Författare Ämne: Publika utgrävningar i Maletofta  (läst 10462 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Publika utgrävningar i Maletofta
« skrivet: juni 29, 2009, 09:56 »
För den som vill prova på att vara arkeolog under några dagar eller som vill gräva i en vecka så ska Regionmuseet i Kristianstad gräva i Maletofta utanför Ravlunda nu i augusti och de vill ha allmänhetens hjälp!

www.regionsmuseet.se/maletofta.htm

/Åsa

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2009, 11:39 »
intressant...du betalar för att jobba.... ser framför mig en annons från kommunen...

Bli parkarbetare för en vecka, du får lära dig massor om petunior och gräsmattor...tillsammans klipper vi gräs och gör rabbatter fina....


Och ni undrar varför arbetsmarknaden är dålig för arkeologer, jag undrar inte alls....


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2009, 13:22 »
Den här länken fungerar bättre:

http://www.regionmuseet.se/maletofta.htm

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2009, 14:53 »
intressant...du betalar för att jobba.... ser framför mig en annons från kommunen...

Bli parkarbetare för en vecka, du får lära dig massor om petunior och gräsmattor...tillsammans klipper vi gräs och gör rabbatter fina....


Och ni undrar varför arbetsmarknaden är dålig för arkeologer, jag undrar inte alls....




Ja, du tyvärr är detta en trend som inte verkar försvinna inom arkeologvärlden. Hur ska vi välutbildade arkeologer kunna konkurrera med amatörer som betalar för att gräva? Det värsta tycker jag är studenter som gräver gratis för att få erfarenhet! Jag förstår att de vill ha erfarenhet, men att slita gratis begriper jag inte.

Visst är det skoj att det finns människor som intresserar sig för arkeologi, men det har gått för långt när det går ut över oss arkeologer som tagit studielån för att kunna utbilda oss inom ämnet.

När jag började söka arkeologjobb (vilket jag gjorde redan innan jag ens var färdigutbildad) gick det inte ens att få en praktikplats på en utgrävning eftersom det skulle kosta för mycket. Kan tänka mig att läget är ännu värre nu!

Kanske är vi snart tillbaka på samma nivå som vi var på 1800-talet och 1900-talets början då det var straffångar och krigsfångar som gjorde utgrävningarna övervakade av en eller två arkeologer som satt under ett paraply och rökte cigarr.  :-[

/Åsa.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2009, 14:53 »
Den här länken fungerar bättre:

http://www.regionmuseet.se/maletofta.htm

Tack! Är inte så bra på det här med länkar  :D

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2009, 15:22 »
Om arkeologer är organiserade på något vis så är det väl en fråga för förbundet. Men risken är väl att arkeologer är rätt dåliga på att organisera sig...


Om inte utgrävningen sker helt ideelt så låter det ju hårresande!  Vad blir nästa steg, att arbeta för en 75'a på fredag?

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2009, 15:29 »
Om arkeologer är organiserade på något vis så är det väl en fråga för förbundet. Men risken är väl att arkeologer är rätt dåliga på att organisera sig...


Om inte utgrävningen sker helt ideelt så låter det ju hårresande!  Vad blir nästa steg, att arbeta för en 75'a på fredag?



Fackförbundet för arkeologer heter DIK (Dokumentation, Information, Kultur) och nej, de gör inte mycket för att komma tillrätta med detta problem. De är mer intresserade av ingångslöner för nyblivna arkeologer än att ta hand om sina medlemmar. Arkeologer har en lågt stående status även hos DIK, läser man deras medlemstidning är det nästan bara artiklar om bibliotek och informationsyrken.

och är det någon som, förutom en 75:a varje fredag (fast jag föredrar Bailey's), kan ge mig en lön som täcker hyran och maten så hade jag varit innerligt tacksam  ;)

/Åsa.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2009, 23:41 »
DIK är ett skämt. De gör ingenting för de som verkligen behöver hjälp dvs. de projekt- och säsongsanställda arkeologerna. På ett möte för många år sedan gav de rådet att vi som var nyanställda kunde gå in till chefen och begära högre ingångslön (den var 13000 då). Då någon påpekade att chefen bara skulle skratta och säga "nästa" så föreslog ombudsmannen att vi skulle gå ihop i en grupp och begära en rimlig lön (alltså bilda en fackförening). Det är inte direkt gruvtolvan vi snackar om här...

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2009, 15:48 »
DIK är ett skämt. De gör ingenting för de som verkligen behöver hjälp dvs. de projekt- och säsongsanställda arkeologerna. På ett möte för många år sedan gav de rådet att vi som var nyanställda kunde gå in till chefen och begära högre ingångslön (den var 13000 då). Då någon påpekade att chefen bara skulle skratta och säga "nästa" så föreslog ombudsmannen att vi skulle gå ihop i en grupp och begära en rimlig lön (alltså bilda en fackförening). Det är inte direkt gruvtolvan vi snackar om här...

Håller fullkomligt med dig, Håkan! När jag ville ha hjälp av DIK för något år sedan efter att ha blivit utsatt för diskriminering vid en anställningsintervju (när de fick höra min ålder bad de mig att sluta slösa deras tid, det var inget arkeologjobb som tur är). DIK svarade då att sådant får man tåla!! Nu är ju åldersdiskriminering förbjudet enligt lag, vilket det inte var då, men lite hjälp av sitt fackförbund hade man velat ha.

/Åsa.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2014, 18:28 »
Nu har det skrivits en kortare artikel om fynden efter grävningarna i Ravlunda/Maletofta. Även här har det hittats guldgubbar men för 150 år sedan.

http://www.havangsmuseiforening.se/MEDLEMSBLAD/Bilaga%20Maletofta%20%2023%20Maj%2013%20JJ.pdf

Infon hämtades från Martin Rundkvists blogg.

Länken till musieföreningen: http://www.havangsmuseiforening.se/

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2014, 18:58 »
Det finns tydligen en mer omfattande grävrapport enligt en kommentar på Martin Rundkvists blogg:

http://www.sydsvenskarkeologi.se/pdf/2014/2014-015.pdf

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Publika utgrävningar i Maletofta
« Svar #11 skrivet: mars 13, 2014, 19:06 »
Guldgubbarna i Ravlunda/Maletofta hittades i slutet av 1700-talet. Verkar vara det första fyndet av dessa i Sverige.

Ett annat guldfynd är halsringen från Burahus:

http://www.historiska.se/historia/Tema-Guld/Guldskatt/Gotaland/Skane/Ravlunda-guldhalsring/

Thomas I