Micke,
Vad är händighet?
Händighet är, för mig, en förmåga (och ett synsätt) att kunna, med få hjälpmedel, lösa ett problem med det material som finns tillgängligt på platsen.
Det innebär ett grundläggande synsätt som säger att: ingenting är omöjligt, allt går att åstadkomma (att inte ge upp).
Det innebär också en förmåga att identifiera ett problem, mentalt hitta en lösning på problemet – samt förmåga att genomföra lösningen praktiskt.
Hur kan man mäta händighet? Det är svårt eftersom vi lever i en modern värd idag. Men jag kan försöka beskriva det som så att du får plötsligt stopp på bilen på en öde vägsträcka och står där vid vägkanten. Felet var enkelt, en kabel har lossat, du behöver en vanlig spårskruvmejsel för att fixa felet – men du har ingen sådan. Vad gör du då?
Ditt svar på den frågan beskriver lite om hur du tänker som individ. Det finns många möjliga svar:
1. du ringer efter bärgare eftersom du saknar skruvmejsel
2. du går till närmaste hus (5 km) för att låna en skruvmejsel
3. du funderar på vad du har på dig, eller i bilen, som kan användas, eller modifieras, till en fungerande skruvmejsel.
4. du sätter dig i bilen och hoppas på att någon kommer att stanna för att hjälpa dig
5. du stannar första bästa bil och ber att få låna en skruvmejsel, osv
Vad är då normalt för den Skandinaviska populationen? Jag tror att punkt 3 är normalt för vår population. Dels är vi kreativa och vi trivs med att vara det – alltså jag löser problemet själv. Dels vill vi ogärna stoppa en främmande person i en bil, eller knacka på hos främmande människor, vi har ett litet motstånd mot detta – men vi gör det om vi tvingas till det. Framför allt tror jag att det är som så att vi tänker fritt när det gäller problem av detta slag och att den första tanken som kommer för oss är just punkt 3.
Kulturell funktion eller en nedärvd funktion? Min tro är att just denna förmåga var positiv i ett kärvt klimat just efter att inlandsisen drog sig tillbaka + några tusen år till. Det gällde alla som bodde här. Det användes dagligen för att man skulle överleva dagen och det blev så småningom ett arv - helt enligt naturens lagar. Vi fick en extra liten fördel. Liknande fördel fick Inuiterna, de tålde kyla bättre än vi. Somalierna (?) kunde springa både snabbare och längre än vi för det var en fördel i deras population, osv. Alltså detta är inte på något sätt något märkligt eller ovanligt, det är i allra högsta grad naturligt – och det är just detta som medfört att vår art har överlevt som art = vi anpassar oss till miljön mycket snabbt.
Varför är vi händiga i Skandinavien?
Klimatet tvingade oss att bli händigare än vad vi var när vi kom hit så att vi skulle kunna överleva i denna typ av klimat – med dess natur och djurliv. Vi, liksom alla andra populationer i världen, anpassade oss till den miljö vi levde i. Just den funktion som fått vår art att överleva som art.
Min tro är alltså att människan anpassar sig betydligt snabbare än vad man idag tror. Vi har med åren blivit experter på just omställning och anpassning till miljön vi lever i. Inget annat däggdjur lever både i Arktis och i Öknar. Inget annat däggdjur är så muskelsvaga som vi, så långsamma som vi, så känsliga som vi, osv. Inget annat däggdjur är heller så anpassningsbara som vi är för det var just denna fördel som gav oss möjlighet att överleva som art + att inget annat däggdjur ha en så stor hjärna som vi har.
Om den starkaste överlever i naturen - så skulle väl gorillor befolka världen idag?
Thomas