Den lite speciella inskriften på Ög 238 lyder i translittererad form
þulkR * uasuek * sin × þaosi × if(t)iR × (a)iRku k, detta enligt såväl Samnordisk runtextdatabas som RAÄ:s informationsskylt vid stenen. Vid den senaste uppmålningen har man dock i ordet
uasuek hoppat över runorna mellan
s och
k. Vad kan en sådan sak bero på? u-runan har uppenbarligen varit uppmålad förut, för där fanns spår av färg? Kan man plötsligt ha blivit osäker på dess läge eller form? Av det stungna i:et såg jag inte ett färgspår, men kunde inte heller själv slå fast var den var. Bör man inte etablera en ny tolkning om man anser att u- och e-runorna har utplånats eller aldrig funnits?

Jag har även vid andra runstenar reagerat på att man inte uppmålat allt som anses finnas där vid de senaste tillfällena. Någon som tänkt på samma sak någonstans, och någon som har en teori om vad sådant kan bero på? I något fall har jag det själv; Ög 214 har saknat all färg i flera år, trots att hela inskriften är känd och det mesta anses vara oskatt, men i det fallet kräver uppmålning att en landsväg stängs av eller kraftigt blockeras. Så är dock inte alls fallet med Ög 238.