Författare Ämne: Vikingastädernas vedförråd  (läst 183297 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #360 skrivet: december 12, 2013, 23:30 »
Boreas, hur många vedträn finns det i varje säck - och hur mycket väger dessa vedträn i genomsnitt?

Du köper vedträn i "stjälpt lass" som det heter, de är alltså inte staplade, då blir det ca 180 vedträn på en kubikmeter stjälpt lass (det är mycket luft med veden).

Staplar du dessa vedträd på ett bra sätt minskart luften - och det blir då 300 vedträn per kubikmeter (= mindre med luft mellan vedträna).

Jag använder staplad ved när jag pratar kubikmeter, alltså 300 vedträn per kubikmeter.

Köper du standardstorlek på vedträn är de ca 32 cm långa och de bör väga, torkade, ca 500 gram vardera vid 20% fuktighet i veden - vilket är normalt.

Min vedbod är 2X6 meter. Jag staplar veden 2 meter högt. jag får alltså in 24 kubikmeter staplad ved i vedboden. det blir 7.200 vedträn.

 Om jag "slänger" in veden blir den inte staplad, den blir "stjälpt" - och då rymmer vedboden bara 14,4 kubikmeter ved eftersom det är mycket luft mellan vedträna. Det blir då 4.320 stjälpta vedträn.

Din vedbod, enligt vad du beskrivit ovan, är 2,4 kubikmeter stor. i den får du plats med 2,4 kubikmeter stjälpt ved.
Staplar du veden blir dessa 2,4 kubikmeter stjälpt ved - 1,620 kubikmeter staplad ved.

 Du fyllde på med 300 liter stjälpt ved (säckar ved) vilket blir 180 liter staplad ved, eller 0,2 kubikmeter staplad ved.Totalt har du alltså köpt ungefär 1,8 kubikmeter staplad ved totalt.

Det är 300 vedträn per staplad kubikmeter, det innebär att du köpt ca 500 vedträn. du eldar i 180 dagar (6 månader) varje dag. 500 vedträn/ 180 dagar = 2,77 vedträn per dag - om du eldar varje dag.

Jag har en mycket effektiv kamin, den drar 2,5 kilo ved per timme, alltså 5 vedträn, och då ger den 7 kwh i värme per timme.

Du eldar alltså 2,77 vedträn per dag enligt de uppgifter du lämnat, det ger lite drygt 7 kwh i värme under 1 timme - om din kamin är effektiv och har hög verkningsgrad.

Är det staplad ved i dina säckar? då har du köpt nästan 3 kubikmeter staplad ved - det blir 900 vedträn. 900 vedträn delat med 180 dagar blir 5 vedträn per dag. du kan då elda i två timmar - och få ut 7 kwh per timme = (7000 W).

Människor avger ca 1 w per kilo kroppsvikt. väger du 75 kilo avger du alltså 75 w. Det behövs då ca 93 människor i rummet för att ge samma energi som 2,5 kilo ved(7000 W) i en modern effektiv kamin.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #361 skrivet: december 13, 2013, 18:28 »
Boreas: Med all respekt för dig, som visat dig vara en mycket kunnig person i det mesta, måste jag säga att något måste vara fel med dina siffror. Det har ju framkommit under resans gång att förbrukningssiffrorna är väldigt mycket högre i alla mätningar som har gjorts. Även i beaktande av att ditt pörte har ett enormt stenmagasin som lagrar värme kan inte så få vedträn bibehålla värmen även om pörtet är mycket litet och värmemagasinet redan uppvärmt.

Klarar du dig verkligen i genomsnitt på tre vedträn per dygn ?

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #362 skrivet: december 13, 2013, 20:21 »
Hur kallt har man inne, hur väl isolerat är huset? Vilket väderstreck ligger huset exponerat? Vilket klimat pratar vi om? Inland, kustland? Norr, söder? Behöver ett hus i Indonesien samma värme som ett hus i Svalbard? Går man med kofta eller T-shirt? Eldar man björkved eller blandved, eller hemska tanke koks? Värmer man varmvattnet med ved eller el? Har man tillskott av solenergi?

Fokus på detaljer men själv är jag mest intresserad av Carl Thomas syn på rökpörtet.
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #363 skrivet: december 13, 2013, 20:28 »
Min syn på rökpörtet?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #364 skrivet: december 13, 2013, 21:10 »
Tja, fick uppfattningen att du inte riktigt tror på rökpörte som fenomen.
Erik

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #365 skrivet: december 13, 2013, 22:02 »
Ättelägg.  Vi får väl utgå ifrån att huset ligger i Skandinavien. Boreas tycks ha anknytning till Norge så kanske ligger det där. Vore intressant att få veta var pörtet ligger och hur stort det är.

Jag tror inte att människan frivilligt fryser häcken av sig om man har alternativ. Det hade man. Skandinavien är skogrikt och vad som krävdes var lite arbete.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #366 skrivet: december 13, 2013, 22:02 »
Dom finns ju, varför skulle jag förneka det?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #367 skrivet: juli 27, 2014, 08:05 »
Hittade en intressant artikel som visserligen handlar om mycket, mycket äldre tider än vikingatiden men som ändå kanske kan vara av intresse i sammanhanget. Artikeln tar upp energianvändningen bland Emintergalcialens neandertalare.

Länk till artikel om neandertalmänniskornas energianvändning
Ju äldre desto bättre.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #368 skrivet: november 20, 2014, 17:27 »
Nog tycker jag att den enorma vedåtgången på Birka är bevisad av Carl Thomas. Då måste ju ha funnits en plats där veden togs iland. Sannolikt har denna plats varit täckt av tjocka lager av huggspån som man borde kunna återfinna. Därför var det med stort intresse som jag läste en rapport om de arkeologiska utgrävningarna på Birkas vikingatida hamnlägen i Populär Arkeologi.. Så här skriver arkeologerna om årets utgrävningar:

" Våra undersökningar vid Båtudden har visat på timmer i kulturlagren som verkar tillhöra en och samma anläggning. Vi är osäkra på vad den använts till, men den har tydligen stått ovan vatten. Det är möjligt att den har ingått i någon form av bryggkonstruktion. Virket är mestadels av furu och stockarna har dessvärre alltför få årsringar för att kunna dateras säkert.

Trots att årets schakt låg intill schakten från 2011 och 2012 är fyndrikedomen långt högre än tidigare. Från drygt 200 fyndposter från tidigare år lär vi i år hamna på över tusen fyndposter. Anledningen är framför allt ett lager av huggspån , som tidigare varit relativt tunt, blir upp till 70 cm tjockt i årets schakt. Lagret återkommer i alla schakt vi har grävt, men det tycks bara som om det blir riktigt tjockt i området söder om Båtudden, framför området med bryggfundamenten längs stranden. Det tjocka lagret med huggspån tycks ligga i 800-talet och det bör spegla en ganska kraftig byggnation".


Eller är det vedhamnen man har hittat ?
Är de tjocka avlagringarna rester efter huggspån som hamnat i vattnet vid utlastning av ved ?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #369 skrivet: november 20, 2014, 19:00 »
Det låter intressant - men är det spån av furu tror jag inte att detta var vedplatsen, man eldade inte furu som ved eftersom barrträdsved skvätter glöd flera meter runt elden. Man eldade lövträdsved, högst troligt mest björk.

Vedplatsen i Birka kommer att hittas - och dör kommer att hittas mängder av näverbitar tillsammans med huggspån. Det kommer inte att vara någon tvekan om vad platsen använts till. :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #370 skrivet: november 20, 2014, 20:13 »
Vi kanske kan få mer upplysningar om detta. Var det långa furuspån eller mindre flis av lövträd från vedhuggning ?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #371 skrivet: november 20, 2014, 20:17 »
Men furuved har använts flitigt vid bak vet jag. Men då är det ju i ugn.   Och furu sprätter ju inte alls lika mycket som gran.


Hade man ugnar? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #372 skrivet: november 20, 2014, 22:38 »
Jo, bark i brödet i nödtider har man ju hört talas om. Kanske även träflis.  :)

Betr. vedupplag under 200 år kan man förvänta sig tjocka avlagringar på marken, men då har det nog ruttnat bort sedan vikingatiden. I detta fall har tydligen träspån/flis hamnat i vattnet vid en brygga och därmed kunnat bevaras. Vore intressant att få veta hur detta  spån/flis såg ut. Kan någon som känner arkeologerna på Björkö undersöka saken ?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #373 skrivet: november 20, 2014, 23:16 »
Yngwe, barrträdsved skvätter glöd - flera meter runt elden. Detta innebär att man eldar inte barrträdsved i öppen eld inne i ett hus. Ingen för det, varken förr - eller idag.  Detta är fullkomligt självklart för alla som är vana vid att elda.

I en ugn är elden instängd - då kan man elda barrträdsved utan peoblem om man ställer ett gnistskydd framför ungens öppning. I öppna spisar kan man elda barrträdsved - och man har gnistskydd som täcker den öppna sidan.

Tänk. Skulle du sitta invid en eld som skickar ut glöd upp till fem meter, men oftast bara 2-3 meter runtomkring sig?  Fundera även på att su inte kan ha något brännbart material inom 5 meter runt elden - och för att kunna göra nögot hantverk måste du ha ljus  = du sitter ungedör 1-2 meter från elden för att då bra ljus. Husmor skulle ständigt gå med brännsår i ansiktet, osv.

När kakelugnen kom stängdes elden in oxh man kunde elda barrträdsved.

2013 brändes 4,7 miljoner kubikmeter ved i Sverige. Vedhanteringen fungerar idag efter exakt samma principer som den alltid har gjort, idag har vi moderna maskiner för jobbet, det är enda skillnaden. Gå in på en bensinstation, där säljs ofta ved. Inte ett vedträd är barrträd... Det finns alltså en orsak rill det. Den oraskanenjar våra förfäder känt till i tusentals år - det ör den moderna människan somm inte har erfarenhet av eldande som inte förstår det :)

Birka eldade minst 5000 kubikmeter ved, varje år, under 230 år. Det vet vi. Djupa asklager har hittats i Birka. Det vet vi.
Arkeologer har en brist i sin utbildning när det gäller vedförbrukning och medföljande asklager, man har helt enkelt inte inte förstått mängderna det handlar om. Inget ont menat med detta - men veden tog ca 10-15 % av årsarbetet - vilket innebär att man missat lika mycket av våra förfäders liv.

I Birkatråden kom vi aldrig fram till HUR veden kom till Birka. Vi fastnade i mängden av ved som ingen trodde på - och ändå var det mycket lågt räknat :)

Principen är så enkel, den styrs av fysiska lagar - oxh ändå har enndel svårt att förstå... Eldar man drar eldennut 500 kubikmeter ved ur huset. 500 kubikmeter kalluft förs då in i huset genom drag. Drag medför att det blir kallt om ryggen. Dör att undvika kallt drag gör man draghål i golvnivå på de platser där folk inte sitter, då blir det inget drag på ryggen.
Man eldar ved som inte skvätter glöd för att man vill sitta nära elden så att man jar bra ljus.

Detta är ingen teori eller hypotes. Det är fakta. Det är aå här det fungerar i verkligheten, både förr och idag.

Thomas


Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #374 skrivet: november 20, 2014, 23:18 »
History freak - förr i toden blandade man bark i brödet under tider av nöd - det kan vi inte göra idag med de virkespriser som är.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #375 skrivet: november 21, 2014, 00:14 »
Thomas, jag är med på riskerna med furu i öppen eld, men frågan är om man haft ugnar där furu är bra nog.


För faktum är att många bakugnar eldats med furuved. Och många nyingar av furu har brunnit i detta land genom tiderna. Det är också fakta!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #376 skrivet: november 21, 2014, 00:59 »
Bakugnar kan med fördel eldas med kvistar och annan finfördelad ved som t.ex. späntad furu. Man vll ha en snabb varm eld som värmde upp ugnen - och som samtidigt gav lite aska och lite glöd. Ugnar har en öppning - och har man ett gnistskydd framför öppningen kan man elda barrträdsved i den.

Nyingar har jag gjort av torrfuror, det fungerar utmärkt. En Nying av barrträd vill jag inte sova intill om jag inte har ett rejält gnistskydd mellan mig och nyingen. En Nying skall glöda, inte brinna.

Nying (tjosko) av björk är jag van vid i eldstäder, de skvätter inte glöd.

Bra att du är med på att barrträd skvätter glöd och att du ser riskerna. Ser du även konsekvenserna av att det flyger glöd runt om elden? T.ex. Det kan inte finnas brännbart material runt elden närmare än ca 5 meter. De som sitter vid elden kommer att få glöd på sig regelbundet.  Man vågar inte lämna barn sovande i närheten av elden, osv.

Det innebär stampat jordgolv eller stengolv runt elden. Ingenting som isolerar markkylan.

I kåtor sitter man på renskinn, det är varmt, mjukt och skönt - och man känner inte markkylan. Man kan sitta tryggt intill elden och få bra ljus från elden när man slöjdar, osv.

Enligt tidigare diskussioner i denna fråga argumenterades det för att våra förfäder var speciellt köldtåliga och att de inte eldade alls, de satt alltså i mörker halva året och åt bara kall mat :)

Jag tycker att vi har kommit en bit på väg med förståelse av ved, vedhantering och vedförbrukning - men det verkar inte ha gått in helt hos alla än. Men det kommer med tiden. Det har jag gett mig f..n på :)

Thomas




Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #377 skrivet: november 21, 2014, 01:58 »
Hmmmm...........några har förstått !  :)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #378 skrivet: november 21, 2014, 09:41 »
Kommer in sent så jag kan ha missat mycket, men vill bara påminna om att ännu under senaste kriget så var det ont om det mesta. Så det kunde vara rejält kallt inomhus när man vaknade på morgonen. Och alla rum som inte användes stängdes av för att spara bränsle.
Naturligtvis krävdes ved - eller torv - för matlagning och bränsle på vikingatiden, men bortsett möjligen hos hövdingarna så var man nog försiktig med vedåtgången.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vikingastädernas vedförråd
« Svar #379 skrivet: november 21, 2014, 10:02 »
Vem sitter och fryser hela vintern utan ljus  när man med en liten arbetsinsats kan ordna fram ved ?
Dessutom är ljus nödvändigt för att kunna tillverka nödvändiga saker !