Författare Ämne: arkeologi är en hobby, inget jobb  (läst 19740 gånger)

Utloggad Henrik Aller

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
arkeologi är en hobby, inget jobb
« skrivet: mars 29, 2005, 17:06 »
jo, men arkeologi är ju en hobby och inget jobb. Själv är jag ekonom och gräver för kuls skull, precis spom segling eller golf. Det är inte rimligt att man ska tro att man kan få betalt för att gräva.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2005, 17:13 »
Du menar alltså att exploateringsgrävningar som kostar enormt mycket pengar skall utföras av lekmän? Hur motiverar du förlusterna i vetenskaplighet?

Att vara Arkeolog är så mycket mer än att hålla i en skärslev, det kan vem som helst. Vad skulle du säga om ditt företag ekonomi utfördes av fabriksarbetare (inget ont om dem)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Henrik Aller

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
svar
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2005, 17:28 »
Naturligtvis har jag läst arkeologi (70p klara, oavslutad D-uppsats). Vad jag menar är att det är både kul och givande att läsa ämnet på universitetet, men det betyder inte att man kan betrakta det som ett lönejobb

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2005, 17:35 »
Varför inte det? Vad är skillnaden emot att vara t ex ekonom? Måste ett jobb vara tråkigt för att man skall få betalt? Vad i en arkeologs arbetsuppgifter gör arbetet mindre vikigt än ditt eget? Vidare så har du en ganska snäv syn på vad en arkeolog gör och bör kunna.

Du menar alltså att högutbildade kompetenta individer skall utföra detta jobb gratis och endast för att det är kul?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Henrik Aller

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
jag vidhåller - arkeologi är INTE ett arbete
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2005, 17:43 »
ja, inte är man speciellt "högutbildad" för att man läst lite kurser i arkeologi. Och ja, det finns tillräckligt många som kan utföra arkeologiskt arbete oavlönat, så det finns ingen egentlig anledning att betala folk för att göra det. Och ja, jag tycker inte att arkeologens "arbete" är speciellt värdefullt, det är ju en hobby. Värdefullt kan det naturligtvis vara för den enskilde individen, precis som vilken hobby som helt. Men, jag tror att det blir helt fel om man börjar plugga arkeologi med tanken att man ska kunna försörja sig på det.
Till sist: Naturligtvis behöver inte ett arbete vara tråkigt för att räknas som arbete. Det är inte allt det jag menar, det handlar istället om en dos realism (något som alltför få arkeologer har det minsta av)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2005, 17:54 »
Frågan är hur bra utfört detta arbete blir om det endast utför av personer med "lite kurser i arkeologi" och som dessutom måste jobba vid sidan om för att kunna försörja sig? De flesta jag känner (både som studerar och jobbar) har läst bra mycket mer än enstaka kurser i arkeologi. Det är alltså inte värdefullt att undersöka delar av kulturarvet som  t ex måste avlägsnas p g a exploatering? Varför är det mindre värdefullt att värna om kulturarvet?

Du har dock rätt i att vissa studenter behöver en dos realism.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2005, 19:20 »
Man kan ju tolka värdefullt på olika sätt som tur är! Skönt att man har ett sådant värdelöst arbete med en hobby!

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2005, 23:07 »
Rätt kul att läsa gamla meddelanden och se vad som egentligen sägs. Ibland blir man verkligen överraskad... Måste fråga om inte Aller har missat ett par grundläggande kurser i nationalekonomi; ett yrkes nödvändighet är naturligtvis avhängigt av samhällets efterfrågan på arbetskraft, vare sig det gäller arkeologer eller ekonomer......

Men nog har han rätt när han säger att många har en allt för ljus bild av den arkeologiska arbetsmarknaden. Tyvärr.

Daniel
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Hebergarn

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2005, 09:27 »
Som gammal pensionär måste jag fråga Aller vad han anser att ett jobb är, skulle inte arkeologi vara väl lika kvalificerat som ekonom, skulle man klara sig med ynka 70 poäng för att vara en seriös ekonom? Att sedan folk med lägre utbildningar (eller inga alls) kan få delta i utgrävningar ökar ju bara intresset. Det måste ju finnas kunniga arkeologer med vid utgrävningar precis som i alla andra yrken även ekonomens.
Mvh
en gammal mentalskötare

Utloggad Malinca

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #9 skrivet: maj 09, 2005, 09:26 »
Tillåt mig att le  :D
Arkeologer gör såååå mycket mer än bara gräver, det krävs även administrativt arbete och kunskap om de föremål och grävs upp för att det ska kunna dokumenteras och hanteras på rätt sätt.
själv har jag ca 200p i olika arkologirelaterade ämnen..allt för att kunna bredda min kompetens och dessutom speciallisera mig på på bland annat arkeologisk datateknik och osteologi.

Sen att det eventuellt inte finns några jobb när jag är färdig struntar jag i..hellre läser jag till ett yrke jag tycker är kul än att läsa något som är tråkigt och sen vara garanterad jobb.
Vad är det som säger att man måste jobba som arkeolog i sverige?? Själv tänker jag dra till Irland och jobba lite i framtiden och där finns det jobb så det räcker och blir över.

Ha en trevlig måndag  :mrgreen:

Utloggad sean.palmqvist@gmail.com

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2009, 12:06 »
"Sen att det eventuellt inte finns några jobb när jag är färdig struntar jag i..hellre läser jag till ett yrke jag tycker är kul än att läsa något som är tråkigt och sen vara garanterad jobb.
Vad är det som säger att man måste jobba som arkeolog i sverige?? Själv tänker jag dra till Irland och jobba lite i framtiden och där finns det jobb så det räcker och blir över."



Du har helt rätt. Jag sitter varje dag o letar en bra skola där jag kan studera arkeologi utomlands. Jag kommer sedan att jobba varsomhelst i världen där det finns jobb. Jag vill leva för arkeologin och inte för pengarna, för det har jag redan gjort i alla år fram tills nu. Nu vill jag leva för något som är intressant. Detta tycker jag är värt att göra tills man blir gammal och dör. Jag är för övrigt missnöjd och ointresserad av allt annat som världen har att erbjuda, det är därför jag väljer hellre att försvinna i det förflutna. Den ultimata sanningen är, att det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer ju alla gå samma öde tillmötes..döden alltså. Arbeta med det du tycker är roligast annars kommer du ALDRIG vara lycklig. Du kan sedan dö lycklig i dina gamla dagar utan ångest för att du valde fel sysselsättning i ditt liv. Pengarna du sparade och allt egendom kan du inte tag med dig in i döden. "WHAT YOU DO IN LIFE, ECHOES IN ETERNITY"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2009, 09:27 »
"Sen att det eventuellt inte finns några jobb när jag är färdig struntar jag i..hellre läser jag till ett yrke jag tycker är kul än att läsa något som är tråkigt och sen vara garanterad jobb.
Vad är det som säger att man måste jobba som arkeolog i sverige?? Själv tänker jag dra till Irland och jobba lite i framtiden och där finns det jobb så det räcker och blir över."



Du har helt rätt. Jag sitter varje dag o letar en bra skola där jag kan studera arkeologi utomlands. Jag kommer sedan att jobba varsomhelst i världen där det finns jobb. Jag vill leva för arkeologin och inte för pengarna, för det har jag redan gjort i alla år fram tills nu. Nu vill jag leva för något som är intressant. Detta tycker jag är värt att göra tills man blir gammal och dör. Jag är för övrigt missnöjd och ointresserad av allt annat som världen har att erbjuda, det är därför jag väljer hellre att försvinna i det förflutna. Den ultimata sanningen är, att det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer ju alla gå samma öde tillmötes..döden alltså. Arbeta med det du tycker är roligast annars kommer du ALDRIG vara lycklig. Du kan sedan dö lycklig i dina gamla dagar utan ångest för att du valde fel sysselsättning i ditt liv. Pengarna du sparade och allt egendom kan du inte tag med dig in i döden. "WHAT YOU DO IN LIFE, ECHOES IN ETERNITY"

Hade samma inställning som du när jag började läsa till arkeolog. Nu, några år senare, undrar jag dagligen varför jag tillät mig själv att ha en framtidstro inom det yrket. Jag har slösat studiemedel på att utbilda mig till något jag aldrig arbetat som. Jag kämpar varje dag med att övertyga diverse grävledare och museer om att de ska anställa mig, men icke. Varje dag blir jag avundsjuk på de som lyckats få arbete som arkeolog/museipedagog/guide och ofta har jag stött på personer som har ett toppenjobb, men som inte är intresserade av det de gör. De pratar lite oengagerat om kulturlager och fynd och för detta får de anställning och lön!! Vad får jag?? Jo, räkningar från CSN och en dålig psykisk hälsa av att inte ha ett jobb  :'(
Och nej, inte ens på Irland kan jag få jobb eftersom jag saknar erfarenhet och detta trots att jag känner flera stycken som gräver på Irland och som har rekommenderat mig.

Kämpar förtvivlat med att hålla mig kvar vid det jag vill arbeta med, dvs. förmedling och museipedagogik, men ger upp en smula varje dag.

Och jag har faktiskt arbetslivserfarenhet från en massa andra yrken, men inte heller inom dem kan jag få jobb.

Så mitt råd är: satsa på ett yrke med bra framtidsutsikter och håll på med arkeologi på fritiden.

/Åsa.

Utloggad sean.palmqvist@gmail.com

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2009, 11:58 »
Hade samma inställning som du när jag började läsa till arkeolog. Nu, några år senare, undrar jag dagligen varför jag tillät mig själv att ha en framtidstro inom det yrket. Jag har slösat studiemedel på att utbilda mig till något jag aldrig arbetat som. Jag kämpar varje dag med att övertyga diverse grävledare och museer om att de ska anställa mig, men icke. Varje dag blir jag avundsjuk på de som lyckats få arbete som arkeolog/museipedagog/guide och ofta har jag stött på personer som har ett toppenjobb, men som inte är intresserade av det de gör. De pratar lite oengagerat om kulturlager och fynd och för detta får de anställning och lön!! Vad får jag?? Jo, räkningar från CSN och en dålig psykisk hälsa av att inte ha ett jobb  :'(
Och nej, inte ens på Irland kan jag få jobb eftersom jag saknar erfarenhet och detta trots att jag känner flera stycken som gräver på Irland och som har rekommenderat mig.

Kämpar förtvivlat med att hålla mig kvar vid det jag vill arbeta med, dvs. förmedling och museipedagogik, men ger upp en smula varje dag.

Och jag har faktiskt arbetslivserfarenhet från en massa andra yrken, men inte heller inom dem kan jag få jobb.

Så mitt råd är: satsa på ett yrke med bra framtidsutsikter och håll på med arkeologi på fritiden.


(Detta inlägg är inte riktad till författaren till ovanför inlägget. Detta är bara en retorik)
Många tror att Sverige är allt och är ett bra ställe för att hålla på med en karriär...think again, säger jag till det. Faktumet är att det finns inga. Kolla på Sverige i sin helhet och jämföra med andra länder som Australien, USA och England, där finns det massor av möjligheter, gott om arbete osv. Sverige är ett bra ställe för utbildning och för att leva i sina äldre dagar. Jag menar, "get real folks". Tyvärr så har världen ändrats mycket. När världsekonomin ändrar för det sämre, då blir det riktigt mycket sämre för det lilla sköra Sverige. Det sägs att Sverige är ett rikt land, men folket är ju fattiga och arbetslösa i genomsnitt.

  Mitt budskap: Migrera bort och arbeta i ett annat land, och kom tillbaka till Sverige när det är dags för pension. Det finns ingen framtid här. Jag blir så förvånad över all dessa människor som migrerar till Sverige, för vad, social trygghet?...LMFAO!

Ni arkeologer bör söka jobb utomlands, dessutom vore det inte roligare att arbeta i dessa länder som man har läst om t.ex, syd Amerika, Afrika, osv? Där är det mera organiserad och där finns det mera pengar och långt flera arkeologiska institutioner som har hundratals projekt på gång. Bli en riktig arkeolog, våga resa runt världen där det finns utgrävningar och spännande upplevelser. Ge inte upp. Ni kan ju syssla med det åtminstånde i några år tills ni blir nöjda o sen kan nu ju komma tillbaka till Sverige och göra något annat.

Fixade citatet /Micke
« Senast ändrad: juni 18, 2009, 14:42 av Micke »

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #13 skrivet: juni 18, 2009, 21:57 »
Problemet med ditt resonemang är att du förutsätter att det inte finns några arkeologer i dessa länder/världsdelar. Tror knappast någon kommer att ge dig ett jobb om du inte kan något om landets arkeologi (de svenska universiteten lär mest ut skandinavisk och medelhavsarkeologi) eller du är duktig på arkeologisk fältmetodik. Kan bara meddela att arbetslösheten bland arkeologer är bra hög utomlands med (och lönen i t.ex. Mexiko där jag är verksam är kanske en tredjedel av den i Sverige, anställningsvilkoren är usla, osv). Om du sparar till din framtida pension (i Sverige) med denna lön lär du få panta bra många burkar som bisyssla.

Ett alternativ är att göra som jag själv gjort, men det kanske inte är att rekommendera. Jag valde att inte studera mayaarkeologi i USA där flertalet mayaforskare bor. Där hade jag blivit en i mängden, i Sverige är jag en av tre disputerade forskare. Jag hade även hamnat i samma tänkande som karakteriserar mayaforskningen. Min utbildning i Göteborg har fått mig att tänka i andra banor och det gör att jag skiljer ut mig från andra mayaforskare. Så, kort sagt, använd tankegångar du förvärvat i Sverige och använd dem utomlands så sticker du förhoppningsvis ut. Var beredd på att arkeologiska projekt i den s.k. "tredje världen" inte är så välorganiserade som du tror...
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Joen Leffler

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #14 skrivet: juni 19, 2009, 00:52 »
jag har läst dygt 250p arkeologi och relaterade ämnen (osteologi, etnologi, religionsvetenskap, etc) och anser att jag har en arkeologisk kompetens efter ett antal grävningar som representerat de flesta åldrar. utöver detta har jag jobbat med pedagogik, både riktat till barn och vuxna.
Jag har "specialliserat" mig på flinta, både vad gäller föremål och tillverkning och håller för tillfället på att suga åt mig kunskaperna från en av de bättre flintsmederna i landet.

Vad jag dock kan hålla trådskaparen om är att man möjligen får ut mer av att ha arkeologi som hobby, kontra jobb. När man har studerat arkeologi så blir man ofta begränsad av metoder och teorier, något som "amatör"-arkeologer slipper. Däremot är det ett jobb att vara arkeolog. Det är ju inte så att man flummar runt o gör ingenting på en utgrävning. För att kunna genomföra arbetet som arkeolog krävs det ju att man har en viss kunskap kring det man håller på med, även om det i grund och botten rör sig om att man gör förarbetet för grovarbetarna, i alla fall vid explaoteringsgrävningar.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #15 skrivet: december 22, 2009, 12:29 »
Arkeologi har alltid varit och är framgent för min del först och främst ett kall! Det gör mig smått förbannad att stöta på individer som inte ser på detta seriöst och förmodligen har tagit upp platser på universitet och högskolor för dem som varit mer förtjänta av dem.

Jag förnekar inte att amatörarkeologer kan hysa ett genuint intresse för saken, men faktum är att de ofta tar brödet ur munnen på dem som ser detta som sitt livsblod.

Skulle inte gått in på denna tråd, nu kommer jag vara sne hela dan.

UTHARABASPA!

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: arkeologi är en hobby, inget jobb
« Svar #16 skrivet: december 22, 2009, 12:59 »
Jag förnekar inte att amatörarkeologer kan hysa ett genuint intresse för saken, men faktum är att de ofta tar brödet ur munnen på dem som ser detta som sitt livsblod.

Ett annat faktum är att vi håller trycket uppe på utbildningarna så att de får finnas kvar. Positivt, kanske...  ;D
Qui tacet, consentit