Författare Ämne: Sveriges runinskrifter  (läst 2646 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Sveriges runinskrifter
« skrivet: augusti 19, 2009, 00:50 »
Hej! Jag är nyfiken på några saker kring Sveriges runinskrifter (verket) och är ganska dåligt insatt. Saker jag undrar:

*Hur kommer det sig att det i Hälsingland, Medelpad m.fl. landskap finns runstenar som har "enkla signum", t.ex. M 3 och Hs 5, i stället för bara sådana av typen "M Fv1950;37" och "Hs ATA3004/42" (fiktiva exempel), trots att dessa landskap ännu inte upptagits i Sveriges runinskrifter? Vems numrering är det då? Är det på förhand bestämt t.ex. M 3 ska ha nummer tre i Medelpads runinskrifter när denna blir verklighet?

*Finns Bohuslän medtaget i Västergötlands runinskrifter? Jag tyckte jag såg att det fanns ett band eller nåt av den som har titeln Runstenar i Göteborgs och Bohus län.

*Hur går det med projektet för tillfället? Händer någonting alls? Finns det några planer? Vilket landskap tänks stå på tur? Pratas det över huvud taget om att fortsätta?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Sveriges runinskrifter
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2009, 23:50 »
Inskrifterna från Medelpad har hämtats från Algot Hellboms arbete Medelpads runstenar från 1979.
Medan numreringen av Hälsinglands runinskrifter kommer från Marit Åhléns översikt i uppsatsen "Runinskrifter i Hälsingland" i Bebyggelsehistorisk tidskrift 27 (1994).

Runinskrifterna publiceras landskapsvis i Sveriges runinskrifter men för Västergötland (och även för Uppland) så har de olika häftena givits ut länsvis. Och det dåvarande länet Göteborg och Bohus län täckte ju en bit av Västergötland (=Göteborg).

Utgivningen av Sveriges runinskrifter har gått på sparlåga efter att Runverket fått allt mindre resurser. Senaste delen kom 1981, nästa del är dock att vänta inom några år då Gotlands runinskrifter del 3 blir klart. Se http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/runstenar/gotlands_runinskrifter.html.
Förhoppningsvis kan arbetet med återstående delar av Sveriges runinskrifter få något ökad fart efter det att Runverket fått förstärkning med två nya tjänster i höst.
För några år sedan söktes pengar för en (sedan länge planerad) nyutgåva av Ölands runinskrifter, men av det blev inget den gången.
/Jan