Författare Ämne: Lim - som uppfinning  (läst 2952 gånger)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Lim - som uppfinning
« skrivet: april 21, 2013, 14:01 »
Jag minns att jag läste om  "Ishi - Amerikas sista vilda indian"  på 1960-talet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ishi   

Enligt Ishi var civilisationens viktigaste uppfinning limmet som kunde fästa pilspetsar på pilen.
Ishi åkte regelbundet spårvagnar under sina sista 5 år i livet men vidhöll att limmet var en viktigare uppfinning.

Vad tycker ni?  Hade han rätt?

Är lim en viktig uppfinning?
Finns det andra saker som vi   "civiliserade"    kan ha förbisett i mänsklighetens utveckling?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Lim - som uppfinning
« Svar #1 skrivet: april 21, 2013, 19:23 »
Lim borde vara en av de större uppfinningarna, det ör ju fortfarande en oerhört stor produkt om du tittar på limsortiment i affärer osv.
Långt tillbaka i tiden när man kunde limma fast pilspetsar osv var det oerhört stort och kan till och med ha påverkat att vi överlevde som art kan jag tänka mig.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Lim - som uppfinning
« Svar #2 skrivet: april 21, 2013, 19:53 »
Elduppgörning, pilbågen och hjulet kan väl primärt räknas till de viktigaste uppfinningarna under människans utvecklingshistoria men kan ju i detta sammanhang knappast betraktas som förbisedda på samma sätt som limmet.
Andra viktiga uppfinningar är väl skinngarvning, syteknik och spåntekniken när det gäller flintsmidet.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Lim - som uppfinning
« Svar #3 skrivet: april 21, 2013, 22:47 »
Först kom käppen, yxan, skrapan och elden. Sen kom snöret, grytan och båtskrovet.
Redan då var man på väg att göra lim, pilar, bågar, fiskenät, tyger och verktyg.

Senn dess har det i princip inte kommit så mycket nytt, förutom metallerna och bränslemotorn.   ;)

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”