Författare Ämne: C14-dateringen av Turinsvepningen  (läst 14797 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
C14-dateringen av Turinsvepningen
« skrivet: augusti 03, 2009, 13:18 »
Som de flesta av oss vet C14 testade man den berömda Turinsvepningen, som ansetts vara den svepning som Jesus himself ska ha svepts in i.

Resultatet talade givetvis emot att det skulle vara Jesus, snarare en förfalskning från medeltiden. Kritik mot C14-dateringen har framförts:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_14_dating_of_the_Shroud_of_Turin#Criticisms

Vad tror ni om kritiken som lagts fram? Är C14-dateringen som gjorts opålitlig, kanske bör en ny datering göras?

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2009, 09:07 »
Jag är rädd för att det blir svårt att få ut något nytt av värde för vetenskapen. De som tror på svepningen hittar bara på nya bortförklaringar hur många bevis man än lägger fram. Görs en ny c14-datering under påvens överseende som visar samma resultat så skyller man väl på att jesus kraft snabbar på halveringstiden. Hittills har det bara ledit till att fler troende börjat ifrågasätta c14 som dateringsmetod generellt. Alltså all arkeologisk publik förmedling (eller reflexivt tänkande generellt)blir indirekt lidande av dessa kristenromantikers misstro mot vetenskapliga metoder.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2009, 09:20 »
Om svepningen är "äkta", och verkligen skulle dateras till förstra århundradet, skulle väl ändå knappast bevisa att den tillhört en Josua eller Hosea från Nazareth?
Några reliker från Jesus har knappast funnits, de kristna trodde ju att dommens dag skulle komma innan Jesu samtida hade gått ur tiden

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #3 skrivet: december 16, 2009, 20:55 »
De tekniker som i såfall begagnats för att framställa ett så ypperligt falsarium fanns inte att tillgå på medeltiden; nästan lika fantastiskt som om den vore äkta, eller hur?

God Jul!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #4 skrivet: december 16, 2009, 21:22 »
De tekniker som i såfall begagnats för att framställa ett så ypperligt falsarium fanns inte att tillgå på medeltiden ...

Vad får du den här slutsatsen ifrån? Jag har inte sett nåt som tyder på det. Jag är å andra sidan inte så väldigt insatt i diskussionen kring Turinsvepningen.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #5 skrivet: december 16, 2009, 22:41 »
Det var en dokumentär som gick på SVT för ett par år sen, där man menade att processen liknade den som används vid fotografering...... Kommer tyvärr inte ihåg vilka som låg bakom programmet, men c-14 dateringen fanns med.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #6 skrivet: december 17, 2009, 09:00 »
Såg en engelsk dokumentär om duken.
Några i filmen hävdade att man mycket väl kan
ha använt en föregångare till camera obscura. Bl.a hänvisade man till da Vinci men det finns egentligen inget som kräver att man måste använda optiska verktyg. Konstnärer under italiensk renässans var skickliga nog att utföra sådana avbildningar. Duken är daterad till samma tid som den upptäcks och blodet består av den tidens vanliga rödfärg (ockra). Det säger väl ändå en hel del?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #7 skrivet: december 17, 2009, 10:04 »
Det var nog samma program. Väldigt intressant i alla fall, fast jag undrar om det egentligen hade varit bäst att låta mysteriet få fortsätta vara just det. När satelliter kartlagt varenda kvadrattum av klotet behöver vi våra inre kartor mer än någonsin, med alla sina vita fläckar.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #8 skrivet: december 17, 2009, 11:12 »
Det är en intressant tanke du för fram, som man möter ibland hos folk. Jag har förståelse för detta synsätt, men det blir liksom lite besvärligt i förlängningen, tycker jag.

Enligt detta synsätt så verkar det okända kunna delas in i två grupper: Det som vi faktiskt vill ha reda på, med vetenskapliga metoder gärna. Och det som vi kanske inte vill veta.

Till det förra hör t.ex. huruvida jordbruket fördes hit genom immigration, typ. Till det senare hör kanske svaret på frågan om Gud finns. Till vilken grupp hör (apropå annan tråd) frågan om slagrutan verkligen funkar? Hur avgör vi vad som ska tillåtas avslöjas av vetenskapen? Ska vi bara "stänga av" när det kommer sådana här oönskade avslöjanden?

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #9 skrivet: december 17, 2009, 11:28 »
Ragnfast:
Citera
Väldigt intressant i alla fall, fast jag undrar om det egentligen hade varit bäst att låta mysteriet få fortsätta vara just det. När satelliter kartlagt varenda kvadrattum av klotet behöver vi våra inre kartor mer än någonsin, med alla sina vita fläckar.
Mats Hansson:
Citera
Enligt detta synsätt så verkar det okända kunna delas in i två grupper: Det som vi faktiskt vill ha reda på, med vetenskapliga metoder gärna. Och det som vi kanske inte vill veta.
Till det förra hör t.ex. huruvida jordbruket fördes hit genom immigration, typ. Till det senare hör kanske svaret på frågan om Gud finns.
Jag tycker det finns yillräckligt många mysterier så det är bra att vi kan ta bort några vita fläckar. Beträffande Jesus och apostlarna finns det hur många som helst. Exempelvis hur såg de första evangelierna ut och vad hände med dem? (Våra är ju senare avskrifter.
Varför vill Mats Hansson inte veta om Gud finns? Givetvis, antingen kristna eller ateister blir besvikena, men än sen då ?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #10 skrivet: december 17, 2009, 12:50 »
Varför vill Mats Hansson inte veta om Gud finns?

Jo, jag kan tänka mig att få reda på det. Jag tror bara det skulle bli sån't j-a liv om vetenskapsmännen jobbade hårt och lyckades leda i bevis att Gud inte existerar...

/Mats

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #11 skrivet: december 17, 2009, 13:01 »
Mats Hasson skrev:
Citera
Jo, jag kan tänka mig att få reda på det. Jag tror bara det skulle bara bli sån't j-a liv om vetenskapsmännen jobbade hårt och lyckades leda i bevis att Gud inte existerar...
Om du förutsätter att tiden och rummet är oändligt åt båda hållen uppstår vissa problem för vetenskapen, så också om de uppstod på ett visst datum utom någon orsak alls.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #12 skrivet: december 17, 2009, 13:03 »
 vi kan vara lugna, det lär vara helt vetenskapligt omöjligt att bevisa att någonting inte existerar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #13 skrivet: december 17, 2009, 14:36 »
Det fanns en artikel i Times idag: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/science/article6959564.ece
De har tydligen hittat en svepning fran jesu tid, och med den kan man nastan bevisa att turin-svepning inte ar akta, eftersom den ar vavd i  en teknik som uppstod langt senare. Inte riktigt bevis alltsa, men svepningen ar iaf omnamnd.

 ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #14 skrivet: december 21, 2009, 19:27 »
De tekniker som i såfall begagnats för att framställa ett så ypperligt falsarium fanns inte att tillgå på medeltiden; nästan lika fantastiskt som om den vore äkta, eller hur?

God Jul!

Allt som oftast hittar folk arabiska meddelanden i tomater, Jesus-ansikten i grapefrukter m.m. Vi har inte tillgång till någon teknik för att tillverka sådana meddelanden/bilder, alltså är det verkligen Gud som försöker säga något? Jag tror att det är många fler än jag som hellre tror på slumpen. (En av mina favoriter: http://www.folkvett.se/prankmonkey/wp-content/uploads/2009/07/dog-ass-jesus2.jpg  ;))


Vad gäller svepningen så tycker jag att det är lite fantasilöst att den måste vara helt äkta eller ett medvetet falsarium. Jag skulle istället vilja gradera det på t.ex. följande sätt:

1: Helt äkta, det är Jesu lekamen som syns.
2: En äkta liksvepning, men från 1300-talet. Avtrycket har uppstått genom en spontan process.
3: Avtrycket har uppstått genom att spontan process, men på en skulptur eller staty.
4: Avtrycket är framställt med flit, men syftet var inte att lura någon. Påståendet att det är liksvepning tillhörig Jesu har tillkommit i efterhand.
5: Avtrycket är framställt med oärliga avsikter.

Själv kan jag mycket väl tänka mig ett alternativ någonstans mitt i, tyget har legat på t.ex. ett skulpterat kistlock och med tiden har ämnen i kistan trängt upp genom träet och skapat avtrycket. När avtrycket upptäcktes togs tyget om hand och med tiden uppstod berättelsen att det legat på Jesus.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #15 skrivet: december 30, 2009, 14:22 »
Jag är övertygad om att det inte existerar någon slump.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #16 skrivet: december 30, 2009, 17:51 »
Det finns ju flera naturliga förklaringar till att silver oxiderats på tyget. Silver är giftigt för bakterier, och användes likt bly, koppar och andra tungmetaller för att bevara kroppar efter döden. Då en av kraven för att bli kallad helgon är att kroppen inte förmultnar efter döden har många påvar balsamerats med tungmetall, det är därför de ibland ser rätt metalliska ut.

Har ett helgon, eller en adelsman blivit balsamerad på detta sätt och sedan insvept i ett tyg, är det naturligt att metallerna (silvret) i kroppen oxideras och därav skapar ett "fotografiskt" avtryck på tyget. Inte speciellt övernaturligt, och heller inte omöjligt under medeltiden.

Ragnfast, slumpen finns: http://www.slump.nu/ :) ;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #17 skrivet: december 30, 2009, 18:54 »
Okej.....? Jag säger bara synkronicitet. Men allvarligt talat skulle det väl egentligen vara mer otroligt att orginalsvepningen, eller någon alls för den delen,  skulle ha överlevt till våra dagar än att den här skulle vara äkta? Är det förresten inte alldeles för många osäkra faktorer i din presumtiva förklaring till hur svepningen blivit till för att man ska kunna hänvisa det till slumpen? ;)

Gott Nytt År Sindre!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #18 skrivet: december 30, 2009, 21:35 »
Nej, jag försöker inte säga att den är äkta. Jag gav bara en förklaring till hur svepningen kunde fått sin (medeltida) avbildning på ett "naturligt" sätt.

Gott nytt år Ragnfast! :)

(Fast vi vet väl bägge att det nya året redan påbörjades för 8 dagar sedan enligt forn tradition och sed, före övergången till gregorianska kalendern ställde till det) ;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: C14-dateringen av Turinsvepningen
« Svar #19 skrivet: december 31, 2009, 10:45 »
Javisst, jag firar alltid Midvinterblot. Det finns en offersten med skålgrop i Ljudarnskogen i Bromma Stockholm, där jag brukar dricka en öl, offra småpengar och tända lite rökelse om jag har någon, mest för känslans skull, men det är fler som går dit; en gång låg det en röd ros och en femkrona där. :)