Miklagaard, tänk så att alla de yttre stockarna har ett mellanrum mellan sig lagom stort för en hävstång – eller flera. Man använder alltså stockarna både som mothåll och nästa stock som bändplats = man kan hålla hjulet snurrande hela tiden.
Helt runda hjul passar perfekt på helt släta ytor – men fastnar i gropar. Det kan ju vara så att ett åttakantigt paket är att föredra i vår typ av terräng.
Tänk också att förpackningen enbart täcker halva stenens längs samt att den är centrerad till mitten av stenen, då kan man enkelt svänga det hela runt naturhinder.
Frågan är vad man klarade av rent tekniskt att bygga under den tid vi verkligen fraktade stenar, i princip sten- och bronsålder. Kunde man knuttimra? Dymla osv under denna tid? Knappast på stenåldern, men under bronsåldern borde man kunna klara det med hjälp av bronsverktyg.
Det intressanta är ju i grunden stenålders tekniken, då man byggde dösar, gånggrifter och hällkistor. Kan man sedan överföra tekniken till att flytta mängder av stenar till rösen – då har vi kanske lärt oss något nytt, eller kanske något gammalt som blev bortglömt.
Att man under äldre järnåldern flyttade en och annan runsten är ju också intressant när man kommer till de som är verkligt stora, de små bar man eller släpade eller lastade på vagnen – men fanns t.ex de gamla kunskaperna kvar under vikingatiden, alltså kunskaper från sten- och bronsåldern? T.ex, kan vi påvisa flisor ur kanter på stenar som fraktats under sten- och bronsåldern – och kan vi påvisa samma typ av flisor på stora runstenar – ja, då kanske vi kan misstänka att kunskapen fanns kvar under äldre järnålder – men glömdes bort – och nu har vi hittat tekniken? Kanske…
Om man flyttar 15 ton sten och det tillkommer ytterligare 1 ton för en trä-förpackning – det saknar betydelse ur viktsynpunkt. Frågan är om det tog 1 månad för 100 man att släpa stenen – eller om det tog fem man en vecka att bygga ramen och så flyttade samma 5 man stenen på 3 dagar utan at ens bli svettiga?
Förpackningen har även ytterligare en funktion som är viktig, den skall skydda stenen så att den inte förstörs under transporten
Shot at 2009-07-20
Bifogad ritning visar ett ”hjul byggt av stockar och ris på stenens mittpunkt + en A-ram + en stolpe = en trebening. Stenen hängs upp och man flyttar ett ben i taget = högst en tredjedel av vikten flyttas, stenen mer eller mindre ”går själv”. Denna teknik borde fungera bra i stenig terräng.
Thomas