Författare Ämne: Varför ww2?  (läst 28810 gånger)

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Varför ww2?
« Svar #20 skrivet: april 12, 2008, 09:04 »
Jo, säkert är det så. Stjärnornas Krig och Sagan om Ringen kanske? Men just kampen mellan den onda oövervinneliga makten och (åtminstone i början) svagare goda sidan låter för mig som historier som kan ha berättats redan vid lägereldarna i grottorna.

Arbetet med Ringen-trilogin påbörjades 1937, när Bilbo gavs ut och blev en succé, och avslutades 1949. Det är inte alltför vågat att gissa att inspirationen till Sauron och hans polare kom från verkliga personer.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Varför ww2?
« Svar #21 skrivet: april 12, 2008, 09:35 »
Det är inte alltför vågat att gissa att inspirationen till Sauron och hans polare kom från verkliga personer.

Det finns säkert ett och annat vetenskapligt(?) publicerat om ämnet som visar på det du skriver.  Jag är inte av någon annan åsikt.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Varför ww2?
« Svar #22 skrivet: april 12, 2008, 09:50 »
Det finns säkert ett och annat vetenskapligt(?) publicerat om ämnet som visar på det du skriver.  Jag är inte av någon annan åsikt.

Nja... har för mig att ett förord i en svensk översättning, där man gjorde referat till verkliga händelser/personer, retade upp Tolkien å det grövsta.
Sagan om ringen är ju annars ganska kul om man gillar kopplingar till snorres texter, som är otroligt många - skulle tro att Tolkiens inspiration främst kom från skriftliga källor.
« Senast ändrad: april 12, 2008, 16:15 av Micke »

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Varför ww2?
« Svar #23 skrivet: april 12, 2008, 10:01 »
Även jag har funderat lite över den här märkliga övervikten för just andra världskriget. Utöver de saker som redan nämns i tråden tror jag att det även kan ha att göra med den strida ström av spelfilmer och numera även dataspel i ämnet. Det finns även ett stort antal böcker som tar upp alla tänkbara (och otänkbara) aspekter.

Nästa anledning tror jag kan vara den stora spännvidden med så många typer av krigföring i vitt skilda miljöer (i öknen, till sjöss, på fjälltoppar, o.s.v.) och så många intressanta "icke-krigiska" fenomen (förintelsen, interneringen av japaner i USA, nazisternas väg till makten, o.s.v.). Det finns liksom något för alla, oavsett vilken nisch man väljer att snöa in på.

Till saken hör säkert även den ymniga floran av myter som av propagandaskäl skapades redan under kriget, där alla sidor hade sina egna hjältar som var med om fantastiska äventyr och begick stordåd under svåra umbäranden. Att det faktiskt fanns ett stort antal hemliga operationer med fantasieggande namn bidrar med ännu mer romantik och "nervpirr".

Slutligen så är det ett väl dokumenterat krig och därmed tilltalar det alla med ett lätt överdrivet behov av ordning och systematik. Bland de som år ut och år in diskuterar eldhastigheter på kpistar, toppfarter på bandvagnar, vilket förband i vilken division som fick flest utmärkelser och ifall vapnet X med ammunitionen Y tränger igenom pansaret på stridsvagnen Z, finns säkert en hel del personer med diagnoser som Aspergers och liknande (och därmed inget ont sagt om personer med dessa diagnoser!).

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Varför ww2?
« Svar #24 skrivet: april 12, 2008, 10:30 »
Nja... har för mig att ett förord i en svensk översättning, där man gjorde referat till verkliga händelser/personer, retade upp Tolkien å det grövsta.
Sagan om ringen är ju annars ganska kul om man gillar kopplingar till snorres texter, som är otroligt många - skulle tro att Tolkiens inspiration främst kom från skriftliga källor.

Jag uttryckte mig kanske dumt. Jag menar inte att Sauron (eller Saruman för den delen) är direkt översättbar med Hitler, mer att trilogins mörka stämning med annalkande krig stämmer bra med de verkliga förhållandena under samma tid. Samtidigt är jag medveten om att Tolkien själv inte ville ha sådana tolkningar, så hur det egentligen låg till kan vi bara spekulera om.
« Senast ändrad: april 12, 2008, 16:15 av Micke »

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Varför ww2?
« Svar #25 skrivet: april 12, 2008, 19:03 »
Sagan om ringen är ju annars ganska kul om man gillar kopplingar till snorres texter, som är otroligt många - skulle tro att Tolkiens inspiration främst kom från skriftliga källor.

Lärde han sig inte finska för att kunna läsa Kalevala på originalspråket?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Varför ww2?
« Svar #26 skrivet: april 16, 2008, 11:44 »
Nästa anledning tror jag kan vara den stora spännvidden med så många typer av krigföring i vitt skilda miljöer (i öknen, till sjöss, på fjälltoppar, o.s.v.) och så många intressanta "icke-krigiska" fenomen (förintelsen, interneringen av japaner i USA, nazisternas väg till makten, o.s.v.). Det finns liksom något för alla, oavsett vilken nisch man väljer att snöa in på.

Att det faktiskt fanns ett stort antal hemliga operationer med fantasieggande namn bidrar med ännu mer romantik och "nervpirr".

Ta t ex den fascinerande historien om det förband med sovjetiska kvinnliga piloter, "Nattens häxor" som i enkla träflygplan nattbombade de tyska trupperna. Fascinerande historia (som man kunde se på TV häromdagen. Programmet kommer förövrigt i repris i SVT 2 och SVT 24 den 19/4.).

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=1108705
Ju äldre desto bättre.

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Varför ww2?
« Svar #27 skrivet: juni 18, 2008, 10:44 »
Tidigare i tråden nämndes MÖP.  :) Är själv lite av en sån person. Främst efterom jag har ett generellt motorintresse av äldre fordon. Militärhistoriska fordon blir då en nishad del av mitt motorintresse eftersom de har en viktig roll för fordonsutvecklingen under 1900-talet.
 
Min erfarenhet säger mig att den kanske största anledningen till det stora intresset för andra världskriget är nog främst tillgången till källor. Det är mkt enkelt för en historiskt intresserad person att få tag i källor. Inom vissa områden är det kanske inte heller så hemskt komplexa förlopp man behöver sätta sig in. Vidare, till skillnad från andra historiska händelser, så kan man fortfarande prata med dem som var med och se platserna där det hände. Har man varit i Normandie och stått på Omaha beach eller vandrat genom Point de Hocs kratrar så blir historien aldrig så närvarande som just då. Var själv där för några år sedan och känslan var exakt samma att se kulhålen på Pegasus Bridge där den första brittiska soldaten stupade som när vi stod i ett mörkt rum i Bayux och tittade på Bayuxtapeten. Med den skillnaden att på Pegasus bridge stod samtidigt en enarmad brittisk veteran och berättade om hans deltagande i kriget. Hade det vid Hastings stått en fd normandisk riddare och berättat om när de stormade saxarna för sista gången så hade nog det haft samma genomslagskraft intressemässigt som andra världskriget. Men detta går ju inte av naturliga skäl :)
Därför tror jag det är viktigt med olika typer av evenemang som belyser historien på ett aktivt och levande vis. I vissa fall kanske man även måste ge avkall på viss politiskt korrekta ställningstaganden och kanske tumma lite på källkritiken för att skapa en bra historia. Detta skapar ett historiskt intresse och  för en del blir detta starten att ta reda på vad som verkligen hände.

Som avslutning kan jag nämna internets icke ringa del i intresset för andra världskriget. För några år sedan studerade jag en nödlandning som ägt rum i Jönköping i oktober 1944. Två flygande fästningar landade på det lokala flygfältet. När jag hade lusläst alla böcker ville jag veta mer. Med internets hjälp satt jag sedan några veckor senare och pratade med piloten på det ena planet samt fick kontakt med några av skyttarna. Inblicken de gav mig i det hela slog i stort sett varenda bok jag läst om det fram tills dess.

EvaCullman

  • Gäst
SV: Varför ww2?
« Svar #28 skrivet: oktober 28, 2008, 06:40 »
<...> det har slagit mig hur stor andel av alla diskussioner (ofta mer än hälften)som behandlar olika aspekter av andra världskriget. Vad beror detta stora intresse på?  <...>
Kan det bero på att det så enkelt? Mentalt sett alltså. Kräver varken egna undersökningar, egen analys, egna slutsatser eller egna ställningstaganden. Utgången av den senaste maktkampen sätter dagens identiteter och mentala karta. Att jobba med det näst senaste eller nästnäst senaste har inte alls samma enkelhet och identitetsbekräftelse.

Sedan ligger det rätt i tiden för att absorberas av vår nyfunna enorma förmåga att hantera stora informationsmängder och processa dem, om och om igen.