Författare Ämne: Visingsö gravfält  (läst 2650 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Visingsö gravfält
« skrivet: juli 14, 2009, 22:23 »
Utvikning från denna diskussion. //Johan - Admin

Så en egen tråd om öas gravfält

Citat från: Reuterdahl
Vad det gäller gravar i skogsmark är detta mer komplicerat, den skog som står idag fanns inte på medeltiden då öborna avverkat i stort sätt all skog och fick rättigheter att fälla skog i bland annat Tiveden (om jag inte minns fel) och hur järnålderns skogslanskap såg ut är osäkert. Det finns gravar vid Avlösa, ett bygravfält bortgrävt på 20-talet, samt domarringarna och det finns också uppgifter om gravar (borttagna) N om Ströja kyrkan (Brahekyrkan) på historiska kartor som inte ligger i skogsmark. Att de flesta ligger utmed vägarna är dock korrekt men jag tror inte på att det södra gravfältet och det mittersta har hört ihop och knappast heller det mittersta och det norra, där finns dock möjligheten. Tittar man kronologiskt verkar det S gravfältet vara äldst med sina rötter i bronsålder, det mellersta i äldre järnålder och det N i yngre järnålder. Man skulle dock behöva gräva för att få ett bättre underlag; det har grävts en hel del på N gravfältet men dokumentationen är i de flesta fall undermålig och mycket av materialet förkommet (åtminstone vad det gäller ben), detsamma gäller det S gravfältet. Sedan 70-talet har mindre än 10 gravar undersökts. På det mittersta finns några senare undersökningar som gett mycket intressanta resultat och visar på behovet av undersöka fler gravar för att få en bra bild av Visingsös järnålder.

Jo det är sant att nog hela ön var mer eller mindre uppodlad under perioder.  Det är dock inte avgörande då många gravar ska ha tagits bort relativt sent, då skogen redan var planterad och kronan ägde marken.  Alltså skyddades dagens tre gravfält åtrminstone av det senare 1800-talets omfattande skövlingar.

När det gäller indelningen i gravfält så ser jag det så här.

Från södra fältets nordliga ände är det 500 m upp till Busarp där ett antal olika gravar finns. Därifrån är det ytterligare 500 m till
« Senast ändrad: juli 15, 2009, 05:48 av Gorm »
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Visingsö gravfält
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2009, 23:14 »
forts

mellersta fältet, detta begränsas i sin tur mot det norra av Tunnerstad. Hela den sträcka i skogsområdet som saknar gravar är bebygd, det finns alltså skäl att misstänka att där funnits gravar men att de röjts bort.  Norr och söder om skogen fortsätter gravarna längs vägen men betydligt glesare. Här är dock marken brukad och vi vet att mcket röjts bort här med, bl.a. flera stora högar.

Den samlade bilden av gravarna beskrivs mycket tydligt av en linje som överensstämmer med vägen, de flesta undantag ligger intressant nog längs med den österut parallella vägen där också Brahekyrkan och Laurentii kapell finns.  Visst kan vi se förtätningar på de idag markerade 3 gravfälten, men det kan som sagt förklaras.   Skillnader i ålder på gravar tycker jag också förklaras bättre av succesiv utvidgning än av olika bytillhörighet. Det senare borde ha gett en mer varierad ålder på gravarna.

Det är rätt intressant att tänka att längs med denna väg finns allt från stenkammargravar till eskilstunakistor representerade. Det kallar jag kontinuitet!!!

Tycker och tror jag!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"