Yngwe, jag tror inte för ett ögonblick att du ger dig, jag trodde nog att du läste på allt du hittade om eld. Men tydligen sysslade du med oväsentliga saker

Elden avger strålningvärme. Allt aommdenna strålningsvärme träffar värms upp och lagrar sedan värmen. Allt under noll grader räknas som uppvärmt. Avståndet till elden är alltså viktigt, ju närmare elden - ju mer tar föremålen strålningsvärmen till sig. Det är just detta som bestämmer hur stot rummet kan vara för att värmas upp.
Allt som skuggar strålningsvärmen är alltså negativt. Rummets väggar är det viktigaste att värma upp så att de strålar värme istället för kyla. Allt som skuggar bort strålningsvärmen från väggarna är alltså negativt. Bås skulle skugga bort strålningsvärme från väggarna.
Jag kan tänka mig låga "väggar" och draperier - eller rakkas.
Värmen stiger uppåt, det går inte att undvika. Även i ett bås. Det går säkert att stänga in värmen en kort stund i ett bås med hjälp av t.ex. Draperier man kan dra för öppningen av båset (som då även har ett tak). Vad man då har gjort är att man har skapat ett rum i rummet, avskilt från det större rummet. Hur lång tid stannar då värmen i detta båsrum?
värmen som stängs in varar inte lång stund, kanske 2-3 minuter. Samtidigt har man stängt bort strålningsvärmen samt rysa mer ljuset från elden. Man sitter alltså i mörker, öppnar och stänger sitt bås med ca 3 minuters mellanrum. Jag tror inte att våra förfäder hade accepterat detta eftersom det, totalt sett, borde ge lägre genomsnittstemperatur. Mycket jobb för sämre värme alltså.
Några arkeologer påstår att de hittat "isolering" i ytterväggarna på hallen i GU. Ok, du stödjer dig på detta. Arkeologerna i fråga kan inte elda, de förstår inte hur ett järnåldershall fungerar. De förstår däremot modernt inomhusklimat och isolering...och översätter detta, helt galet - till forntiden. Det är ett praktexempel på feltolkning baserad på hur vi lever idag.
Du är alltså fortfande inne på att skapa ett modernt inomhusklimat i forntida hus. Det går inte. Hur mönga hönger har jag förklarat detta?

Sedan säger du att en kåtas eld är simpel ? Jösses Yngwe - en kåtas luftcirkulationen har jag försökt förklara här på forumet under ca 5-6 år och alla, du med, var emot mig. Nu, plötsligt, är den simpel!
Kåtans princip i luftrörelser styrs av naturlagar och fysiska lagar - Så tillvida är det enkelt. Samma principer tillämpas i en hall, i ett långhus, och i dagens hus. Bara luftmängderna och arkitekturen skiljer dem åt.
Visst - det är en simpel funktion - men varför förstår du den inte då?

Thomas