa andras kunskapsbrister och "vinna" diskussionen. Hoppas du förstår att detta beteendet kan väcka en viss förundran - eftersom du för fokus från VAD som är rätta svar på trådens fråga till VEM som har rätt.

Möjligen är du förblindat av din egen ambition - om att vara "bäst" eller "ha rätt". När du ständigt ramsar upp dina egna, selekterade elementärkunskaper lever du tydligen i tron på att du känner dom alla - och bättre en någon annan. Därmed kan du driva på för att bevisa en teori som knappt håller vare sej ved eller vatten - om andras rön, mätningar och analyser är något som helst värt.   

När du överser enkla premisser - som betydelsen av rummets storlek och luften cirkulation i relation till energibehovet - får du nog finna dej här finns professionella fysiker och doktorander i VVS-teknik som har ett och annat av värde för debatten. I annat fall kommer du gå på samma blåsa som man gjorde i Gene - där skrivbordsexpertisen med ensamrätt på fysikens lagar tyvärr fick "tolkningsföretrede".

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #542 skrivet: december 02, 2014, 08:08 »
Följande rappakalja är litet exempel på hur galet det kan bli när man är blint förälskad i egen perfektion och vänjer sej elda med halmgubbar:

Citera
För att de skall Kinna föra in 500 kubikmeter luft till eldstaden måste du koppla på en fläkt eller en blåsbälg som någon då måste pumpa in luft med - och då blir eldstaden en ässja med mycket hög temperatur - vilket innebär att kåtan troligtvis skulle brinna ned genom att rökavgasernas temperatur skulle bli för hög.

Hur stor volym ett hus har saknar betydelse i vår diskussion eftersom det jag räknade var antal klabbar. Du sa att du eldade X antal klabbar per dag och att du eldade totalt 3 kubikmeter ved. Det är en enkel matematik - och har ingenring med volymen på hus.

Först räknade du med en kubikmeter fast ved. Det kan du inte glra eftersom din spis knappast kan ta emot en fast kubikmeter ved och elda upp den. En kubikmeter ved innehåller alltså ingen luft, det är en kubikmeter homogent trä.

En kubikmeter fast ved blir när man fördelat den till klabbar ungedär 1,4 kubikmeter travad ved - oxh eftersom veden då är kluven och i rött storlek kan du elda den.

Angående din länk till en kamin. Den kaminen använder ca 8 kubikmeter luft till - och från kaminen totalt. Då kan man leda in luft direkt till eldstaden.  För samma kamin in 500 kubikmeter luft till eldstaden kommer kaminen att smälta eftersom eldstaden då blir en ässja.

Det är inte själva draget som är orsaken, det är mängden syre som den tillförs elden som medför temperaturökningen. Samma sak när du blåser på en eld, det är inte "blåset" som får elden att ta sig - det är syret du för fram till elden genom att blåsa fram syret.

Thomas

Då hjälper det tyvärr inte att du strax försäkrar om att:

Citera
Nej, jag har inga favoritmantran.

Eftersom du i nästa andedrag repeterar det...

Citera
... förstå att du inte vet vad du pratar om i detta ämne.

 ::)

Recepten är alltså att argumentera ad hominem - och med tålamod och halsstarrig envishet få andra att "inse" att dom "inte vet vad dom pratar om"?!

Vet du något som helst om "mitt förstånd" inom ämnet? Hur förklarar du att detta skulle ha något som helst med trådens ämne att göra - överhuvudtaget?!

Tänk om dina kunskaper skulle sakna ett element eller två - och dina föreställningar om "fysikens lagar" ändå skulle vara en grad eller två fel? Har du i så fall lurat andra att tro på dina högst personliga rön och tolkningar av termodynamikens lagar, som ett ostört resultat av "vetenskaplig sanning"?
 
Citera
Jag försöker få dig att förstå och acceptera naturlagar och fysiska lagar.

Vilket betyder att dina tolkningar av naturens och fysikens lagar - och deras olika effekter - är annorlunda än dom analyser och härledningar man använder vid våra tekniska högskolor. Nu innebär det att även jag - drygt 20 år efter skrivbordsteoretikernas misär i Gene - kommer få ont om tid att gå djupare in på ämnet i denna tråd och på detta forum.

Avslutningsvis kan man konkludera att denna tråd tidvis varit intressant som debatt och spekulationer, men den representerar tyvärr ingen större framgång i akademisk eller historisk mening.
« Senast ändrad: december 02, 2014, 08:41 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #543 skrivet: december 02, 2014, 11:22 »

Betr. storlek på eld måste man ha eftersträvat så liten eld som möjligt för att få tillräcklig värme.






Njae....   om elden betraktas som helig, vilket namnet tydligen antyder, så är det inte så säkert att man gjort den så liten som möjligt....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #544 skrivet: december 02, 2014, 12:50 »
Boreas,

Varm luft stiger rakt upp - oavsett varifrån tilluften kommer.

Varm luft förflyttar sig INTE i sidled från en öppen eld på golvet. Den varma luften går rakt upp.

När varm luft träffar ett tak och inte kan komma ut, trycks den varma luften i sidled - och sänker sig sedan längs med väggarna, ned mot golvet - och mot elden igen.

Detta vill man inte uppnå eftersom varmluften även innehåller rök = rummet fylls av både varm luft och rök.

Det går inte att argumentera emot ovanstående, det är så det fungerar - och det styrs av fysiska lagar. Du kan tycka  vad du vill, skriva vad du vill - det fungerar fortfarande så. Det har jag försökt att förklara för dig under många år nu.


Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #545 skrivet: december 02, 2014, 19:34 »





Njae....   om elden betraktas som helig, vilket namnet tydligen antyder, så är det inte så säkert att man gjort den så liten som möjligt....

Jag prata inte om kultplatser, min vän.    ;)

Naturligtvis eldade man inte mer än nödvändigt. Ved är jobbigt att hugga. ;)

Jag tycker att denna diskussion är intressant. Nu pratar vi ju om förhistoriska långhus i vårt land och då anser jag att min hypotes är den rätta med tanke på det arkeologiska materialet. Kanske även Carl Thomas och Yngwes hypoteser faktiskt fungerar fast de bygger på en annan princip. Det vore intressant med praktiska prov.

Jag kan nog hålla med Boreas om att eldningsprovet i Gene drevs av skrivbordsexpertis, vilket gjorde tolkningen något amatörmässig.

Nu får jag nog huka mig !  :D

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #546 skrivet: december 02, 2014, 20:03 »
HF, håller med dig. Så liten eld som möjligt innebär två bra saker, 1, det förs kn mindre mängder av kalluft i rummet, 2 vedförbrukningen sjunker. Två bra saker.

Yngwe, är en stor eld heligare än en liten eld? Logikst är ju att elden i sig är helig, oavsett storlek?

Genebygget är värd all respekt, det är ett jätteprojekt. Deras försök med eldning är märkligt rent ut sagt - och det kan inte ha undersökts på minsta sätt innan för att få förkunskaper... Det är faktiskt värt kritik.

Till deras fördel är att de, steg för steg, kom fram till rätt erfarenheter. - men de hade en grunduppfattning sommvar fel och som de inte kunde släppa tanken på - och då tolkade de sina egna resultat fel.

De förstod inte att det ör strålningsvärmen som värmer upp rummet - och de trodde att ju varmare elden var temperaturmässigt ju mer vörme skulle sprida sig i rummet. Dessutom skuggade de helt bort strålningsvärmen genom sitt sätt att bygga upp veden...

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #547 skrivet: december 02, 2014, 20:50 »
Jag vet inte om en stor eld är heligare än en liten eld. Men ur Gene-rapporten framgår väl att namnet på huvudeldstaden faktiskt har en koppling till kult. Och att ha ett altare i bostaden är knappast ovanligt i vår värld.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #548 skrivet: december 02, 2014, 21:02 »
Eldstaden är helig hos Samerna, inte elden i sig. Man offrade i eldstaden TILL eldstaden. Inte guld eller silver, men mat och dryck. Inga stora mängder, bara småbitar eller en centiliter. Idag är det ingen religion, snarare en tradition, att göra samma sak.

Samerna hade ju en bra syn på offrande. Man slaktade en ren, år upp köttet och offrade benen. Gudarna var så mäktiga att de satte nytt kött på benen. Jag har försökt sälja in detta på Skatteverket, alltså att jag ger dem plånboken men behåller pengarna...men de gillade inte riktigt min ide... Snåljåpar.. :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #549 skrivet: december 02, 2014, 22:03 »
När det gäller kult är det svårt att veta, det är inte riktigt rationellt.


Under 1700 talet var anskaffande av ved förenat med samma arbetsinsats som 1000 år tidigare. Ändå ordnade man stora påskbrasor...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #550 skrivet: december 02, 2014, 22:27 »
Smal eller tjock Jesus spelar ju ingen roll för de som tror...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #551 skrivet: december 03, 2014, 15:21 »
Helig eld fick inte slockna men ingenting har nämnts om storleken i de texter jag läst.