Författare Ämne: Vad vi vet om stenåldern  (läst 15981 gånger)

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #20 skrivet: september 15, 2009, 13:18 »
Jag har alltid sett de tre Akkorna som en fin sägen - samt löst kopplast ihop dem med Asatrons Skuld, Verdandi och Urd.

I den Samiska mytologin finns ju diverse kopplingar till antika sagor, bland annat till Odysses resa och berättelsen om Cyklopen, fåren, grottan och hur man lurade cyklopen – samma saga, nästan exakt, finns ju i den Samiska mytologin.

Våra tre damer vid Urds brunn var heller inga gudinnor – ändå bestämde de över liv och död och hur livet skulle gestalta sig för den enskilde individen – och hur långt hans liv skulle bli. Även i vår gamla religion fanns alltså mycket viktiga väsen som styrde och ställde utan att vara gudinnor.

Längre bakåt i tiden, före de Gudar och Gudinnor vi känner till, kanske det var just liknade damer som styrde och ställde i vardagens religiösa liv? Innan Gudar och Gudinnor uppfanns alltså…?

Thomas



Bures Carl-Thomas !

Namnen på de tre nornorna (nornir = de som snor och vrider) Urðr, Verðandi och Skuld kommer av isländskans ord för "(olycks)öde" (wyrd), "vardande" (varđa) och "nödvändighet" (skola). De brukar kallas "ödesgudinnor" och spinner människors livstrådar, som de klipper av när de behagar. Här finns ju en klar koppling till romarnas parcer och grekernas moirer.

Kan icke se att det finns någon direkt koppling därifrån till Máttaráhkká och hennes tre döttrar (det blir fyra "áhkkor", Carl-Thomas....). Alla "áhkkorna" har att göra med födelse och skapelse och upprätthållande av livet. Máttaráhkká deltar i alla sina döttrars förehavanden. Máttaráhkká kan göra både kvinnor och djur av honkön gravida. Máttaráhkká kan se i mörkret, bota blinda och döva och visa vandrare vägen. Sáráhkká har med hjälp av sin mor skapat världen. Uksáhkká vaktar dörren och barnen. Juoksáhkká är pojkarnas särskilda beskyddare.

Máttaráhkká och hennes tre döttrar (vilka kan ses som funktioner av Máttaráhkká själv) har
sitt ursprung i urtiden och har motsvarigheter bland andra nordliga jakt-, fångst- och renskötarfolk.

Sedan är det väl troligt att bak de vävande och spinnande moirerna, parcerna och nornorna ligger en ursprungligare "mytologi", som närmare liknar "áhkkornas"....   

MVH
Návdi

PS. Begreppet "samisk mytologi" måste preciseras och tidfästas. Det finns flera sentida samiska sägner, som är påverkade av andra kulturer. "Áhkkorna" är ingen sägen. Det är vad man brukar kalla för "mytologi".
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #21 skrivet: september 15, 2009, 13:43 »
Bures Herulen !

Citera
Patriarkal betraktar jag som ett modeord som saknar betydelse annat än som verktyg för forskare med personlig ideologisk agenda.

Vad vill Du att jag ska säga då ? Blir det bättre med "mansdominerad" ?
Menar Du att forskare som inte brukar ordet "patriarkal" inte har någon "personlig ideologisk
agenda" ? Vad menar Du förresten med "personlig ideologisk agenda" ?  ???
Är det någon speciell "personlig ideologisk agenda" Du är ute efter ?
Vad menar Du att jag har för slags "personlig ideologisk agenda"?
Eftersom Du tydligen menar att "en personlig ideologisk agenda" är något  >:D
så har Du väl ingen, eller....?  ???
Frågorna hopar sig ....
MVH
Návdi 
Návdi

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #22 skrivet: september 15, 2009, 19:07 »
Bures Herulen !

Citera
Patriarkal betraktar jag som ett modeord som saknar betydelse annat än som verktyg för forskare med personlig ideologisk agenda.

Vad vill Du att jag ska säga då ? Blir det bättre med "mansdominerad" ?
Menar Du att forskare som inte brukar ordet "patriarkal" inte har någon "personlig ideologisk
agenda" ? Vad menar Du förresten med "personlig ideologisk agenda" ?  ???
Är det någon speciell "personlig ideologisk agenda" Du är ute efter ?
Vad menar Du att jag har för slags "personlig ideologisk agenda"?
Eftersom Du tydligen menar att "en personlig ideologisk agenda" är något  >:D
så har Du väl ingen, eller....?  ???
Frågorna hopar sig ....
MVH
Návdi 

Nu var det inte dig jag citerade utan jerrark. Vad du menar med ordet vet jag inte riktigt. Mitt syfte var att visa att ordet har en stark koppling till forskare med politisk agenda. För vidare läsning om vad jag tycker om det hela så läs denna trå: tusen år av tystnad

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #23 skrivet: september 23, 2009, 00:12 »

Jag har alltid sett de tre Akkorna som en fin sägen - samt löst kopplast ihop dem med Asatrons Skuld, Verdandi och Urd.

I den Samiska mytologin finns ju diverse kopplingar till antika sagor, bland annat till Odysses resa och berättelsen om Cyklopen, fåren, grottan och hur man lurade cyklopen – samma saga, nästan exakt, finns ju i den Samiska mytologin.

Skulle förklaringen ligga i den nya tolkningen av Homèr?!
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_731671.svd

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #24 skrivet: september 23, 2009, 14:19 »
Boreas, nej. Inte därifrån.

Jag studerade Samekulturen ingående på 60-70-talet och har inte uppdaterat min kunskap sedan dess när det gäller Samernas historia och mytologi. Men vad jag skriver om, alltså motsvarande cyklop-sagan fast i Samisk mytologi, finns nedtecknad i, om jag minns rätt, i någon av volymerna i Acta Laponica.

Jag tror inte att nornornas namn kommer från Isländskan utan från fornnordiskan men Isländskan lever ju kvar och har gett oss många ordförklaringar.

Min ”lösa koppling” var just tre kvinnor. Eftersom just 3 kvinnor återfinns i många religioner så är både könet och siffran 3 intressant. Det är ju inte enbart kvinnor som är tre, det finns tre vise män också. Vår protestantiska religion har ju den heliga treenigheten. Siffran 3 återfinns inom många olika religioner – och jag upplever att just 3 kvinnor återfinns fler gånger än 3 män. Lösa funderingar alltså, ingen direkt koppling.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #25 skrivet: september 28, 2009, 15:07 »
Det är ju naturligt att den tidiga fruktbarhetskulten domineras av gudinnor och "heliga kvinnor" , eftersom kvinnor ju föder barn, "ger nytt liv"
Som jag nämnt tidigare:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1651.0.html
skickade enligt legenden "folket bortom nordanvinden" fyra namngivna kvinnor mel inga namngivna män till den grekiska ön Delos, någon gång mellan 1500-1200 f Kr, enligt de utgrävda gravarna. Detta kan möjligen tydas som en betoning på "heliga kvinnor" även i Östersjöområdet.
Senare religioner förband ofta fruktbarhetsgudinnor och "heliga kvinnor" med nakenhet och sex, ibland även med dödsgudinnor.