Hertig Erik förlovade sig med en 1-årig flicka, de gifte sig när hon var 13 och hon blev mor när hon var 14 – om jag minns rätt = även i vår historia finns barnäktenskap. Nu kanske just detta exempel inte är någon norm eftersom flickan ifråga var Norsk prinsessa och hertig Erik var den han var.
Ser man på den Samiska traditionella fördelningen av mans- och kvinnorollen så är den jämställd enligt min uppfattning. Indelning är enklast beskriven genom att säga att kvinnan arbetade i mjuka material, mannen i hårda. Mannen bestämde allt som rör det som ligger utanför boplatsen och kvinnan bestämde över allt inom boplatsen.
En kvinna kunde välja att vara renskötare eller till och med jägare och hon accepterades helt och fullt bland männen på samma villkor som männen. Om en man valde att arbeta inom boplatsen vet jag ingenting om hur man såg på detta, kanske någon annan vet?
När en kvinna sa att det var dags att bygga en ny boplats så utförde mannen detta arbete och han kunde inte med äran i behåll neka att bygga en ny boplats, liksom att han var tvungen att jaga när det var dags att fylla på förråden. När mannen behövde nya kläder sydde kvinnan kläderna till mannen, osv. Man höll en ganska strikt arbetsfördelning.
Man och kvinna samarbetade alltså om överlevnaden och de kompletterade varandra med sina respektive arbetsuppgifter med ett heltäckande resultat = livet fungerade för dem båda.
Jag skulle tro att våra förfäder levde efter ungefär samma principer. En hustru var en husfru, hon bestämde över boplatsen, bar nycklar till alla förråd och kistor och hennes gubbe fick nog snällt fråga om lov att låna nyckeln när han ville hämta någonting. Enligt vissa sagor var även gubbens vapen inlåsta och kanske till och med vaktade av en träl – som då löd under hans fru. Kanske fick han snällt fråga om lov att anfalla grannen?
Thomas