Ser man på en Trelleborg så skiljer den sig från alla andra borgtyper på många olika sätt – det kan knappast vara en tillfällighet.
Först och främst är den rund, helt perfekt rund, den är indelad i fyra lika stora delar, varje del har en fyra hus som ligger i en fyrkant vilket ger en inre gård. Trelleborgen har fyra portar samt två vägar som går från port till port och som alltså korsar varandra i cirkelns mitt.
Inga andra borgar ser ut på detta sätt, de är helt unika i sin uppbyggnad.
Ser vi på Trelleborgar ur försvarssynpunkt har de många brister, bland annat har de tre portar ”för mycket” eftersom porten alltid är en borgs svåraste del att försvara. Detta försökte man kompensera genom att man tillförde en yttre vall framför porten/portarna. Man var alltså medveten om Trelleborgens svagheter.
Alla Trelleborgar ligger på flatmark – inte en enda av dem är placerad som alla andra dåtida borganläggningar är, alltså så högt som möjligt. Detta är ytterligare en svaghet ur försvarssynpunkt eftersom skjutavståndet var detsamma både för anfallare och försvarare (som visserligen stod på en vall – men vallen var relativt låg så det påverkade inte skjutavståndet i någon större utsträckning.
Trelleborgarna var så små att en anfallande fiendes pil som missade bröstet på försvararna på vallen kunde träffa ryggen på deras kompisar på andra sidan cirkeln – ytterligare en svag punkt ur försvarssynpunkt.
Kontentan av det hela är att jag har svårt att ta till mig Trelleborgen som en försvarsanläggning. Den var ganska usel som en sådan....
Jag ser Trelleborgen mer som ett utbildningscentra kungamakten hade för att utbilda bonläppar till vikingar inför de vikingatåg som planerades. Anläggningen var till för att stänga eleverna inne så att de inte rymde samt för att de skulle kunna träna anfall mot vallgravar och vallar med palissader – även ta sig fram på vatten till borgen och anfalla från sjön.
Trelleborgen ser jag alltså som ett träningsläger där man lärde ut amfibiestidsteknik samt infanteristridsteknik för att säkra sitt krigståg så mycket som möjligt. Hit fördes bonläppar för att utbildas till effektiva stridsmän och härifrån avgick sedan resan till England – eller dit man nu bestämt sig för att lägga sitt vikingatåg.
Utanför vallen hade man en kyrka och ett Vi med sin respektive begravningsplats för de veklingar som inte överlevde utbildningstiden... (De som var ”bortklemade” därav Clemeskyrkor)...

Jag skriver detta främst för att Sven Lagman skall sätta kvällswhiskyn i vrångstrupen samt för att han skall ligga vaken och tänka hela natten på hur han skall få tyst på dessa fantasifulla idéer...
Thomas