Författare Ämne: Vikingatida spådomskonst  (läst 4964 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingatida spådomskonst
« skrivet: juni 25, 2009, 16:19 »

 Vad finns det för belägg för vikingatida spådomskonst? Själv känner jag till Erik Rödes saga och några till.

Utloggad Gnisten

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
SV: Vikingatida spådomskonst
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2009, 00:31 »
Vad finns det för belägg för vikingatida spådomskonst? Själv känner jag till Erik Rödes saga och några till.

Kan denne uppsatsen være til hjelp?

http://www.uppsatser.se/uppsats/5b83b43b37/

Citera
Divination : en jämförande studie av divination i europeiska religioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

FÖRFATTARE: Maria Nyström; [2009]
NYCKELORD: völva; divination; fornnordisk religion; genus; religionsfenomenologi;

SAMMANFATTNING:
Denna uppsats är en studie i divination som användes i fornnordisk, samisk, irländsk-keltisk, grekisk och romersk religion. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om det finns något som kan sägas vara typiskt inom den fornnordiska divinationsformen. De teman jag koncentrerat mig på för att besvara dessa frågor är status, roll, genus, metod och plats. De metoder jag använt mig av är deskriptiv och komparativ litteraturstudie. Dessutom tillämpas hermeneutisk metod. Resultatet visar att det som kan sägas vara typiskt för den fornnordiska divinationen är att völvorna hade högre status än sejdmännen, manliga völvor. Något annat som är typiskt och som kan ha ett samband med völvans högre status är den stav hon bär som därför kan tolkas som en maktsymbol.

Det finns paralleller till den fornnordiska divinationen i alla de religioner som tas upp i denna uppsats, dock verkar de flesta likheterna finnas i den keltiska och den samiska religionen gällande utförandet av divinationen och divinatörernas roller.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingatida spådomskonst
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2009, 13:09 »
Intressant uppsats.
Förmodligen var även de "prästinnor" i vita linneklädnader som gick först i folkvandringstågen mot det romerska riket även vävor. Att de skildras som äldre kan vara att de liksom de senare abedissorna hade behövt tid att upphöjas till sitt "yrke"
Att "spåmännen" skildras negativt kan bero på att de stod i opposition både i kristen och kanske heden tid. Någon nordisk "merlin" syns inte till i källorna.
En fråga som förvånar mig är kvinnornas starka ställning i många religioner. I vissa styr kvinnorna på basplanet meden männen har de högre ämbeterna; ryskortodoxa kyrkan är ett exempel.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vikingatida spådomskonst
« Svar #3 skrivet: december 05, 2009, 16:38 »
Staven kan sägas symbolisera häxans/völvans riddjur. Oden är ju den främste schamanen och han fick som bekant visdom genom att hänga nio dygn i asken Yggdrazil. Det är förmodligen även ett sätt att jorda sig, så att man inte flippar ur totalt under sejdens trancetillstånd. Giftiga växter, som Bolmört, kan ha använts vid divination. Jag är personligen övertygad om att det finns en kontinuitet från forntidens völvor till senare tiders häxor och kloka gummor.

Att spå i runor verkar dock ha varit förbehållet männen. redan Tacitus skriver om att germanerna ristade tecken på kvistar från blommande fruktträd och kastade upp dem i luften för att tolka dem utifrån hur de fallit ner. Många av de tidigaste runinskrifterna verkar ha en ren magisk innebörd. I Egil Skallagrimsons saga finns ett exempel på en trollformel som gått snett för att ristaren inte varit initierad i konsten.