Författare Ämne: Vikingaliv återskapas på Foteviken  (läst 10963 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingaliv återskapas på Foteviken
« skrivet: juli 29, 2009, 16:22 »
På annan plats har vi under rubrik "asatrons kvinnosyn" diskuterade vilka hantverk kvinnorna i heden tid tilläts utföra - här nämnde jag smide och runristning.
Men, med såpas stor osäkerhet, vilka hantverk skall man då låta kvinnorna utöva, förutom de självklara vävning och textil med mera, när man återskapar den vikingatida miljön på Foteviken?
På medeltiden fanns dock ett flertal yrken öppna för kvinnor, se exempelvis Mikael Norborgs: "Den dynamiska medeltiden"
Vi har redan ett antal "völvor" med Frejakult.
För att kunna återskapa en miljö måste man göra vissa antaganden.
Någon som har några åsikter om hur man kan lösa detta dilemma?

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2009, 23:08 »
Kam-makeriet var väldigt omfattande under den aktuella tiden, eller hur?   Massor av fynd vid varje ort. Var det män eller kvinnor som skapade kammar?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2009, 09:04 »
Keramik? (Eller räknas det som "självklart"?)

Bronsgjutning var ju ett omfattande hantverk på vissa platser under vikingatiden, kunde det möjligen vara "öppet" för kvinnor på den tiden?

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2009, 09:51 »
Hur är det med matlagning, brödbakning, tillverkning av olika typer av drycker? Vad kommer ni att ha av det?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2009, 10:32 »
Jag är själv en ivrig förespråkare för att kvinnor (& barn) var inblandade i smidesverksamheten (skrev bland annat om detta i min C/D-uppsats i arkeologi 2001).

Enligt min teori så var det kvinnor & barn som satte ihop ringbrynjorna och som även gjorde de finare smyckena (eftersom män som har stora, grova händer har svårt för att hantera små smycken och ringarna till ringbrynjorna). Om jag inte minns fel så har det hittats kvinnogravar från vikingatid med smidestillbehör i (de tolkades först som mansgravar, men senare tiders forskning har visat att det är kvinnogravar).

Jag har även en teori om att barn tidigt sattes i lära hos exempelvis smeden, en typ av lärlingssystem.

Jag tror att vi är insnöade på att kvinnor på vikingatiden skötte typiska kvinnliga yrken som väverska, bagerska, mjödtillverkare osv. Jag tror istället att kvinnorna tog över en hel del av de s.k. mansdominerade yrkena när deras män var ute på vikingatåg eller åkte iväg på handelsresor. Och bodde de på en gård så var det säkert självklart att kvinnorna var involverade i de flesta arbetena som förekom där.

Tittar man ut i Europa så sköttes väveriet av män som satt och vävde exempelvis segel. 

Det här med kvinnoyrken och mansyrken var något som kom med den kristna läran, kvinnor skulle vara dygdiga och sköta hemmet medan männen skulle arbeta och tjäna sitt uppehälle.

Så mitt förslag till er på Foteviken är att ni låter kvinnor göra sådant som man antar att bara män gjorde som ex smida. Folk kommer att bli mäkta förvånade och det kan säkert ge upphov till en mängd intressanta diskussioner. För att inte tala om att ni säkert kommer att bli först med kvinnliga smeder, jag vet ingen annan forntidsby som har det.

/Åsa.


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2009, 12:34 »
Scania/Åsa skriver
Citera
Det här med kvinnoyrken och mansyrken var något som kom med den kristna läran, kvinnor skulle vara dygdiga och sköta hemmet medan männen skulle arbeta och tjäna sitt uppehälle.
Jag håller inte med dig där,ser man på medeltiden fanns ett mycket stort antal kvinnor som sysslade med diverse hantverk.
Beträffade kvinnliga järnsmeder så har vi redan haft en på Foteviken, Lina hette hon, för ett par år sedan.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2009, 12:56 »
Det sägs ju ofta att det var kvinnan som hade ansvar för gård och hem, det finns väl då ingen som helst anledning att undra vilka sysslor hon tilläts göra, utan snarare vilka sysslor hon tillät män eller kvinnor att göra?

Alltså bör ni i Foteviken se till att ha en rekorderlig kvinna som basar över alla!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2009, 13:47 »
Jag håller inte med dig där,ser man på medeltiden fanns ett mycket stort antal kvinnor som sysslade med diverse hantverk.

Dick Harrison skriver i sin bok om Digerdöden att kvinnor generellt sett fick en svagare, mer underordnad ställning under den tidiga medeltiden (1000-1300) jämfört med situationen de 500 föregående åren (han har tydligen tidigare skrivit en engelskspråkig bok om kvinnor under åren 500-1000, som resultat av sin forskning, kommer inte ihåg vad den hette nu men kan kolla upp det). Han anger att det inte är helt klarlagt varför, det verkar inte ha direkt med kristendomens införande att göra. Detta ändrades i viss utsträckning efter digerdöden, då tillgången på arbetskraft minskade. Kanske ökade kvinnornas möjligheter till olika hantverk (igen) mot den senare delen av medeltiden, om den gode Dick skulle ha rätt i detta. (Vet inte riktigt här om Dick avser ett europeiskt perspektiv, eller om det gäller Norden specifikt).

Hur som helst borde väl Foteviken representera situationen före kristnandet, före den eventuella strypningen av dessa möjligheter för kvinnor som 1000-talet (med kristnandet?) förde med sig.

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2009, 14:14 »
Visst fanns det kvinnor på medeltiden som skötte s.k. mansdominerade yrken, men skulle en kvinna göra detta så var hon tvungen att gifta sig med en hantverkare för att få tillstånd till att bedriva verksamhet. Så vida det inte rörde sig om ex bakning, matlagning osv. Dessutom skulle hon vara medlem i borgarklassen.

Om ex smeden dog fick inte hans hustru ta över verksamheten utan att först gifta sig med mannens lärling (som då fick titeln mästare).

Kvinnorna var mycket friare under vikingatid än medeltid.

I övrigt så håller jag med Yngwe, en riktig husfru med nycklar till alla husen i Foteviken som kan basa och dominera, hade varit riktigt skoj!

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2009, 14:51 »
Jag tror att vi är insnöade på att kvinnor på vikingatiden skötte typiska kvinnliga yrken som väverska, bagerska, mjödtillverkare osv. Jag tror istället att kvinnorna tog över en hel del av de s.k. mansdominerade yrkena när deras män var ute på vikingatåg eller åkte iväg på handelsresor. Och bodde de på en gård så var det säkert självklart att kvinnorna var involverade i de flesta arbetena som förekom där.

Men om mannen, dvs. gårdsägaren stannade hemma då? Han hade ju säkert tillgång till trälar eller andra unga män som inte fick följa med.

Att vissa kvinnor krigat antas genom att det finns kvinnogravar som försetts med svärd. Tja visst, men det kan lika gärna vara en Kenotaf. Dessutom så är det väl så att mansgravar med svärd inte nödvändigtvis behöver vara gravar efter krigare. Det är väl snarare så att svärdet är en symbol för makt. En kvinnograv med svärd kan då vara en grav öven kvinna med makt utan att hon för den delen krigade. Man kan så att säga ha många liv på sitt samvete ändå.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2009, 19:46 »
Hur vanligt är det med hantverksföremål i kvinnogravar? Är det något man kann förvänta sig på ett yngre järnåldersgravfält eller är det mer ett undantag?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #11 skrivet: augusti 01, 2009, 16:16 »
Några fynd i kvinnogravar nämns här:
http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/jansson.pdf
Problemet är tolkningen.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2009, 13:32 »

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2009, 15:03 »
Ot men kanske intressant ändå:
Fynden kommer med stor sannolikhet från Skanörskoggen som Fotevikens Museum lokaliserade och gjorde delundersökning av 1992-1995. Koggen, som är världens största, är från ca 1390 och ligger på fyra meters djup direkt utanför strandområdet där fynden nu gjorts. Fotevikens Museum har för tio år sedan försökt att täcka vraket men sanden eroderar just nu väldigt kraftigt i området och naturen kommer därför att bryta sönder detta unika vrak. Eftersom jag personligen kände Gad Rausing (mannen som bekostat Birka och Uppåkragrävningarna), som faktiskt är en av idekläckarna till Fotevikens Museum, fick jag honom intresserad av att bekosta ett lyft av vraket samt en ny museibyggnad på Foteviken, byggd över några enorma betongkasuner vilka kunde tjäna som vattenbehållare. Det tjugo meter långa vraket skulle alltså ligga i ett akvarium med glasväggar. Allt var klart, t.o.m. arkitektritningarna låg färdiga. Tyvärr dog Gad strax innan vi skulle träffas för att fatta det slutliga beslutet om räddningsaktionen.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2009, 09:16 »
För att sammanfatta: det finns ingen enighet om tolkningen av fynden i de vikinhgatida kvinnogravarna.
Ändå tycker jag det är rimligt med en hypotes för att kunna återskapa vikingastaden.
Tyvärr har just frågan om kvinnornas (och männens) sociala ställning blivit en väldigt kontroversiell fråga som jag så ofta får försöka besvara som Fotevikens "munk"
Däremot tror jag inte att existensen av en "modersgudinna" i sig är ett bevis på ett jämlikt samhälle.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2009, 16:12 »
Piankhy skrev:
Citera
Hur är det med matlagning, brödbakning, tillverkning av olika typer av drycker? Vad kommer ni att ha av det?
Just brödbakning och matlagning är vi faktiskt bra på Foteviken
Vi har faktiskt haft minst en kvinnlig bronsgjutare, Sandra, senare känd från koggmuseet.
Själv skulle jag vilja ha mera kaliogradfi, vi har en kvinna som är duktig på att göra
"medeltida" /vikingatida handskrifter och målningar, men för tillfället är hon upptagen med andra uppgifter.
Om det blir mycket om kvinnor i mina inlägg har det samband med att e n en stor andel av de historiskt intresserade är kvinnor/flickor.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #16 skrivet: augusti 13, 2009, 09:29 »
Har ni haft någon som suttit och vävt? Jag tänkte närmast på vävning av segel. Det är ju inte helt omöjligt att det har förekommit i förhistorisk tid eftersom Foteviken ligger vid vattnet. Man har ju hittat små tecken på att det förekom vävning av segel i Löddeköpinge under 700-talet och förknippat detta med förekomsten av ett varv på platsen.

Ska ni föresten har något på Arkeologins dag?

/Åsa.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2009, 09:48 »
För att sammanfatta:
Jag tror att vi lyckats ganska väl att rekonstruera handel och hantverk i en vikingaby på Foteviken.
Vilka hantverk som var öppna för kvinnor är naturligtvis en gissning i brist på källor.
Om trälarnas ställning har vi heller inte många källor att gå efter.

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #18 skrivet: augusti 28, 2009, 08:08 »
För att sammanfatta:
Jag tror att vi lyckats ganska väl att rekonstruera handel och hantverk i en vikingaby på Foteviken.
Vilka hantverk som var öppna för kvinnor är naturligtvis en gissning i brist på källor.
Om trälarnas ställning har vi heller inte många källor att gå efter.

Jag är helt säker på att ni lyckats mycket väl med att återskapa/rekonstruera era förehavande vad gäller samtida vikingaliv....men varför skulle vissa hantverk vara stängda för kvinnor?
Är det inte ett felaktigt antagande att se saken på det sättet med tanke på att våra ögon är ju mer eller mindre starkt "färgade" av vår egen samtid och naturligtvis dess närliggande historia vare sej vi vill eller inte.
Allting eller mycket i alla fall blir rena spekulationer och antagande som senare blir till halvsanningar eller i värsta fall sanning! Och ve den som kommer med något som omkullkastar vedertagna "sanningar".
I jakten på att vara politiskt korrekt så får många gånger ett öppet och kontruktivt tänkande/förhållningssätt stå tillbaka, tyvärr...

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingaliv återskapas på Foteviken
« Svar #19 skrivet: augusti 28, 2009, 09:24 »
Oden skrev:
Citera
Jag är helt säker på att ni lyckats mycket väl med att återskapa/rekonstruera era förehavande vad gäller samtida vikingaliv....men varför skulle vissa hantverk vara stängda för kvinnor?
Det har hävdas, både här på forumet och i den arkeologiska litteraturen, att det kan ha funnits hantverk och andra verksamheter som varit stängda för kvinnor på vikingatiden.
På Foteviken gör vi antagandet att så inte var fallet i vårt återskapande.
Vad beträffar källor och gravfynd är frågan öppen, jag gör inga påståenden hur det faktisk var.