Författare Ämne: Södra Vätterbygden  (läst 14372 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #20 skrivet: augusti 12, 2009, 20:19 »
Tack för tipsen Leif. Hoppas du förstår att jag inte riktar kritik mot dig och andra arkeologer som är och har varit verksamma i området, utan hela det synsett som verkar prägla vetandet i detta ämne...  som halvutbildad ekolog har jag fått lära mig att utan omvärld kan ingen bild göras trovärdig då företeelser nästan aldrig är isolerade...  om det blir väldigt många kaniner så beror det sällan på kaninen själv...  en kanske något långsökt liknelse men ändå...


Ja Mats, det är en av platserna jag tycker man borde lägga lite fokus på.  Inte bara på grund av dessa gravar du nämner utan också de man troligen kan finna om man grävde lite mer, och på de stora mängder gravar och högar man relativt säkert vet har borttagits. Den som kan endast lite om tidig svensk medeltid kan ställa den fullt rimliga frågan om varför kungen satt där?  Är det centrum på Götaland i mer än geografiskt avseende? Är det resultat av kontinuitet eller nåt nytt?   Du kan visst hävda att Birka har många fler gravar men följdfrågan är hur hade det sett ut om man inte uppmärksammat Birka för hundra år sedan? Osv osv osv. 

Om man är intresserad om riksbildningen vilket många är nuförtiden, då borde man ockå intressera sig lite mer för ett område som ligger i centrum för händelserna, eller?
Det verkar nästan som om alla för en gångs skull köper Guillos ord om en plats svår att nå... olyckligtvis är det Guillo säger i det här fallet helt galet.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #21 skrivet: augusti 13, 2009, 07:23 »
Ett par ytterligare tips är moderatorn Reuterdahls jobb kring Visingsö:
http://inventerare.wordpress.com/uppsatser/
En del av uppsatserna finns också i artikelform i exvis Benbiten och Urminne.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #22 skrivet: augusti 13, 2009, 08:59 »
Ja Mats, det är en av platserna jag tycker man borde lägga lite fokus på.  Inte bara på grund av dessa gravar du nämner utan också de man troligen kan finna om man grävde lite mer, och på de stora mängder gravar och högar man relativt säkert vet har borttagits. Den som kan endast lite om tidig svensk medeltid kan ställa den fullt rimliga frågan om varför kungen satt där?  Är det centrum på Götaland i mer än geografiskt avseende? Är det resultat av kontinuitet eller nåt nytt?   Du kan visst hävda att Birka har många fler gravar men följdfrågan är hur hade det sett ut om man inte uppmärksammat Birka för hundra år sedan? Osv osv osv. 

Ja, Visingsö är onekligen en centralpunkt i södra Vätternbygden, det konstaterar också Åke Hyenstrand redan 1984 i sin avhandling om arkeologiska regioner. Och en fantastisk ö (var där för några år sedan). Åke säger (1984) också att området är underforskat, men förhoppningsvis har det rättats till något nu.
Betr. gravarna så var jag inte ute efter att direkt jämföra med Birka som ju är lite speciell i det avseendet. Men ska man leta efter en plats som varit mer än "bara" en storgård så ska man väl leta antingen efter stora gravfält, omfattande kulturlager eller märkliga högstatus-artefakter/lämningar. Så jag var närmast ute efter om det gick att ringa in lite närmare var på Visingsö en sådan mer omfattande järnåldersbebyggelse skulle ha legat. För mig räcker det inte med att hänvisa till händelser på 1100-talet - det är väl 200 år mellan Birka och Näs slott, och centra kan utvecklas på ett par decennier (som ju just Birka är ett utmärkt exempel på). Men du har helt rätt i att det är en intressant plats som säkert fortfarande döljer mycket i jorden.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #23 skrivet: augusti 13, 2009, 14:00 »
För övrigt kan man väl misstänka att mängden böcker från exploateringsundersökningar kommer att minska framigent till följd av ändrade regler för hur arkeologiska uppdrag upphandlas. Skrivandet av böcker är sannolikt bland det första man kommer att banta ner när man skall priskonkurrera.... Vilket vi, om jag förstått mina kontakter rätt, redan sett för södra vätterbygdens del.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #24 skrivet: augusti 13, 2009, 16:50 »
Jo det är en fantastisk fin och spännande ö i många avseenden.

Vad gäller utgrävningar efter 1984 har väl en del gjorts, har inte koll på exakt hur mycket, men några större projekt har det väl knappast varit tal om, möjligtvis med undantag för området runt Brahekyrkan.

När det gäller bebyggelsen på Visingsö verkar den ju vara spridd men ändå relativt tät över hela ön med ett flertal byar som namnmässigt kan beläggas relativt långt tillbaka, som kort behandlats i trådarna Borga slott och Visingsö gravfält så verkar det tidigt ha funnits en huvudväg och alltså någon slags gemensam infrastruktur. Även om där aldrig funnits någon starkt koncentrerad stadsliknande bebyggelse som i Birka så kan platsen ändå ha utgjort en tätbefolkad centralbygd där gårdar och byar legat tätt  Att det skulle röra sig om bara en storgård håller jag för otroligt, bl.a. för att det funnits två kyrkor i var sin socken och minst ett kapell därtill, kanske fler.  Ön är trots allt ganska stor och har dessutom varit åtskilligt större.

När det gäller koninuiteten så håller jag med om att det inte är uteslutet att makten plötsligt flyttar dit på 1100-talet, det är väl just det som är intressant att undersöka, men platsen mitt i Götaland har ju varit konstant och vi kan knappast hävda att götarna plötsligt dyker upp på 1100-talet.  Det är på inget sätt omöjligt att det finns en kontinuitet som kulminerar på 1100 och 1200-talen. Frågan är vilka tecken man skulle vilja ha för att misstänka att så är fallet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #25 skrivet: augusti 13, 2009, 17:00 »
För övrigt kan man väl misstänka att mängden böcker från exploateringsundersökningar kommer att minska framigent till följd av ändrade regler för hur arkeologiska uppdrag upphandlas. Skrivandet av böcker är sannolikt bland det första man kommer att banta ner när man skall priskonkurrera.... Vilket vi, om jag förstått mina kontakter rätt, redan sett för södra vätterbygdens del.


Det verkar ju som man med fog kan fråga sig varför man gräver överhuvudtaget? Man gräver där Skanska bestämmer och det man får fram sätts inte i större samanhang och publicers inte i ett publikt format. Resultatet blir en massa vetenskapliga rapporter som nästan ingen läser och de som gör det har likväl ingen möjlighet att göra något av det, utan läser för sitt eget intresses skull. Eller? Bortkastade skattepengar säger jag...

En början kan ju vara att skippa böckerna och publicera på internet som vissa av er gör, det är billigare att producera och når många fler, om bäckerna ändå inte ger vinst så förlorar man ju inget alls....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #26 skrivet: augusti 13, 2009, 17:41 »
Det är på inget sätt omöjligt att det finns en kontinuitet som kulminerar på 1100 och 1200-talen. Frågan är vilka tecken man skulle vilja ha för att misstänka att så är fallet?

Läste som hastigast Magnus Reuterdals avhandlingar som länkas till ovan. Verkligen intressanta tycker jag, inte minst avhandlingen om uppskyltningar på Visingsö är kul läsning och ger också en del fakta om Visingsö som berör denna tråd.
Vad beträffar "kontinuitet" så är kanske en av nyckelplatserna den Husaby som han beskriver i en annan av avhandlingarna, den byn skulle i så fall kunna vara en länk från en eventuell tidigare betydelsefull bygd under vikingatid över till den tid då kungamakten blir synlig där och då Näs borg byggs (c:a 1150?, en tidpunkt då Magnus håller för troligt att Husabyn förlorar sin konungsliga funktion, blir onödig som konunga-viste).

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #27 skrivet: augusti 13, 2009, 21:51 »
Kul att någon läser mina gamla uppsatser och finner intresse av dem ;D, men bara så att inga missuppfattningar uppstår de är inte avhandlingar utan uppsatser på lite olika universitets nivåer.

mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #28 skrivet: augusti 13, 2009, 22:24 »
Jo det är en fantastisk fin och spännande ö i många avseenden.

När det gäller bebyggelsen på Visingsö verkar den ju vara spridd men ändå relativt tät över hela ön med ett flertal byar som namnmässigt kan beläggas relativt långt tillbaka, som kort behandlats i trådarna Borga slott och Visingsö gravfält så verkar det tidigt ha funnits en huvudväg och alltså någon slags gemensam infrastruktur. Även om där aldrig funnits någon starkt koncentrerad stadsliknande bebyggelse som i Birka så kan platsen ändå ha utgjort en tätbefolkad centralbygd där gårdar och byar legat tätt  Att det skulle röra sig om bara en storgård håller jag för otroligt, bl.a. för att det funnits två kyrkor i var sin socken och minst ett kapell därtill, kanske fler.  Ön är trots allt ganska stor och har dessutom varit åtskilligt större.

När det gäller koninuiteten så håller jag med om att det inte är uteslutet att makten plötsligt flyttar dit på 1100-talet, det är väl just det som är intressant att undersöka, men platsen mitt i Götaland har ju varit konstant och vi kan knappast hävda att götarna plötsligt dyker upp på 1100-talet.  Det är på inget sätt omöjligt att det finns en kontinuitet som kulminerar på 1100 och 1200-talen. Frågan är vilka tecken man skulle vilja ha för att misstänka att så är fallet?


Intressant fråga  !  Visingsö måste ha varit en betydande plats lång tid innan kungsborgen Näs anlades. Annars hade knappast borgen hamnat där. Har för mig att åtminstone vissa delar av Visingsö har varit i kunglig ägo långt fram i tiden. En annan sak är ju att Visingsö hade ett odlat bestånd av jätteekar med början redan i medeltiden. Avsikten var att få skeppstimmer av hög klass. Fortfande finns stora ekbestånd på ön. Misstänker att Visingsö liksom smålanden framför allt i riktning mot Kalmar döljer en mycket mer storslagen historia än vi idag känner till.  Det gäller framför allt tiden från vår tideräknings början t.o.m. vikingatiden.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #29 skrivet: augusti 14, 2009, 12:21 »
Husbyn är klart intressant Mats, även om jag tycker att Husbyarna i sig är så svåra att begripa sig på att det är svårt att veta i vilken riktning man ska tolka dom.... 

Vad jag inte bergriper är varför kungen ska få sitt säte just där om det är någonting man beslutar sig för under 1100-talet? Jag kan inte finan någon rimlig logik i det hela... fast det är kanske inte så konstigt då de flesta ledtrådar saknas och allt till råga på allt inte är logiskt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #30 skrivet: augusti 14, 2009, 15:09 »
Det verkar ju som man med fog kan fråga sig varför man gräver överhuvudtaget? Man gräver där Skanska bestämmer och det man får fram sätts inte i större samanhang och publicers inte i ett publikt format. Resultatet blir en massa vetenskapliga rapporter som nästan ingen läser och de som gör det har likväl ingen möjlighet att göra något av det, utan läser för sitt eget intresses skull. Eller? Bortkastade skattepengar säger jag...

En början kan ju vara att skippa böckerna och publicera på internet som vissa av er gör, det är billigare att producera och når många fler, om bäckerna ändå inte ger vinst så förlorar man ju inget alls....

Det är ett sätt att tolka det på. Under andra halvan av 1990-talet och början av 2000-talet ökade publiceringen av resultat markant, men detta tror jag kommer att förändras. Personligen anser jag att det verkar som att det nya regelverket som gäller sedan 1/1 2008 påverkar den arkeologiska kunskapsproduktionen negativt. Det är först när man har lite ekonomiska muskler (effekten av flera större projekt) som översikter i stil med exempelvis den emminenta Skånska regioner som raä uv syd gav ut för ett par år sedan kan ges ut. Sedan anser jag att internetpublicering och böcker är två olika medier vilka kompletterar varandra och delvis har olika syften samt målgrupper.  Mycket har blivit bättre sedan det mesta som skrevs inte kom längre än till ett arkiv, det kan ingen neka till!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #31 skrivet: augusti 14, 2009, 16:02 »
Vad jag inte bergriper är varför kungen ska få sitt säte just där om det är någonting man beslutar sig för under 1100-talet? Jag kan inte finan någon rimlig logik i det hela... fast det är kanske inte så konstigt då de flesta ledtrådar saknas och allt till råga på allt inte är logiskt...

Nu förstår jag dig inte riktigt, Yngwe. Platsen är väl ett helt logiskt val, tillhörande Östergötland (då det begav sig) men så nära Västergötland och Småland man kan komma, och i en tid när det seglar upp en viss rivalitet mellan två ätter med rötter på var sin sida om Vättern. Och du har ju själv argumenterat för att platsen är lätt att nå, ingen avkrok som Guillou säger (säger han verkligen det?). Valet är ganska läckert tycker jag, och hade nog varit fullt begripligt även om platsen så hade varit helt öde vid 1100-talets början. Nu var det ju inte så, Visingsö förefaller ju utifrån fornlämningsmaterialet ha varit en ganska tättbefolkad plats redan tidigare, och kungamakten hade av allt att döma redan en förankring där i och med "kronogodset", dvs. Husaby, redan något århundrade innan.

Om platsens läge är utsatt? Kanske, men man kan lika gärna vända på det och konstatera att platsen medger snabb access från kungaföljets sida ut till åtminstone fyra olika landskap.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #32 skrivet: augusti 15, 2009, 14:03 »
Nja om platsen tillhär Östergötland är väl en tolkningsfråga, den lyder under Östgöta lagsaga men tillhör väl inte det egentliga Östergötland utan ett av Smålanden, Vista. Eller har det varit annorlunda tidigare?

Jag utryckte mig nog lite oklart Mats, visst ligger platsen ganska strategiskt sett till landskapsgränser, och visst är den neutral sett från götalandskapen sida, även om jag då tycker kungaborgen borde ha legat på norra udden av Visingsö där det iallafall idag också finns en för väder bättre skyddad vik.  Men det klart om den platsen redan var upptagen....

Och egentligen är det ju relativt sett mycket längre till Västergötland än till Östergötland om man ser till dess "centra", väststranden av Vättern är ju väldigt fyndfattig och stora skogområden avskärmar kulturbygderna från Vättern. Hjo blir ju stad först ett par hundra år senare och även där ar det ont om lämningar från t.ex. vikingatid. Det folkrika Västergötland ligger alltså längre bort, vilket väl också visar sig i vilken lagsaga som gäller.

Frågan är också om hur man ska se på Götalands delning i öst och väst, namnen förutsätter ju en relation till varandra, är det inte rimligt att anta att det en gång funnits ett Götaland?  Hur löst sammansatt det än må ha varit så kan man ju fundera på vad hur gränsen dragits och hur då Visingsö kan ha hamnat utanför en delning och blivit ett eget Småland, som en neutral zon...  om det kan man ju spekulera en hel del men det blir ju rätt vilda teorier då... ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #33 skrivet: augusti 15, 2009, 14:29 »
Du har en bra vik även på södra sidan, vilken sannolikt sett något annorlunda ut under medeltiden, man får ta i beräkning att kusten på denna sida eroderats en del. Placeringen av "Näs" kan dock säkert ha att göra med ägandeförhållanden, hur dessa såg ut innan slutet av 1100-talet och 1200-talet kommer vi aldrig kunna nå. Det är dock sannolikt att det antingen skänkts eller införskaffats till kungamakten, alternativt tillhört Husabyn. Intressant är dock att man inte lägger slottet vid den tillhörande kyrkan; Ströja ka (nu Brahekyrkan) och inte på vad som oftas anses vara Husabys tomt, någonstans intill kyrkan eller invid Visingsborg. En tanke är dock att Husaby på Visingö och i Gränna är att se som samma enhet med ägande på ön och vid Gränna; exakt hur denna äga sett ut, dvs var bebyggelse funnits, är dock okänt då Husaby inte finns utsatt på några kartor utan endast omnämns i medeltida dokument samt i samband med Visingsborgs slotts uppförande.

Magnus
« Senast ändrad: augusti 16, 2009, 00:47 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #34 skrivet: augusti 16, 2009, 01:57 »
Jo det är helt sant, viken vid Näs kan ha varit betydligt mer markant tidigare och lika skyddad som Erstaviken.

Om man ska spekulera om relation till Husabyn följer naturligt frågan om vems Husabyn var och vilken funktion den hade. Om Husabyn är en administrativ enhet för kungamakten så är frågan för vilken kungamakt. I Sverige görs ofta kopplingen till Uppland och Uppsala öd och någon slags centralstyrning därifrån alternativt från annan plats. Jag är lite frågande till detta då flera Husebyar finns i Dannmark och Norge. Eftersom jag tvivlar på en så tidigt  etablerad samlad makt i skandinavien så tror jag att alla Husbyar inte ska ses som representanter för en administration utan kanske endast som ett gemensamt administrativt begrepp. Därav min tidigare tveksamhet till Husabyar, extremt tolkat skulle ju Husabyn vid Brahekyrkan kunna vara en Husby underställt Näs och alltså har hand om förvaltningen eller motsvarande av Visingsö, dess motsvarighet i Grännas närhet har hand om Vistas fastland. Det är egentligen inte mer skruvat än att ha en kunglig borg och en kunglig administrativ enhet utplacerade på en ö med bara några kilometers mellanrum. I vilket fall som helst ser jag det som vanskligt att se Husabyar som bevis på någon slags enhetlig politsik makt sinsemellan. Men det är ju klart svårt att bevisa motsatsen också....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #35 skrivet: augusti 16, 2009, 21:53 »
Nja om platsen tillhär Östergötland är väl en tolkningsfråga, den lyder under Östgöta lagsaga men tillhör väl inte det egentliga Östergötland utan ett av Smålanden, Vista. Eller har det varit annorlunda tidigare?

Du har nog rätt, kanske feltolkade lite vad Magnus skrev i en av sina uppsatser.

Vi är nog överens också om Visingsös läge i övrigt - närmare Alvastra-bygden än Västergötlands motsvarande centralbygder, men ändå ganska så mitt i Götaland.
Betr. Husabyar så tycker jag Magnus sammanfattar forskningsläget bra i sin uppsats (se där, rätt ord!) "in situm Husaby". Så mycket väsentligen nytt verkar inte ha framkommit i denna fråga under de senaste åren, som han säger där (kan nog gälla idag 2009 såväl som 2001). Kopplingen till Uppsala ("Uppsala Öd") verkar ha tillkommit på 1200-talet och behöver nog inte föras tillbaka längre än så, speciellt inte när det gäller de Husabyar som inte ligger i Mälardalen.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #36 skrivet: augusti 17, 2009, 00:28 »
Banden med Götalandskapen var nog starkt för Vista, min gissning är att dom var mycket strarkare än till flertalet andra Småländska land. Dock är nog kopplingen till Tveta mycket stark, och möjligen kan dom kopplas ihop med varandra. Namnet Tveta tolkas ju som nåt i stil med röjning och det ligger väl närmast till hands att en sådan röjning av nytt land har Vätterbygden som ursprung. Tvetas område sammanfaller ju väldigt väl med Huskvarnaåns och Tabergsåns vattensystem och båda mynnar dom i Vätterns södra ände. Den senare mitt i Jönköping, om jag inte minns fel tog västgötar över efter östgötar där i de tidiga Eriksgatorna, innan smålänningarna fick en egen sträcka.  Även Jönköpingsområdet verka alltså ha ansetts som en neutral mötesplats.  Min gissning är att den så varit allt sedan Götalandskapen varit delade i öst och väst.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #37 skrivet: augusti 17, 2009, 09:09 »
Jag brukar inte vara så intresserad av resonemang av typen "om historien hade tagit en annan vändning...", men man kan här inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om inte de uppländska stormännen hade varit så tjurskalliga på 1200-talet och tvingat Birger Jarl, Erik Eriksson m.fl. att ha sitt fokus på Uppland, och i förlängningen Stockholm. Hade Sveriges huvudstad legat på Visingsö då, med Näs som konunga-slott än idag? Eller kanske såsmåningom flyttats till Jönköping?

Kanske tveksamt ändå. Exempelvis så var väl kyrkans intresse för Visingsö svagt på 1100-talet, starkare då i t.ex. Skara och Linköping, och inte minst Uppsala där påven ju ändå placerade ärkebiskopen redan vid mitten av 1100-talet.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #38 skrivet: augusti 17, 2009, 09:34 »
onekligen en spännande tanke även om det blir väldigt hypotetiskt, kyrkan hade ju trots allt inget fokus på Stockholm heller...

Men med tanke på danskarnas närhet hade nog risken varit stor att vår huvudstad idag hade hetat Köpenhamn...något nog Birger hade bra koll på redan då.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #39 skrivet: augusti 17, 2009, 13:39 »
Jag brukar inte vara så intresserad av resonemang av typen "om historien hade tagit en annan vändning...", men man kan här inte låta bli att fundera på vad som hade hänt om inte de uppländska stormännen hade varit så tjurskalliga på 1200-talet och tvingat Birger Jarl, Erik Eriksson m.fl. att ha sitt fokus på Uppland, och i förlängningen Stockholm. Hade Sveriges huvudstad legat på Visingsö då, med Näs som konunga-slott än idag? Eller kanske såsmåningom flyttats till Jönköping?
/Mats


Fokus på stockholm behöver ju inte bara ha med stormännen i Uppland att göra. Jag har alltid tänkt mig att Stockholm låg centralt i riket, precis som Köpenhamn låg centralt i Danmark. Nu ligger båda städerna på rikets gräns.... ;-)
Qui tacet, consentit