Författare Ämne: Distansutbildning på Gotland  (läst 4915 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning på Gotland
« skrivet: mars 20, 2005, 13:48 »
Jag fundera på att läsa en distansutbildning på (eller säger man "från"?) Gotland i höst, närmare bestämt Den medeltida kyrkobyggnaden. Finns det någon här som har erfarenhet av distansutbildningarna på Gotland? Vad är bra och vad är dåligt?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zedrick

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
    • http://www.exilregeringen.se
Distansutbildning på Gotland
« Svar #1 skrivet: april 06, 2005, 11:19 »
Jag vill också gärna höra lite om detta, jag tänker ta fil.kand-distansprogrammet till hösten, och kreditera så många poäng som möjligt från de 3-4 år jag läst i Lund och Perth.

Eftersom Burenhult sitter på Gotland så kanske det kan ses som en kvalitetmärkning även när det handlar om distansubildningen?

/ Z

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Distansutbildning på Gotland
« Svar #2 skrivet: april 07, 2005, 18:52 »
Jag håller på att läsa tre av de distanskurser som går på Gotland nu under våren - Arkeoosteologi, Historiska landskap och Etnoarkeologi.

Jag tror kurserna på distans blir mycket vad man själv gör dem till. De kurser som ovan nämnts går i stort sett ut på att man lämnar in svar på instuderingsfrågor/tentafrågor och sedan får man ett betyg efter detta. Inga chattar alltså. Inte heller några direkta diksussionsforum finns, utan det är mest frågor om inlämningstider och översättning av engelska ord som förekommer här.

Jag har läst några andra distanskurser, bland annat i Uppsala. Här var det mer aktiva forum och en mer engagerad lärare som höll i kurserna.

Så om ni känner att ni har gott om självdisciplin och tycker att det är ok att bara tenta av litteraturen, är dessa kurser nog bra. Själv har jag haft alltför mycket att göra på jobbet under våren, så studierna har fått ligga nere ett tag. Funderar ändå på att ta tag i det nu...

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Distansutbildning på Gotland
« Svar #3 skrivet: april 13, 2005, 09:15 »
Läser också historiska landskap. Eller snarare läste den är nu slut.
E

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Distansutbildning på Gotland
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2005, 04:42 »
Jag läser arkeologi på hgo och är mycket nöjd med det hela. Vi har dock möjligheter till chatt, och ett diskussionsforum, vilket, som sagt, mest behandlar frågor om kursinnehåll o s v. På skolan har de varit mycket måna om att snabbt besvara alla möjliga virriga frågor som uppstått under året (ibland blir det lite galet för mig, eftersom jag f n sitter på "fel" sida Atlanten).

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning på Gotland
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2005, 17:12 »
Det visar ju ändå att det finns potential i distansutbildning, att du kan sitta i Canada och plugga arkeologi på svenska. De erfarenheter jag har av distansutbildningar är att det oftast är liten eller ingen aktivitet från kursens deltagare, fast då har jag endast läst 5-poängare hittils. Jag har stora förväntningar på kursen jag skall läsa. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Distansutbildning på Gotland
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2005, 22:24 »
Ja, chatten finns att använda, men för mig är det lite döfött, eftersom det är nio timmars skillnad mellan mig och de flesta andra eleverna (det är två elever till som råkar ut för detta, så vitt jag vet). Svårigheterna för mig har mest varit att få hit kurslitteraturen, eftersom detta visat sig bli fasansfullt dyrt.
Jag tycker inte att Professor Burenhult kan anses vara en nackdel vad det gäller kursen, heller. Han är mycket mån om att vi "tänker själva" och använder källkritik, även vad gäller hans egna texter, som ingår i kurslitteraturen. Flera instuderingsuppgifter har t ex gått ut på att jämföra X-teori mot Y-teori, och sedan förklara skillnaden, och kritisera bådas svagheter. Här kan ju inget vara fel om man inte gör sakfel, eftersom det är min åsikt han frågar efter, och det är just att vi sak tänka och ta en egen ställning till problemen som verkar viktigast i vissa tillfällen. Men, för all del, det ligger naturligtvis till så, att det "går ut över" kursen vem man har som lärare!