Författare Ämne: Södra Vätterbygden  (läst 14373 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Södra Vätterbygden
« skrivet: juli 09, 2009, 17:07 »
Rätt ofta hör vi synpunkter från någon som tycker att deras del av landet försummats. Det må vara Skåne eller Öland eller Västergötland.  Jag vill därför påpeka att min gamla hembygd södra Vätterbygden verkar nästan totalt bortglömd, på gränsen till negligerad.

Titta bara på på Fotevikens i övrigt mycket fina beskrivningar av Vikingarnas landskap Där i avsnittet om Småland nämns Njudung och Värend och Finnveden, dom är stora viktiga och med förtätad fornlämngsbild osv osv.  Inte någon stans nämns Vättern och dess småländer. Både Tveta och Vista måste anses ha varit viktiga centrum.  Visingsö i Vista har väl så tätt med fornlämningar att du knappt får plats med fler.  Att platsen varit av största vikt i den tidiga medeltiden är utom tvivel och det medges motvilligt numera även i Uppsala. I Jönköping låg den helt bortglömda Sagaholmsgraven, tyvärr bortschacktad.  Under Vätterns yta ligger mycket ännu dolt, men då och då finner man bronssvärd och ännu syns lämningar på botten genom det klara vattnet.    I Vätterbygden finns intressanta fynd från alla tidsåldrar och med sin plats centralt borde den få mycket mycket mer uppmärksamhet!


Så, nu har jag sagt det! :-)

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2009, 17:52 »
Jag tror att alla klagar på penningbrist när det gäller detta, även Uppsalafolket.  Jag tror att man kan se det som så att det är en stor brist på pengar = alla våra landsändar är fattiga på kapital för utgrävningar och bevarande av vår historia. Så vad vi egentligen pratar om är vilken landsända som är fattigast av de fattiga?

Klart är väl att även Uppland blandar bark i brödet för att överleva – medan vi andra inte ens kan det med nuvarande virkespriser…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2009, 18:12 »
95% av all arkeologi som genomförs, görs till följd av exploatering. Landsändar som inte bebyggs av vägar och järnvägar blir utan arkeologi.

De 5% av arkeologin görs som forskning på universitet, där är det intresset hos den enskilda forskaren och forskningsprofilen på institutionen som avgör. Jag gissar att landsändar som har lite exploatering även har proportionerligt färre akademiker, vilket säkert kan bidra till ytterligare snedfördelning av forskning.

/Micke

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2009, 19:17 »
Jo men Micke.... hallå där!  Nu är det så att Jönköpingsområdet exploateras mer än de flesta landsändar. Och många av fyndern är redan bekannta, så det handlar om fokus mer än pengar i det här fallet tror jag!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2009, 09:37 »
Jo men Micke.... hallå där!  Nu är det så att Jönköpingsområdet exploateras mer än de flesta landsändar. Och många av fyndern är redan bekannta, så det handlar om fokus mer än pengar i det här fallet tror jag!
Vad är det då som är problemet? Blir det inga grävningar vid exploateringarena? Eller kommer det inga rapporter? Eller är problemet att ingen tar tag i resultateten och gör något av dem? För i så fall är det nog ingen skillnad på Jönköpingsområdet och någon annan del av landet.

/Micke

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2009, 10:35 »
Nog grävs det en del alltid men som du säger så verkar det inte bli något av det.  Det var det jag ville belysa med hänvisningen till Fotevikens fina sidor. Inte en rad i ett avsnitt som handlar om Småland.  Vad pågårr det för debatt och resonemang kring det faktum att kungarna i det gryende Sverige sitter på Visingsö?  Ingen att tala om så vitt jag kunnat förstå...

Självklart är andra landsändar drabbade också, jag ville bara uppmärksamma just detta område som exploaters för fullt och att därför faller utanför förklaringen med pengarnas betydelse. Överlag är jag faktiskt lite undrande till just denna förklaring till varför fokus hamnar runt de tre stora städerna, är det verkligen så att det är där det exploateras mest?

Jag menar varken Uppåkra eller Birka är väl belägna på högexploaterade områden? Eller?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2009, 18:04 »
Micke har svarat bra på frågan.

Tilläggas kan: Satsningarna i Uppåkra och Birka beror på två saker: Det är väl dokumenterade, väl avgränsade fyndområden med känd potential som kommit att undersökas tack vare driftiga arkeologer med utmärkta nätverk (läs: finansiärer).

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2009, 00:57 »
Nja du får ursäkta Micke, jag frågasätter inte dig alls, men jag skjuter lite på dig nu i svar till Lars, hoppas du ursäktar.

Micke förklarar med utebliven exploatering vilket alltså inte kan vara hela bilden då dels nämnda område visst är föremål för ganska kraftig exploatering, dels då de heta platserna Uppåkra och Birka inte är föremål för storskalig exploatering.  Då Lars är jag inte riktigt nöjd med svaret alltså, speciellt inte som där ligger en vinkling om att det skulle finnas färre akademiker där....
jag måste då kontra och säga at det visst finns gott om akademiker där men inte vidare många arkeologer.

Kanske är det just det som man kan misstänka....  man bygger historien Sverige runt forskarna. Innan var det Uppsala som styrde och regerade och då var det landets vagga, där hände allt av vikt. Och nu...?  Finns det inte ett visst skäl att misstänka att närhet till universitet bidrar?     

Visst är det naturligt att det grävs mest nära universiteten, men samtidigt kanske man ska ha detta i åtanke när man värderar saker.  Och man kan ju inte säga att det väl avgränsade Visingsö med sina hundratals gravhögar, borgar med mera med mera är ett direkt okänt faktum.

Återigen, att Fotevikens mycket fina sida missar den del av ett landskap som är fullproppat med lämningar och som ett århundrade efter Vikingatiden hyser kungamakten belyser problemet väl.
Man missar detta inte för att man inte vet för det vet numera nästan varenda svensk, utan för att området hamnat utanför fokus.   Om man vill kan man göra en sökning här på forumet och se hur få träffar man får på Visingsö...    och det klart om de intresserade av historia och arkeologi inte är särskilt intresserade av ett område då speglar det väl forskningen rätt väl.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2009, 09:08 »
Jag kan delvis hålla med dig Yngwe, men samtidigt vill jag motsäga dig å det bestämdaste....

Jag kan hålla med dig om att södra vätterbygden är något dåligt belyst i den översiktliga arkeologiska litteraturen.

Jag vill däremot frahålla all den kunskap som producerats om södra vätterbygden under de senaste låt säga 10 åren. Det finns i förhållande till väldigt många andra intressanta områden extremt mycket publicerad information och arkeologiska resultat att hämta. Det mesta i rapportväg finns som pdf-er på Jönköpings länsmuseums hemsida (www.jkpglm.se). Där finns också, om jag inte missminner mig helt, även boken Visingsöartiklar samt eventuellt dess uppföljare. I den arkeologiska tidskriften Urminne hittar du ofta artiklar som berör området. Ergo, allt kan ses i relativ belysning och jag anser att södra vätterbygden i förhållande till andra områden under senare år fått en god publicering. Samtidigt kan man alltid klaga över att det inte görs mer....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2009, 15:32 »
Allt är givetvis relativt, och visst är säkert andra mer drabbade av negligering, inte tu tal om det. Och visst har det skrivits en del rapporter, kanske fler än för andra områden, det kan jag inte bedömma. Men trots detta så kan jag inte på något sätt se att bygden förekommer i någon debatt eller sätts i sammanhang där Västergötland, Skåne eller Mälardalen framställs som de enda alternativen.

Jag har inte någonstans sett ett resonemang om att de tidigmedeltida kungarnas närvaro på Visingsö skulle kunna vara resultat av någon slags kontinuitet, istället beskrivs det oftast som en väl skyddad avkrok mitt i Vättern, fast samtidigt med en svag befästning...  lite motsägelsefullt, specielt som det inte på något sett kan anses som ett skyddat läge att ligga på en ö i ett land befolkat av vikingar som gjort sig kända för sitt sjöfarande...

Visst har området fått mer uppmärksamhet de senaste åren men knappast beroende på framstående resultat av arkeologer eller historiker, det måste helt tillskrivas en viss romanförfattares research av redan kända uppgifter.

Visst har det grävts och dokumenterats en hel del i Rogberga och Öggestorp och på Torsvik, och visst har man på senare år tillochmed dykt lite i Vättern, men har man satt in det i något sammahang eller försökt göra sig en bild av samhället i lite större skala? Finns sådana resonemang publicerade så är de väl gömda för gemene man och även för de som letar...   



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #10 skrivet: augusti 10, 2009, 15:59 »
Men trots detta så kan jag inte på något sätt se att bygden förekommer i någon debatt eller sätts i sammanhang där Västergötland, Skåne eller Mälardalen framställs som de enda alternativen.

Hänger ju uteslutande på vilka delar av arkeologin du kollar. Inom t.ex. agrarhistoria och lågteknisk järnfhantering har området varit av stor vikt för dagens generella kunskapsbild. Detta är dock inget som slår igenom i t.ex. Burenhults böcker men väl i Det svenska jordbrukets historia.

Visst har området fått mer uppmärksamhet de senaste åren men knappast beroende på framstående resultat av arkeologer eller historiker, det måste helt tillskrivas en viss romanförfattares research av redan kända uppgifter.

Hänger ju på om man söker info inom facklitteratur eller inom populärlitteratur/vetenskap. Söker man sin info i t.ex. Fornvännen så kan man se att området fått ett rejält publiceringsuppsving från 1990-talet och framåt gentemot tidigare årtionden, jag vågar påstå att antalet artiklar i Fornvännen om området är högre för de sista 15 åren än för de första 85 i just Fornvännen.... Andelen artiklar om södra vätterbygden i Fornvännen har också ökat i förhållande till andelen artiklar om Västergötland, Skåne och Gotland. Man får fundera lite på vilka dataunderlag man lutar sig på när man påstår något.

Visst har det grävts och dokumenterats en hel del i Rogberga och Öggestorp och på Torsvik, och visst har man på senare år tillochmed dykt lite i Vättern, men har man satt in det i något sammahang eller försökt göra sig en bild av samhället i lite större skala? Finns sådana resonemang publicerade så är de väl gömda för gemene man och även för de som letar...   

Här sätter du fingret på ett generellt arkeologiskt problem. Storskaliga samhällsbilder tecknas ytterst sällan av dagens arkeologer över huvud taget. Senast det gjordes var väl i just Det svenska jordbrukets historia.... Vi får väl se hur det går för Welinder i höst när Nordstedts svenska historia kommer.... Men för södra vätterbygdens del så tror jag att vi kan se fram emot en spännande samhällsteckning där lokalt möter nationellt och för den delen internationellt när Claes Peterson och Ann-Marie Nordman blir klar med sin rapportering av grävningarna av ett par 1600-tals kvarter på öster i Jönköping.

Skall jag gå i försvarsställning så kan jag välja att förklara detta allmänna problem med en hänvisning till den svenska akrologins struktur och finansieringssystem.... Man har i exploateringssvängen betalt för att behandla/dokumentera den ensklida platsen, inte för att teckna en storskalig blid, och det var länge sedan universiteten slutade att ens tänka tanken på lite större/heltäckande samhällsbilder....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #11 skrivet: augusti 10, 2009, 16:47 »
Leif

Jo men egentligen är väl agrarhistorien en pusselbit för att beskriva ett sammanhang, likväl som metallframställning och först när det sätts in i ett sammanhang och används för att beskriva ett samhälles utveckling, således mycket viktig del i ett pussel men ensam har den mindre värde


Jag vet inte hur du får fram den informationen..på den digitala Fornvännen får jag bara en träff på Södra Vätterbygden.  Om jag söker på Visingsö , Näs och Vista ser jag att det skett en ökning under 2000-talet vilket fört upp antalet artiklar i samma nivå som det var under det tidiga 1900-talet, sällan över en om året i snitt   Jag kan inte se någon markant ökning, inte mot sig själv och ännu mindre mot andra ämnen...   Vilka sökord har du använt för att få fram dessa uppgifter ?


Självklart är det svårt för enskilda arkeologer att göra storskaliga sammanställningar.  Men arkeologer resonerar och teoriserar ju om Birka och Uppåkra så varför funkar det inte på andra områden? Och är det inte väldigt viktigt att göra det, hur kan du annars som arkeolog tolka det du gräver ut på en järnframställningsplats på Torsvik, du riskerar ju att sakna en mängd omvärldsfaktorer som påverkar även synen på järnframställning. T.ex. vem använde järnet vilket besvarar frågan varför man framställde det.

Jag har full förståelse för problem med insikt från universitets och museiledningar, men samtidigt är ju det här forumet ett bevis på att man kan resonera utan deras inblandning...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #12 skrivet: augusti 11, 2009, 07:14 »
Vilka sökord har du använt för att få fram dessa uppgifter ?

Har inte använt sökord. Valde attt bläddra igenom samtliga nummer av Fornvännen för att lära mig lite om arkeologins utveckling en gång i tiden, samt givetvis för att fånga upp spännande företeelser jag inte visste något om sedan tidigare.
Sedan finns det statistik någonstans om vad som publicerats i FV men jag kommer inte på var just nu.

edit: en statistisk behandling har gjorts av Martin Rundkvist i artikeln fornvännens innehåll och skribenter 1956-1995 publicerad i Fornvännen 1996. Jag minns inte på rak arm hur den var upplagd.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2009, 07:20 »
Självklart är det svårt för enskilda arkeologer att göra storskaliga sammanställningar.  Men arkeologer resonerar och teoriserar ju om Birka och Uppåkra så varför funkar det inte på andra områden?

Här är vi tillbaka på finansieringsfrågan. har man fått finansiering för att sätta t.ex. Uppåkra i ett sammanhang så kan man göra det inom ramen för sin tjänsteutövning. Denna finansiering får man sällan vid lagstadgade exploateringsgrävningar, vilket är det svensk arkeologi framför allt utför.

Jag fortsätter mao att hävda att södra vätterbygden, och för den delen småland över lag, har fått sig ett rejält arkeologiskt kunskapsuppsving under de senaste låt säga 20 åren. Relativt sett anser jag att kunskapsuppsvinget är större i dessa områden än i exempelvis mälardalen och skåne under samma tid. Därmed inte sagt att kunskapsuppsvinget på något vis skulle vara kvantitativt sett större eller för den delen viktigare, det får var och en bedömma själv.

edit: i samband med efterundersöknngarna efter stormen gudrun ansvarade jag för undersökandet av gravar på ett drygt 30-tal gravfält runt om i F-län. Materialet lämpade sig att avrapporteras i en mer övergripande form i vilket ett helhetsgrepp kunde tas, framför allt avseende järnåldern. Dessvärre ligger boken fortfarande i manusform i väntan på redigering då finansiering för redigering och tryck ej finns i dagsläget.... Själv har jag bytt arbetsgivare och orkar inte rodda med det projektet längre.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2009, 16:11 »
Vilka sökord har du använt för att få fram dessa uppgifter ?

Har inte använt sökord. Valde attt bläddra igenom samtliga nummer av Fornvännen för att lära mig lite om arkeologins utveckling en gång i tiden, samt givetvis för att fånga upp spännande företeelser jag inte visste något om sedan tidigare.
Sedan finns det statistik någonstans om vad som publicerats i FV men jag kommer inte på var just nu.

edit: en statistisk behandling har gjorts av Martin Rundkvist i artikeln fornvännens innehåll och skribenter 1956-1995 publicerad i Fornvännen 1996. Jag minns inte på rak arm hur den var upplagd.

Ok, jag gjorde istället så att jag sökte på nyckelord och då visades i margianlen hur stor andel av artilkarna som kom från respektive årtionde. Givetvis kan bilden förändras om nyckelordet är ett annat.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2009, 16:48 »
Jag har som sagt full förståelse för att finansieringsfrågan är avgörande för hur det grävs och i viss mån för vad som publiceras.

Men jag tycker ändå att kritik är befogat.

Om jag skulle driva ett stort projekt i Uppsala eller Lund med bra finansiering och utrymme för att spekulera om större helheter och sammanhang så kan jag ju inte göra detta på ett riktigt sätt om jag inte också har ögonen på omvärlden. Jag kan ju inte säga att t.ex. Birka är unikt om det finns en rimlig möjlighet att något liknande finns på andra platser inom samma region. Jag kan ju inte bygga en teori och skylla bristerna i den på dålig finansiering i andra områden. Om jag ska få en hållbar teori om Birka måste jag ställa det jag ser där i relation till andra områden, om jag ska presentera vad som är unikt med Goland kan jag inte göra det utan att jämföra med t.ex. Öland.  Om jag saknar fakta från Öland kan jag ju knappast göra en relevant bedömning av vad som är unikt med Gotland, eller?

Idag framställs vissa områden som unika utan att man egentligen har belägg för det, det finns ingenting som säger att Birka eller Uppåkra är unika. Att Uppåkra till ganska nyligen var nästan helt okännt visar med all tydlighet hur glest nätet är och hur stor risken är att det finns massor med stora viktiga pusselbitar som slunkit igenom historien.

Vi kommer med all sannolikhet aldrig hitta alla bitar men man måste åtminstone vara medveten om att bitar saknas och ta hänsyn till det när man talat om vad pusslet föreställer.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2009, 19:27 »
Yngwe, jag har svårt att förstå hur du resonerar. Vem/vilka påstår att Birka och Uppåkra är unika och vem/vilka påstår att vi har hela bilden klar för oss? Menar du att det kanske finns motsvarande lokaler i södra Sverige som inte upptäckts än? Det är klart man alltid måste räkna med att det framkommer nya fynd men tills detta görs får man hålla till godo med det källmaterial som faktiskt finns. Det är just detta, möjligheten att det framkommer helt nya fynd som ställer gamla teorier på ända, som är en av tjusningarna med arkeologi. Om du frågar mig alltså. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #17 skrivet: augusti 12, 2009, 12:15 »
RAÄ skriver om Birka och Hovgården att
Citera
Birka var Sveriges första egentliga stad med omkring 700 invånare under sin storhetstid.
.

Det ger alltså Birka en unik ställning , observera att man inte skivit första vi känner till eller största man har funnit utan första, då fanns det bara en, vilket alltså gör den unik.

Birka och Hovgården uppfyller Unescos kriterier III och IV som världsarv vilka lyder
Citera
iii.to bear a unique or at least exceptional testimony to a cultural tradition or to a civilization which is living or which has disappeared;
iv.to be an outstanding example of a type of building, architectural or technological ensemble or landscape which illustrates (a) significant stage(s) in human history;

Birka är alltså unik eller i vilket fall exceptionell enligt dessa.... och vem kan säga emot att framförallt Birka har en särställning även bland fackfolk? Och har inte lämningarna på Björkö blivit utpekade som Ansgars Birka bl.a. för at det är den enda stad som fanns spår av?

Nja Johan jag menar inte bara så att dom inte upptäckts ännu, utan faktiskt till och med så att ingen bryr sig särskilt mycket om dom som vi faktiskt redan kan misstänka. Köpingsvik är ett exempel, Visingsö ett annat, där kan vi ana att platserna varit av mycket hög betydelse. Dom behöver inte upptäckas utan bara tolkas och föras in i diskussionerna. Det finns säkerligen många fler liknande platser. Först när de förekommer i det stora resonemanget finns väl möjlighet att få finansiering för utgrävningar?












" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #18 skrivet: augusti 12, 2009, 13:22 »
Nja Johan jag menar inte bara så att dom inte upptäckts ännu, utan faktiskt till och med så att ingen bryr sig särskilt mycket om dom som vi faktiskt redan kan misstänka. Köpingsvik är ett exempel, Visingsö ett annat, där kan vi ana att platserna varit av mycket hög betydelse. Dom behöver inte upptäckas utan bara tolkas och föras in i diskussionerna. Det finns säkerligen många fler liknande platser. Först när de förekommer i det stora resonemanget finns väl möjlighet att få finansiering för utgrävningar?

Det är långt ifrån alltid som den intressanta/viktiga platsen eller ens det stora resonemanget förenklar finansieringen. Du nämner Visingsö och känner givetvis till Visingsöprojektet, vilket man försökt få finansiering till i över 10 år, utan att få mer än "småskrap", knappt nog att ens kunna kalla det hela ett löpande projekt.... Samtidigt finns viljan att göra något och med tiden kommer det kanske det stora verket att kunna skrivas om södra Vätterbygden. Pusselbitarna kommer hittas så sakterliga, nu senast grävdes en spännande boplats ut i Gränna där tidigare (så vitt jag vet) helt okända bekvämlighetslösningar kring byggnaderna kunde dokumenteras. Tills dess det stora verket skrivs får du försöka skrapa fram det som faktiskt är gjort. Är du intresserad av en studie nästan helt baserad på äldre grävningar (ignorerar i princip de senare undersökningarna) kan du ju kika på Påvel Nicklassons senaste bok om ett område i södra vätterbygden. Minns jag rätt heter den det lilla landet vista och är ett försök att sätta in området i ett något större sammanhang.

Ett annat tips är att hålla utkik efter vad Tina Thurston kommer att åstadkomma i sitt national science foundation finansierade (var det väl har jag för mig) projekt som handlar om just södra Vätterbygden. Amerikanarne är ju så illa tvugna att spotta ur sig böcker å artiklar för att få finansiering i framtiden åxå så chanserna är goda att det skrivs något övergripande av Tina. Amerikanarnes publiceringar kan man säga mycket om, i sämsta fall är det månlandararkeologi utan koppling till det lokala, men ibland blir det riktigt bra.

PS: jag gjorde en gång en databas över den absoluta majoriteten arkeologiska artiklar (och böcker) från norra Småland. Skall se om jag har den på någon hårddisk där hemma eller om den försvann när jag bytte jobb senast. Det finns oftast betydligt många fler texter än vad man hittar vid enkla internet- eller biblioteksdatabssökningar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Södra Vätterbygden
« Svar #19 skrivet: augusti 12, 2009, 14:00 »
Kollade lite hur fornlämningsbilden ser ut på Visingsö vad gäller (förmodat yngre järnålders-) gravfält, om vi nu pratar om tiden samtidigt med Birka. Det finns registrerat sju gravfält på ön, med sammanlagt 533 gravar. Det verkar finnas grovt sett två koncentrationer: En kring Kumlaby Kyrka / Tunnerstad med c:a 200 gravar och en kring Persgården med c:a 300 gravar. Är det dessa platser du vill föra in i diskussionen kring Birka, Uppåkra och andra centralplatser, Yngwe?

/Mats