HF, jag tror att den frågan du tar upp egentligen är mycket enkel. Rum kan bara vara så stora att strålningsvärmen från elden når fram till samtliga väggar och kan värma upp dessa till minst + 1 grad. Det är det ena benet.
Det andra benet är att rökavgaserna får inte överstiga 350 grader när de lämnar eldens högsta lågor.
Då har vi två faktorer att arbeta med. Jag skall öven föra in en tredje faktor som kan påverka de två benen och det är rököppningens avstånd till elden. Dessa tre faktorer bestämmer rummets storlek.
Den tredje faktor är inte enbart höjd mellan eld och brännbart material det handlar även om rummets volym.
En eld som är användbar i en bostad i form av en hall eller ett rum i ett långhus borde ligga runt 3 kilo ved = 6 vedträd som alla brinner samtidigt. Min lösning med kallvind klarar utan problem att eldens storlek varierar. Frånluften suger ned tilluften i rätt mängd.
En eld i en kåta ligger på 2-2,5 kilo ved - och kan klara minst 3 meter från elden, alltså en kåta med 6 m diameter. Där stannar min erfarenhet. Men,naturligtvis, finns en yttre gräns.
Därför tror jag att ca 3 kg eld användes i stora rum, strålningsvärmen nådde då längre bort. Halkats innerväggar brukar vara ca 8 meter från varandra. Det innebär 4 meter från elden. Ett rum som är 8 X 8 metet är ett stort rum.
Ju mindre eld, ju mindre kalluft dras in. Det är så jag tror att man tänkte på järnåldern. Ju mer man eldade - ju mer ved behövde man.
Minns veddebatten om Birka - då räknade jag mot bättre vetande med 1 vedträd per timme - och det rasade alla emot, nu pratar jag om 6 vedträd per timme...

vi är alltså nu uppe i 58 kubikmeter ved per eldstad i huset.
Vi har alltså kommit en bit på väg när det gäller vedförbrukning

men vi har långt kvar när det gäller eldförståelse och konsekvenser när det gäller detta...
Det lite intressanta är att jag sa att Birka behöver MINST 5000 kubikmeter ved, troligen det dubbla. minns ni?
58 eldstäder i drift vinterhalvåret med en veddörbrukning av 58 kubikmeter ver per vinterhalvår blir 10.440 kubikmeter ved till Birkas 250 eldstäder (som vi räknade med då).
Thomas