Författare Ämne: Vad vi vet om stenåldern  (läst 16021 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad vi vet om stenåldern
« skrivet: augusti 07, 2009, 16:30 »
Ofta tycker jag man stötet på en idealiserad bild av stenåldern, exempelvis i Kit Larsens utställning i Norrköping och hennes uppsats:
http://minheder.nu/Destroyed.htm
Hur mycket vet vi om stenåldern egentligen? Visst, studier av exempelvis san/bushmän i Namibia och Botswana har visat ett samhälle utan tydliga klasskillnader och och relastiv jämlikhet mellan könen.
Men därifrån till att idealisera hela tidsepoken för 8000 år sedan, är inte det att övertolka fynden?
I ett samlarsamhälle är en grupp på ungefär 50 personer tvungna att samarbeta för att överleva,ok.
Men hur vet man att det inte fanns tyranniska ledare, folk som samlade på sig de "värdesaker" som fanns som djurhänder och klor? Kanske fanns det folk som inte soledariskt ville arbeta för det gemensamma bästa, ochmän som trakaserade kvinnor?
Jag har svårt att acceptera jämförelser mellan förhistorisk tid och historisk, nedskriven tid.
Förhistorien tolkas utifrån olika fynd. Från historisk tid har vi en mängd källor.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2009, 17:44 »
Ja, hennes beskrivning känns väldigt kategorisk och jag tror att seriösa paleolitikum-/mesolitikum-forskare idag skulle ifrågasätta var och varannan mening på web-sidan. Speciellt kartan och texten under "Hur förstördes allting" känns väldigt tveksam för mig, men stenåldersexperter må väl yttra sig.

Man kan t.ex. fundera kring det där med modersgudinnans ursprunglighet: Bland de tidigaste hällristningarna och målningarna som man tror sig kunnat konstatera (i Europa) är bl.a. vulva-symboler, och de små figurinerna med överdrivna bröst och bakdelar är ju bekanta. Men betonar dessa bilder modersaspekten i kvinnan eller den sexuella akten?
(Jag talar då om tidsperioden 40000-20000 år sedan, och det är väl då som Kit börjar den här resan.) Det finns väl ett mycket stort spelrum för olika tolkningar.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2009, 17:53 »
Stenåldern är väl inte direkt min favoritperiod, men jag håller med båda föregående talare om att stenåldern blivit "romantiserad" av många forskare. Att jämföra de människor som levde på stenåldern med de urinvånare som idag lever "utanför" samhället tycker jag inte är någon bra jämförelse. Detta då dessa urinvånare ofta är präglade av vårt samhälle, även om de inte ger sken av det när det kommer forskare till deras byar och "upptäcker" dem.

Eftersom stenåldern sträcker sig över en så pass stor tidsperiod och människorna utvecklades olika beroende på var de bodde så går det inte att göra en jämförelse mellan exempelvis stenåldern i Egypten och stenåldern i Sverige.

För den som är mer intresserad av att lära sig mer om jämförelser mellan dåtidens stenåldersfolk och nutidens urinvånare rekommenderas kursen Etnoarkeologi vid Högskolan på Gotland med Göran Burenhult som lärare (vet inte om kursen fortfarande ges, men det skulle jag nästan tro).

/Åsa.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2009, 20:29 »
Jag tror att mobilitet är en sådan sak som är avgörande för hur ett samhälle ser ut. I ett mobilt samhälle utan dragdjur är det svårt att samla på sig någon stor mängd ägodelar varför det är svårt att få reela ekonomisk skillnader mellan folk. Det hindar förstås inte att prestige och makt ändå har kunnat koncentrerats beroende på andra faktorer, men jag har ändå svårt att se att ett högmobilt samhälle utan dragdjur (eller stora båtar) skall kunna vara särskilt ekonomiskt  ojämlikt. Dock är det svårt att veta hur socialt ojämlikt ett samhälle är, där männsikor som tillhör någon viss kategori (ung-gammal, man-kvinna t.ex) förvägras tillträde till vissa sociala arenor baserat på kategoritillhörighet.

Vad man sedan måste tänka på är att mobilitetsgraden förmodligen varierat kraftigt under hela stenåldern, under vissa förutsättningar har det varit möjligt att vara mycket stationära redan tidigt och det handlar inte om någon linjär utveckling från mobil till sedentär.

Jag tycker också att det är intressant att notera att det finns mekanismer som sharing på många platser på jorden oberoende av varandra, så det kan vara så att ett samhälle som har svårt att lagra mat är mer benäget att utveckla utjämnande mekanismer bara av den anledningen att det är svårt att förutse vem som får hem mat en viss vecka och alla blir beroende av varandra.

/Micke

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2009, 22:01 »
Sanfolken kan väl lika gärna ha bytt livsstil ett antal gånger? De använder sig utav jakthundar, men jag tror inte man skulle ta med det i sin uppsats om att människor för 60 000 år sedan använde sig av jakthundar och bara basera sig på sanfolkens livsstil.  :P

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2009, 22:39 »
Sanfolken kan väl lika gärna ha bytt livsstil ett antal gånger? De använder sig utav jakthundar, men jag tror inte man skulle ta med det i sin uppsats om att människor för 60 000 år sedan använde sig av jakthundar och bara basera sig på sanfolkens livsstil.  :P

Sanfolken har bytt livsstil flera gånger vilket bla Edwin Wilmsen visat. De har varit pastoralister innan de blev marginaliserade av koloniala krafter. Det spelar dock ingen roll för min poäng. Boskap är förövrigt ett bra sätt att samla egendom på för mobila människor.

/Micke

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2009, 16:20 »
Givetvis var de små band på max 50 personer av jägare och samlare ett relativt jämlikt och ekologiskt samhälla i jämförelse med senare kulturer.
Frågan är dock om det inte kan ha funnits någon privilegerad hövdingafamiljsom fick en större andel av bytet, om det inte fanns stölder, konflikter och mobbing. I ett forntida "överflödssamhälle" fanns det naturligtvis mindre behov för organiserat krig, även om vi har hittat ett antal mördade forntidsmänniskor och en grottmålning av en våldtagen och mördad kvinna.
Min åsikt är att man bör vara försiktig med att utmåla alla forntidssamhällen som idyll, jag tror att förhållanderna kan ha varit olika på olika platser.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2009, 18:34 »
Våra förfäder var naturligtvis som vi är – eftersom vi är som vi är. Att vara ”förmer” än andra är ett drag som vi tyvärr alla bär inom oss och som då och då kommer till fasansfulla uttryck som t.ex. under WW2.

I vår forntid fanns naturligtvis lögnare, tjuvar, våldtäktsmän osv på samma sätt som det finns idag. Hövdingen ansåg sig säkert stå över ”de andra”. Jägarna ansåg sig stå över de som inte var jägare, män stod över kvinnor (eller tvärtom), den starkaste mannen stod över de svagare, prästen stod över alla. Hierarki fanns naturligtvis då likaväl som den finns nu. Frågan är väl snarare hur man använde sig av denna hierarki – användes den positivt eller negativt? En envåldshärskare behöver ju nödvändigtvis inte vara en förtryckare – han kan ju faktiskt även vara en mycket positiv kraft inom gruppen.

Det fanns även positiva krafter som förenade en liten grupp människor och det var själva grupptillhörigheten, alla kände alla, alla visste att tillsammans är vi starka. Att bli utstött ur sin grupp borde ha varit det största hotet en människa kunde drabbas av, (jämför att stötas ut ur sin ätt eller att bli förklarad fredlös).

Jägar/samlarkulturer delar ofta med sig inom gruppen eftersom man är medveten om att nästa gång är det någon annan som nedlägger bytet. Gruppen bör alltså ha fungerat som ett kollektiv när det gäller fördelning av mat – men kanske inte när det gäller andra saker.

Den som utförde själva dödandet av bytet kanske fick lite extra mat – men han kanske samtidigt var tvingad att offra lite av sin mat till gudarna så att bytet han just dödat återföddes?

Någon idyll var det knappast, man for illa tillsammans skulle jag tro är en mer rätt beskrivning. Ibland bra tider – men oftast en ständig kamp för tillvaron, kamp att skaffa föda, kamp mot grannar, kamp mot sjukdomar och kamp mot intriger inom gruppen – samt den positiva sidan, styrkan och tryggheten av att tillhöra gruppen.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #8 skrivet: september 14, 2009, 01:55 »
Jägar samlarfolkens tillvaro var säkert ingen idyll men i många fall verkar det ändå som om de var mer välnärda och levde längre än många jordbruksbefolkningar.
Bl a så finns det undersökningar som visar att människor i Europa under senare delen av paleolitikum var längre och friskare än människor i samma områden under perioden 1400 - 1800.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #9 skrivet: september 14, 2009, 12:59 »
Ofta tycker jag man stötet på en idealiserad bild av stenåldern, exempelvis i Kit Larsens utställning i Norrköping och hennes uppsats:
http://minheder.nu/Destroyed.htm
Hur mycket vet vi om stenåldern egentligen? Visst, studier av exempelvis san/bushmän i Namibia och Botswana har visat ett samhälle utan tydliga klasskillnader och och relastiv jämlikhet mellan könen.
Men därifrån till att idealisera hela tidsepoken för 8000 år sedan, är inte det att övertolka fynden?
I ett samlarsamhälle är en grupp på ungefär 50 personer tvungna att samarbeta för att överleva,ok.
Men hur vet man att det inte fanns tyranniska ledare, folk som samlade på sig de "värdesaker" som fanns som djurhänder och klor? Kanske fanns det folk som inte soledariskt ville arbeta för det gemensamma bästa, ochmän som trakaserade kvinnor?
Jag har svårt att acceptera jämförelser mellan förhistorisk tid och historisk, nedskriven tid.
Förhistorien tolkas utifrån olika fynd. Från historisk tid har vi en mängd källor.

Bures !
Intressant hemsida Karl-Fredrik hänvisar till.
Jag är dock ingen anhängare av tal om "gudinnor" på stenåldern. Jag anser att detta begrepp, liksom begrepp som "gudar" och "religion" är konstruktioner som hör hemma i senare patriarkalska klass-samhällen, och som man i sann kulturimperialistisk anda försöker överföra på stenåldersfolks och nu levande urfolks traditioner. 

Jag vill bara påminna om nu levande samisk tradition om Máttaráhkká (Urmodern, Rotmodern, den Första Modern) och hennes tre döttrar Sáráhkká (som bor under elden i "árran" och hjälper kvinnorna vid barnsbörd; "sárrat" betyder "att dela, att skilja åt"), Uksáhkká (som vaktar ingången till kåtan) och Juoksáhkká (Bågmodern, som gör om ursprungligen "kvinnliga" foster till "manliga" i livmodern, och lär pojkarna att bruka pil och båge).

Dessa "áhkkor" är inga "gudinnor". De är mycket mer praktiska och jordnära så att säga....  :). Och de är mycket gamla ....

För övrigt är jag övertygad om att folk som inte ville "solidariskt arbeta för det gemensamma bästa" på stenåldern var "ille ute å kjöre"....

MVH
Návdi




Návdi

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #10 skrivet: september 14, 2009, 13:12 »
Av arkeologiskt material från olika tider platser i världen får man intrycket att jägar och samlarfolken levde i en mindre våldsam miljö än jordbruksbefolkningarna. Det är först under neolitikum som spår av våld blir vanligare, och detta mönster tycks gå igen i Europa, Afrika och andra platser. Det verkar som också jordbrukssamhällena medför en nedgång i livskvalitet och näringstillgång. Visserligen är jordbruket mindre ytkrävande eftersom man kan få ut mer energi per ytenhet men samtidigt kräver det mycket mer tid och arbetskraft. Risken för konflikter ökar också när man lägger sig till med mer fasta revir som man blir beroende av för sin försörjning, vilket innebär att det blir viktigare att försvara dem. Folkökning kan vara en av orsakerna till att man börjar med jordbruk, sedan blir en viss folkmängd nödvändig för att upprätthålla jordbruket ifråga, och man har så att säga målat in sig i ett hörn, jordbruket kräver mer arbetskraft som måste försörjas med jordbruksprodukter, vilket kräver att man fortsätter med jordbruk o s v.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #11 skrivet: september 14, 2009, 18:16 »
Däremot får man väl ta talet om tidiga gudinnor som ersattes av patriarkala krigsgudar med en rejäl nypa salt. Det är ju ganska svårt att exakt reda ut hur religionen såg ut i övergången mellan paleolitikum/mesolitikum och neolitikum. Det torde ju ha varierat rätt så mycket beroende på miljö och historiska omständigheter. Mycket av talet om dessa gudinnor är modern mytologi och har inte mycket med stenåldern att göra.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #12 skrivet: september 14, 2009, 20:55 »
Man skall nog inte överdriva jägar- och samlarfolks fredlighet. De kan av naturliga skäl inte föra krig i stor skala, men de dödar otvivelaktigt varandra privat, så att säga. Enligt den femte Thule-expeditionens studie av netsilingmiuterna (en av ytterligt få grundliga undersökningar av en helt opåverkad jägarkultur) så var mord en av de vanligaste dödsorsakerna. Och då har eskimåer ändå rykte om sig att vara ovanligt fridsamma.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #13 skrivet: september 14, 2009, 21:54 »
Jag har alltid sett de tre Akkorna som en fin sägen - samt löst kopplast ihop dem med Asatrons Skuld, Verdandi och Urd.

I den Samiska mytologin finns ju diverse kopplingar till antika sagor, bland annat till Odysses resa och berättelsen om Cyklopen, fåren, grottan och hur man lurade cyklopen – samma saga, nästan exakt, finns ju i den Samiska mytologin.

Våra tre damer vid Urds brunn var heller inga gudinnor – ändå bestämde de över liv och död och hur livet skulle gestalta sig för den enskilde individen – och hur långt hans liv skulle bli. Även i vår gamla religion fanns alltså mycket viktiga väsen som styrde och ställde utan att vara gudinnor.

Längre bakåt i tiden, före de Gudar och Gudinnor vi känner till, kanske det var just liknade damer som styrde och ställde i vardagens religiösa liv? Innan Gudar och Gudinnor uppfanns alltså…?

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #14 skrivet: september 14, 2009, 22:12 »
Stenåldern är väl inte direkt min favoritperiod, men jag håller med båda föregående talare om att stenåldern blivit "romantiserad" av många forskare.

Jag måste be att få avvika starkt här - det är inte forskarna som har en romantiserad bild, det är allmänheten och en och annan extrem-populistiskt hållen utställningssamordnare. Forskare i allmänhet stångar huvudet blodigt mot närmsta vägg när de läser gudinne-mojs av denna typ.

Eftersom stenåldern sträcker sig över en så pass stor tidsperiod och människorna utvecklades olika beroende på var de bodde så går det inte att göra en jämförelse mellan exempelvis stenåldern i Egypten och stenåldern i Sverige.

Helt rätt. Stenåldern inbegriper närmare 90% av hela mänsklighetens historia och det finns allt från små jägar-grupper i extrema miljöer till stratifierade och komplexa storsamhällen organiserade kring t ex de stora fiskevandringarna.

För den som är mer intresserad av att lära sig mer om jämförelser mellan dåtidens stenåldersfolk och nutidens urinvånare rekommenderas kursen Etnoarkeologi vid Högskolan på Gotland med Göran Burenhult som lärare (vet inte om kursen fortfarande ges, men det skulle jag nästan tro).

Burenhults specifika form av "smörgårdsbords-etnologi" där man plockar ganska okritiskt från allehanda lösryckta kulturer är ganska kontroversiellt inom arkeologin. Vi behöver antropologiska analogier, men mänsklighetens kulturella utveckling följer ingen evolutionär trappstegsmodell (band-stam-stat eller jägare-bonde-industrialisering). Man kan inte använda sig av andra folk och kulturer som vore de kulturella fossil av en svunnen tid. Levnadsbetingelserna för jägar-samlargrupper i Skandinavien för 7000 år sedan i det varma tempererade klimatet kan inte enkelt jämföras med de Sangrupper som lever i designerade reservat, påtvingade en viss specifik form av ekonomi av kolonialmakterna, decimerade av krig och svält och sjukdomar mer eller mindre medvetet införda av kolonialister. De har en historia lika väl som oss, de är inte historielösa kvarlevor.


Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #15 skrivet: september 14, 2009, 23:47 »
Jag har alltid sett de tre Akkorna som en fin sägen - samt löst kopplast ihop dem med Asatrons Skuld, Verdandi och Urd.
Thomas

Kan ju nämna att även de gamla grekerna hade tre ödesgudinnor, de sk moirerna, vilka övertogs av (eller åtminstone hade sin motsvarighet hos)  romarna där de kallades de tre parcerna.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #16 skrivet: september 15, 2009, 09:09 »
Burenhults specifika form av "smörgårdsbords-etnologi" där man plockar ganska okritiskt från allehanda lösryckta kulturer är ganska kontroversiellt inom arkeologin.

Du är hård mot etnoarkeologin, Åsa, och jag kan nog instämma i mycket av den kritiken. Jag tror egentligen det vore bättre att arkeologi-studenter läste ämnet etnografi rakt av (det finns väl ett sånt på universiteten hoppas jag, eller kallas det social-antropologi?). Dvs. att lära sig om de här kulturerna utan att man ska komplicera bilden med jämförelser till forntiden stup i kvarten. Det är väl trots allt berikande att lära sig hur ett samhälle funkar/funkade på Trobrianderna, Grönland eller bland de amerikanska indianerna, för blivande arkeologer, håller du inte med om det?

Det finns en annan del av etnoarkeologin som jag alltid tyckt låtit väldigt vettig, och som också framhålls av Burenhult, men som jag tror kommer lite i skymundan. Det är studiet av hur materiella lämningar ser ut efter kända aktiviteter hos de här nu/nyligen levande folken. Man har liksom "facit" i hand när man känner till aktiviteten, som kanske utfördes helt nyligen. Jag har läst exempel på att man studerat hur det ser ut på platsen efter stensmeders arbete t.ex., mängden avslag av olika typer osv. Man vet då faktiskt vilka typer av stenverktyg som tillverkats, kanske rentav hur många stensmeder som använt platsen, hur de suttit osv. Och kan kanske dra slutsatser av liknande lämningar som man hittar i förhistoriskt material. Är du kritisk också mot den aspekten av etnoarkeologin?

/Mats
(Sorry om det blev lite OT, etnoarkeologin har väl diskuterats i "egna" trådar också)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #17 skrivet: september 15, 2009, 09:23 »

Det finns en annan del av etnoarkeologin som jag alltid tyckt låtit väldigt vettig, och som också framhålls av Burenhult, men som jag tror kommer lite i skymundan. Det är studiet av hur materiella lämningar ser ut efter kända aktiviteter hos de här nu/nyligen levande folken. Man har liksom "facit" i hand när man känner till aktiviteten, som kanske utfördes helt nyligen. Jag har läst exempel på att man studerat hur det ser ut på platsen efter stensmeders arbete t.ex., mängden avslag av olika typer osv. Man vet då faktiskt vilka typer av stenverktyg som tillverkats, kanske rentav hur många stensmeder som använt platsen, hur de suttit osv. Och kan kanske dra slutsatser av liknande lämningar som man hittar i förhistoriskt material.

Håller med föregående talare !

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #18 skrivet: september 15, 2009, 09:58 »
Däremot får man väl ta talet om tidiga gudinnor som ersattes av patriarkala krigsgudar

Patriarkal betraktar jag som ett modeord som saknar betydelse annat än som verktyg för forskare med personlig ideologisk agenda. Detta modeord är också ett finfint begrepp om man vill ta genvägen och förutsätta det man vill bevisa. Kort sagt: syftet är att ha en åsikt om forntiden. Då vi saknar skriftliga källor från stenåldern och att fynden är svårtolkade, men att vi ändå vill vara så objektiva som möjligt, så bör man vara försiktig med att använda ord och begrepp som mest används av kvällsblaskornas provikatörer.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vad vi vet om stenåldern
« Svar #19 skrivet: september 15, 2009, 10:18 »


Patriarkal betraktar jag som ett modeord som saknar betydelse annat än som verktyg för forskare med personlig ideologisk agenda. Detta modeord är också ett finfint begrepp om man vill ta genvägen och förutsätta det man vill bevisa. Kort sagt: syftet är att ha en åsikt om forntiden. Då vi saknar skriftliga källor från stenåldern och att fynden är svårtolkade, men att vi ändå vill vara så objektiva som möjligt, så bör man vara försiktig med att använda ord och begrepp som mest används av kvällsblaskornas provikatörer.

Visst kan du ha rätt i det, det har ju flitigt använts av feministiska författare som t ex Mary French i böcker som Det eviga kriget mot kvinnan. Kanske är manliga, krigiska gudar, eller bara manliga gudar ett bättre begrepp. I ovanstående inlägg syftade jag mest på hur det använts av just författare som Mary French och många andra.
Och som du säger, egentligen vet vi extremt lite om religion och vilka gudar eller andra övernaturliga väsen man hade under stenålderns olika perioder i olika geografiska områden.