Författare Ämne: kvinnoyrken på medeltiden  (läst 3837 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
kvinnoyrken på medeltiden
« skrivet: juli 30, 2009, 14:47 »
Scania/Åsa skriver:
Citera
Visst fanns det kvinnor på medeltiden som skötte s.k. mansdominerade yrken, men skulle en kvinna göra detta så var hon tvungen att gifta sig med en hantverkare för att få tillstånd till att bedriva verksamhet. Så vida det inte rörde sig om ex bakning, matlagning osv. Dessutom skulle hon vara medlem i borgarklassen.

Om ex smeden dog fick inte hans hustru ta över verksamheten utan att först gifta sig med mannens lärling (som då fick titeln mästare).

Kvinnorna var mycket friare under vikingatid än medeltid.
Jag beklagar att jag måste säga emot dig, Åsa, men i min forskning har gett en delvis annan bild av kvinnorna på medeltiden:
En kvinna lästa på privatundervisning i Sienna i Italien och blev läkare, ett rikligt bildmaterial visar medeltida kvinnor som smedr, byggare mm
Skattelistorna från medeltidens Frankrike visar också kvinnor på 1200-talet i en mängd olika yrken.
Jag har mina anteckningar i Malmö, så jag kommer inte åt källorna förän i oktober när jag börjar forska igen.
Hur fria vikingakvinnorna var vet vi väl inte, har du någon samtida källa?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: kvinnoyrken på medeltiden
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2009, 16:08 »
Men, självklart, dessa hyllmeter av dokument och bildmaterial jag gått igenom från medeltiden, från drottning Ingeborgs brev till påven till Cristine de Pizans bok "kvinnostaden" och alla dessa skattelängder och kalendrar, jag tror inte ett ögonblick att det ger en rättvis bild av alla medeltida kvinnors situation. ;Men källmaterialet är om möjligt ännu tunnare om vikingatidens kvinnor.

Utloggad fbe

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: kvinnoyrken på medeltiden
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2009, 19:55 »
Ämnet verkar jätteintressant, men jag förstår inte hur tråden är uppbyggd. Är det brottstycken ur en annan tråd?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: kvinnoyrken på medeltiden
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2009, 20:37 »
Diskussionen är en utlöpare från denna diskussion.

Ett tips till er som skapar nya trådar utifrån andra diskussioner är att alltid bifoga en länk till denna så att nytillkommna forumsmedlemmar enkelt kan följa vad som skrivits. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :