Författare Ämne: C-14 dateringarna från Sydamerika  (läst 4137 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
C-14 dateringarna från Sydamerika
« skrivet: augusti 25, 2009, 18:27 »
Jag har läst klart boken The settlement of the Americas av Thomas Dillehey som diskuterar en äldre migration till Amerika för kanske upp till 30 000 år sedan.

Dateringarna från de olika sydamerikanska platserna är kontroversiella bland arkeologer, och inte alla tar dem seriöst.

När jag tittar igenom listan av C-14 daterade föremål i slutet av boken hittar jag att det äldst daterade människobenen från listan är ungefär 10 000 BP, alla äldre har antingen ingen förteckning vad det handlar om eller så är det för det mesta träkol/förkolnade frön.

Har det varit någon uppdatering över de kontroverisella dateringarna? Spelar det någon roll vad man daterar egentligen (t.ex. träkol kontra människoben - givetvis dateringsbara föremål med C-14 jag åsyftar)? Vad exakt är det som kan göra knas av resultaten, dålig labbutrustning?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: C-14 dateringarna från Sydamerika
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2009, 19:41 »
Det här med C14-dateringar är en hel vetenskap i sig, och det finns en mängd felkällor för olika typer av material. Träkol kan vara problematiskt p g a att träet var gammalt när det brändes eller att yngre rötter eller humussyra blandats med provet eller att det inte är associerat med de arkeologiska fynden (träkol är extremt kemiskt stabilt, och kan lätt lagras om).
Kollagen (alltså den organiska beståndsdelen i ben) brukar vara bra för datering, dateringar på den oorganiska delen av benet (karbonat) är däremot mycket problematiska av flera skäl.

Jag har tittat en hel del på pleistocena C14-dateringar i paleontologiska sammanhang och personligen så är jag skeptisk till alla arkeologiska dateringar som är mycket äldre än 10,000 år i Nya Världen. Dateringar över 30-35,000  år bör generellt betraktas som enbart minimiåldrar eftersom de är ytterst känsliga även för minimala föroreningar.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: C-14 dateringarna från Sydamerika
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2009, 08:06 »
När jag tittar igenom listan av C-14 daterade föremål i slutet av boken hittar jag att det äldst daterade människobenen från listan är ungefär 10 000 BP, alla äldre har antingen ingen förteckning vad det handlar om eller så är det för det mesta träkol/förkolnade frön.

Ja, låter lite suspekt. Framgår det inte alls hur träkolet/fröna kan bindas till den mänskliga aktiviteten? Just associationen är ju som tty säger väldigt viktig här. Som bekant förekommer skogsbränder naturligt också, åtminstone i vissa typer av klimat och vegetationer.

/Mats

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: C-14 dateringarna från Sydamerika
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2009, 10:02 »
När jag tittar igenom listan av C-14 daterade föremål i slutet av boken hittar jag att det äldst daterade människobenen från listan är ungefär 10 000 BP, alla äldre har antingen ingen förteckning vad det handlar om eller så är det för det mesta träkol/förkolnade frön.

Ja, låter lite suspekt. Framgår det inte alls hur träkolet/fröna kan bindas till den mänskliga aktiviteten? Just associationen är ju som tty säger väldigt viktig här. Som bekant förekommer skogsbränder naturligt också, åtminstone i vissa typer av klimat och vegetationer.

/Mats


Jag kommer inte ihåg exakt i vilket samband, men jag tror att kolet är utgrävt i närheten av vad man tror varit boplatser. Jag kan kolla igenom texten (som är irriterande att läsa för mina ögon, även om den är intressant) och återkomma.

En del ben man daterat är ben som man anser ha märken från att man skrapat och styckat djuret, jag tror inte att alla dessa är funna i samband med boplatser.

Finns det föresten någon bra bok eller tips att läsa om C-14 och vad för svårigheter man kan ha med vissa föremål. Jag vet att marina djur kan få helt skruvade resultat.