Författare Ämne: 3D ritning av Glimmingehus  (läst 6114 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
3D ritning av Glimmingehus
« skrivet: juni 13, 2009, 23:58 »
Jag har gjort en 3D ritning av Glimmingehus, ganska detaljerad och i sådan skala att man kan gå in genom dörrar, titta sig omkring i rum osv. Den har inga exakta centimeter och millimetermått, jag vet t.ex. inte hur högt över golv fönster osv sitter så det har jag gissat – så måtten är ungefärliga. Rummen är korrekta vad som gäller golv och väggar med nischer osv – men tak och valv har jag inte gjort alls eftersom våningarna ligger separat intill varandra istället för över varandra.
Trappor osv är med men jag hade inga breddmått eller mått på trappsteg så det har jag gjort ”ungefär moderna standardmått på”.

Denna ritning gjorde jag för att lära mig 3D programmet bättre. Det jag gjort tror jag också är en bra ritning för att se vad man kan göra med detta mycket enkla men faktiskt kraftfulla lilla 3D program. Det är mycket användbart till det mesta. Ni kan rita hus och altaner, byggritningar, regel för regel och planka för planka om ni vill – och beräkna virkesåtgång. Jag kan även tänka mig att för arkeologer kan detta program vara en tillgång i vissa fall.

Det är gratis och finns att hämta på Google och heter Sketchup  (inte Pro-modellen, den måste man köpa). För de som är intresserade, ladda hem Sketchup, skicka mig ett email om att ni vill ha Glimmingehus våningar i 3D (1,9 MB) – och ni kommer att kunna gå runt inne i de olika våningarna.

Jag skall väl tillägga att man lär sig hantera detta program väldigt snabbt. Principerna är enkla och mycket logiska. Alla kan bygga en veranda efter ca 15-20 minuters användning genom ap-metoden.

Sketchup kan användas för att sätta ut t.ex Glimmingehus på Google Earth. Då kan alla som använder sig av Google Earth kicka upp filerna och ”gå omkring” inne i Glimmingehus för att studera det närmare – och de kommer absolut att känna igen sig om de kommer dit personligen.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2009, 14:31 »
Jätteintressant!  Och tänk vilka undervisningsmöjligheter det ger! 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2009, 18:51 »
Kan man se modellen någonstans? Är nyfiken på om du rekonstruerat borgen som den verkligen sett ut eller som den ogästvänliga borg som den alltid lancerats. Utmed långsidorna och gaveln har det t.ex. löpt balkonger i trä i i två våningar med direktingångar till herremannavåningen. Rekonstruerar man det fasta huset på detta sätt framstår den emellertid inte med det helt utpräglade krigiska anslag som man gärna har velat ge den.   

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2009, 21:08 »
Ja, möjligheterna är mycket intressanta och jag vill göra ”reklam” för programmet Sketchup eftersom det är så enkelt att lära sig. Därav denna tråd.

Glimmingehus tog ett antal timmar att göra men så är det också detaljerat. Alla vaskar är med, värmesystemet är med (man kan till och med gå in i värmekanalerna om man så vill). Den berömda dörren är med men inte 100% korrekt eftersom ornament osv är svåra att göra

Bifogar en bild som ni kan bedöma. Känner ni igen er?


Shot at 2009-06-14

Bilder kan tas ur alla vinklar, dvs man får den bild och vinkel som man ser på skärmen. Detta är t.ex användbart om man vill ha ett rätt perspektiv när man senare vill teckna efter bildens linjer.

Sven Lagman, jag har haft få underlag att gå efter, lite bilder hämtade från internet samt ganska enkla skisser över de olika våningsplanen, det är tyvärr allt. Jag har alltså inte haft tillgång till höjdmått över golv osv – det har fått bli gissningar…

Det har funnits två ”toaletter” som hängde utanför muren, dom har jag tagit med i min rekonstruktion – vilket innebär att min rekonstruktion är lite av en blandning i tidsåldrar. Det har funnits tre rum i stora salen, dom har jag inte tagit med – men för de som vill ha dessa rum med på denna ritning är dom mycket enkla att tillföra.

Jag har tagit med bjälkhålen på skytteloftet. Jag håller på med extriören, alltså själva huset men utan innanmäte. Där kan jag enkelt lägga på de skyttegångarna du önskar samt bygga efter de bjälkhål som finns, alltså allt på rätt plats. Jag har t.ex. sett att alla bjälkhål inte ligger i våg vilket förbryllar mig lite eftersom det faktiskt skiljer sig en hel del. En snabb beräkning ger också att skyttegångarna var enskilda för varje sida av huset och de gick inte runt husets hörn – av vad jag kan förstå av bjälkarnas placering.


Shot at 2009-06-14

Nej, modellen finns inte att se någonstans, jag kan skicka den till dig via email och du kan hämta det program jag pratat om ovan och sedan kan du mycket enkelt själv göra ändringar, ta bort eller lägga till det du vill ha, eller inte vill ha.

Om Gorm kan och så önskar kan jag skicka filen till honom och han kan lägga ut den så att ni kan hämta den på forumet?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2009, 21:53 »

Shot at 2009-06-14

Denna bild visar Borgherrens rum på andra våningen + kammaren söder om detta rum och trappan upp till tredje våningen - samt det lilla rummet ovanför entrén. Fällgallret är upphissat och jag har försökt rekonstruera hissanordningen – men vet inte exakt hur den ser ut – men principen är nog hyggligt rätt. I golvet finns även försvarsöppningen ned till entrén.

Värmekanalerna finns med, den värmekanal som slutar på denna våning är ”tilltäppt” medan den värmekanal som går upp till nästa våning är öppen. Även värmekanalen i ”hallen” finns med. (värmekanalerna är i tegel på ritningen så att de syns bättre)
Skyttegluggarna i kammarens östra vägg finns med och de är rätt vinklade.

Programmet har sina brister när det gäller materialval, även golvmaterialet är begränsat. Jag har försökt att använda olika material i de olika rummen – det har alltså varit en avvägning dels för att kunna skilja de olika rummen åt när man ”går omkring” mellan dem, dels för att det är brist på golvmaterial. Stenplattorna på golvet i borgherrens rum har alltså fel färg samt är för små – men sådant får man leva med på en sådan här rekonstruktion. OM man vill ha exakt storlek och exakt färg kan man göra även detta – men det tar lång tid att göra det eftersom man måste göra varje sten för sig.

Även fönsternischerna är inte 100% korrekta eftersom jag lagt in sten på sittplatserna, sten i fönsterbänken samt stensatt golvet i dessa och använt tre olika stensorter. Detta har jag gjort för annars blir det hela mycket ”platt” och svårt att se. Jag har försökt att rita in de skåpsnischer som finns i fönsternischerna samt hålen för de bjälkar man använde för hakebyssor vid borgens försvar – men jag har säkert missat ett eller annat sådant hål – och jag har inte heller ritat ut de ljusnischer som finns eftersom jag inte vet hur de ser ut eller var de sitter. När jag vet det är det snabbt gjort att rita ut även dessa.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2009, 22:02 »
Skicka filen till info [at] arkeologiforum.se så ska jag se vad som kan göras.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2009, 21:47 »
Tack för hjälpen Gorm!  ;D
 
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2009, 12:33 »
Finns filen på forumet (heter det forat?)  :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2009, 18:35 »
Sven-Åke, Gorm har lagt den på följande adress:
http://www.arkeologiforum.se/files/Ritning 1_2_3.skp

Kopiera, klistra in – och du hämtar den från forumet.

Fungerar det inte skicka mig ett email så skickar jag filen till dig.

Hör gärna av dig med synpunkter!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2009, 22:09 »
Fungerade jättebra, - kom rakt in utan att jag behövde göra något.  Dock endast som "read only" - fil.  Kan bero på att jag har äldre version av programmet.  Mkt imponerande ,  särskilt brunnen,  är det känt hu djup den är  (inte för att det spelar någon roll.)    :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: 3D ritning av Glimmingehus
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2009, 00:49 »
Jag har inte hittat någon uppgift om hur djup brunnen är eller hur högt vattnet stod i brunnen. Med tanke på att området har varit sankt så skulle jag tro att brunnen inte var speciellt djup.

Bra att filen gick att hämta. Jag förstår inte varför den blivit ”read only” eftersom jag inte sparat den så. Min mening var att vem som helst skulle kunna modifiera efter eget huvud och eventuellt kunna rita in rätt höjd över golv osv.

Jag ritar på exteriören just nu och studerar bjälkhål och andra öppningar och försöker rekonstruera hur skytteloften kan ha sett ut och fungerat. Det är intressant.

Det inre försvaret är utmärkt planerat och byggt (för sin tid) och faktiskt imponerande (och jag har ju Bohus att jämföra med). Jag förstår också att Glimmingehus blev omodernt ganska snabbt eftersom det stod klart i en tid då artilleriet utvecklades kraftigt – och var ritat när grövre artilleri knappast ens fanns.

Värmesystemet är klart imponerande, men var kanske inte så funktionellt i praktiken eftersom man ganska snabbt byggde om det. Jag skulle tro att rummen ovanför fick en hel del rök tillsammans med värmen.

Thomas
Historia är färskvara.