Vedåtgången för en normalhushåll borde lämpligen delas in i två kategorier -
Ved för matlagning
Ved för uppvärmning
Jag har själv tillbringat kalla nätter i fäbostugor, så kallade eldhus, där det är en öppen härd, där röken släpps ut via ett hål i takkonstruktionen.
En nying i ett sådant eldhus räcker väl till för att ha en behaglig natt, och rökutvecklingen är inte besvärande.
Saxat från Wikepedia -
"Nying är ett äldre eller provinsiellt ord för "stockvedsbrasa", ofta anordnad så att den kunde brinna en hel natt. Nyingar användes ibland för att vägleda sjöfarande eller av skogsarbetare, jägare och timmerflottare som var tvungna att tillbringa natten under bar himmel. Namnet härrör troligen från det fornsvenska nudher, som betyder trästock.
Det vanligaste sättet att göra en nying var att lägga två avkvistade furustammar på varandra. Mellan dem stacks spån och torra vedstickor som sedan antändes. Det börjar då glöda i stockarna och en mild jämn värme sprids från dem under en lång tid"En nying är en mycket vedbesparande eldmetod, och kan dessutom skapas utan att stockarna nödvändigtvis behöver vara helt torkade. Nyingen fungerar bäst om endast tändveden är torr, och stockarna relativt nyfällda, och endast glöder.
Morgonkaffet kokas sedan på resterna av nyingen.

I Danmark har jag för mig, att ända fram till tidigmodern tid, fanns boningshus där kreaturen vistades i huset vintertid, och med sin kroppsvärme bidrog till ett uthärdligt inomhusklimat, om än inte till ett uthärdligt luktklimat.
Kan denna tradition ha funnits över hela Norden? När man fosfatkarterar, kan man då se om fosfathalterna också är höga i själva boningshuset?
Kokhus användes för matlagning, och bland annat för att undvika eldfara i själva boningshuset/sovstugan. Detta skulle kunna tala för minimal uppvärmning i sovhuset.
Fårskinn och fällar omnämns ofta i äldre källor, dessutom tycks folk ha sovit mycket intimt, varför jag skulle gissa att vedbehovet kanske kan räknas ner till 10-12 m2 per år.
Jag ställer mig dessutom lite tvivlande till att sågar inte använts, utan endast yxor. Sågar fanns ju tveklöst under vikingatid.