Författare Ämne: Vikingamarknad i Foteviken  (läst 3362 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Vikingamarknad i Foteviken
« skrivet: juni 20, 2009, 16:48 »
Är det någon som vet när Foteviken slår upp sina portar för den årliga vikingamarknaden? Jag vet att den äger rum 26-28 juni, men hur dags börjar det varje dag? Och vad kommer det att kosta i inträde respektive parkeringsavgift? Får man rabatt med Sydsvenskans stjärnkort eller med DIK-kortet?

Har inte lyckats hitta denna information på Fotevikens hemsida  ???

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingamarknad i Foteviken
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2009, 19:05 »
Vikingaveckan har egentligen redan börjat i Foteviken. Det har blivit en tradition att vikingar kommer för att hålla midsommar i reservatet och så skedde även i år. Jag var där inte själv så jag vet inte hur många som kom men mellan 50-80 skulle jag tippa.

Under veckan kommer det kontinuerligt att drösa in vikingar. På torsdag 13.00 hålls den traditionella sköldhängningsceremonien. Marknaden är fredag till söndag. Minnescermonien vid Hola stenar för våra avlidna vänner sker vid solnedgången på fredagen i stället för på torsdagen som det varit tidigare. Flera har nämligen påpekat att de vill vara med men har inte hunnit fram i tid.

Som vanligt kostar det inget för vikingar och Foteviken tar heller ingen procent av vikingarnas försäljningen. Foteviken bjuder på frukost lördag och söndag för alla vikingar, därtill står vi för maten och ölen under lördagsgillet. Det räcker nog inte med bara en tur till Tyskland. ;D Vi räknar med runt 550 deltagare från åtminstone 13 länder.

Besökare utan vikingakläder betalar 80:-, barn 40:-, familj 180:- ... alltså samma pris som många år tillbaka.

Se mer här:
http://www.foteviken.se/pdf/Marknad_2009.pdf
(Reservationer för smärre ändringar i programmet)
 


 


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingamarknad i Foteviken
« Svar #2 skrivet: juni 21, 2009, 08:34 »
Tack så jättemycket för informationen, Sven! Jag kommer definitivt dit. Nu när VikingaTider i Löddeköpinge tillfälligt lagt sin vikingamarknad på is så är det tur att ni finns så att jag kan få min dos av vikingaliv.

Och grattis på 60-årsdagen i förskott  ;D

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingamarknad i Foteviken
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2009, 21:15 »
Så var årets vikingamarknad slut. Stekhet sol, 200 fler vikingar än de dryga 500 som ordningssamt föranmält sig. Intressant att konstatera att vi i år slog ett mycket stort publikrekord trots värmen (här nere i sydvästra sandhörnet är värmen lika med strandbad). Kan det vara så att fler svenskar stannar hemma i år pga de dåliga tiderna och att man då är mer observant på vad man kan hitta på att göra i sin nära omgivning?

Nedan några klipp från marknaden. Först det traditionella vikingaruset där man ska runda ett skepp. Först och sist i mål vinner. Den siste kom i mål efter knappt 2 timmar. Sedan en av de fyra drabbningar som utspelas varje år och som har blivit en tradition.
http://www.youtube.com/watch?v=hek14pV-hyE
http://www.youtube.com/watch?v=TFnbe-ZwgmQ

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingamarknad i Foteviken
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2009, 15:45 »
Japp, verkar som om folk stannar hemma och semestrar i år. Fick veta att Glimmingehus (som hade sin medeltidsmarknad samtidigt som ni hade er marknad i Foteviken) drog 2800 besökare under två dagar. Detta kan jämföras med medeltidsmarknaden 2007 då det kom 500 besökare...

/Åsa.