Författare Ämne: Vikingaresan  (läst 6220 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Vikingaresan
« skrivet: juni 09, 2009, 15:23 »
Hittade spelet Vikingaresan på Riksantikvarieämbetets hemsida. Kan tyvärr inte spela det själv eftersom min dator inte är tillräckligt stark för att ladda ner spelet i sin helhet. Är visserligen för barn, men vuxna kan säkert också ha nytta av det. Ett litet (eller stort) minus är att de enda vikingatida platser i Sverige som besöks är bland annat Birka, ingenting söder om Stockholm.

www.raa.se/publicerat/viking/Vikingaresan.htm

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaresan
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2009, 16:53 »
Men Åsa det vet du väl att de vikingatida centralbygden låg i Uppland, det kan man se på massa kartor :-)

Ska hem och provspela ;-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaresan
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2009, 07:49 »
Klart jag vet  :o

Hur gick provspelningen? Kan som sagt inte spela det själv, min dator får frispel varje gång jag försöker ladda ner spelet. Beror nog på att södra Sverige inte är representerat i spelet  ;D

/Åsa.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vikingaresan
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2009, 09:10 »
Det är sjukt långsamt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaresan
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2009, 09:17 »
Min dator hade också problem, men så bor ju också jag i södra Sverige.    Fast jag kunde hjälpligt hacka mig igenom, och upptäckte faktiskt att iallafall Ekeby på Öland fanns med, och det är ju södra Sverige.

Jag vill inte vara respektlös mot folk som lagt ner stort arbete, men jag tror det blir en flopp.
Den förmodade målgruppen är otroligt kräsen och det här spelet framstår som rätt torftigt i jämförelse. Formatet känns minst 10 år gammalt och för en 10-åring känns det säkert ännu äldre.
Min gissning är att det är främst ännu yngre som uppskattar spelets format, och då kan man fråga sig, har dom äns hunnit läsa om vikingatiden i skolan?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingaresan
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2009, 18:04 »
På min dator gick det snabbt. Men jag blev förskräckt när jag såg att det var en nyproduktion. I stort sett samma teknik använde jag och några kompisar oss av när vi kom ut med multimediaproduktionen "Tidernas kyrka" 1995. Då var det avancerad teknik men vi skriver faktiskt 2009! 

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaresan
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2009, 10:14 »
Det som jag finner skrämmande är att spelet utveckats av Riksantikvarieämbetet och Gamla Uppsala, man tycker att de borde ha kunskaper och resurser så att spelet kunde bli en succé.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikingaresan
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2009, 12:45 »
Är det så förvånande egentligen?  Som du säger Åsa, de som gjort det sitter inne på massa kunskap.... men om vadå?  Du kan vara hur duktig som helst på historia, det hjälper inte ett smack, lika lite som när man förestår ett museum. Den viktigaste kunskapen är att kunna förmedla, i det här fallet genom ett spel.  Om man skulle sätta upp en historisk film i undervisningssyfte, tror ni man då skulle låta RAÄ och Gamla Uppsala hålla i trådarna? Och tror man det räcker med en budgetvariant för att folk ska hyra filmen och se den? Knappast va? I det fallet tror jag man inser att antingen gör man något riktigt bra med kända skådespelare och en erkänd regissör, annars kan man lika gärna låta bli och istället använda pengarna till något bättre. Men tyvärr har man inte insett att spelmarknaden är minst lika hård att slå sig in på, och minst lika kostsam.

Kankse är det bättre att försöka stimulera proffisionela speltillverkare av hög klass, såna har vi faktiskt i Sverige, att ha ett historiskt innehåll i sina spel. Egentligen borde det inte vara så svårt, många otroligt populära spel har just ett historiskt tema. Civilisation-spelens framgång visar att ungdomar inte bara vill ha våld och krig, där är kultur, teknik, handel och religion otroligt viktiga beståndsdelar.  Att skapa ett spel med någorlunda sakligt innehåll i vikinga-miljö som lockar ungdomar går säkert, men det kostar mycket pengar. Till sin fördel har man att vikingar säkert kan locka spelare från andra länder än de Skandinaviska.

Men jag antar att man kommer få mycket stora svårigheter att komma överens om vad som är rätt beskrivning, ve och fasa om någon annans teori blir den som får råda i spelet... tänk Åsa om spelaren möter en av dina kvinnliga smeder, eller en gubbe som har horn på sin hjälm... då skulle spelaren få en helt felaktig och skev bild av hela vikingatiden.....

Detta tror jag är ett mycket större problem än finansieringen!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingaresan
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2009, 19:07 »
Är det så förvånande egentligen?  Som du säger Åsa, de som gjort det sitter inne på massa kunskap.... men om vadå?  Du kan vara hur duktig som helst på historia, det hjälper inte ett smack, lika lite som när man förestår ett museum. Den viktigaste kunskapen är att kunna förmedla, i det här fallet genom ett spel.  Om man skulle sätta upp en historisk film i undervisningssyfte, tror ni man då skulle låta RAÄ och Gamla Uppsala hålla i trådarna? Och tror man det räcker med en budgetvariant för att folk ska hyra filmen och se den? Knappast va? I det fallet tror jag man inser att antingen gör man något riktigt bra med kända skådespelare och en erkänd regissör, annars kan man lika gärna låta bli och istället använda pengarna till något bättre. Men tyvärr har man inte insett att spelmarknaden är minst lika hård att slå sig in på, och minst lika kostsam.

Kankse är det bättre att försöka stimulera proffisionela speltillverkare av hög klass, såna har vi faktiskt i Sverige, att ha ett historiskt innehåll i sina spel. Egentligen borde det inte vara så svårt, många otroligt populära spel har just ett historiskt tema. Civilisation-spelens framgång visar att ungdomar inte bara vill ha våld och krig, där är kultur, teknik, handel och religion otroligt viktiga beståndsdelar.  Att skapa ett spel med någorlunda sakligt innehåll i vikinga-miljö som lockar ungdomar går säkert, men det kostar mycket pengar. Till sin fördel har man att vikingar säkert kan locka spelare från andra länder än de Skandinaviska.

Men jag antar att man kommer få mycket stora svårigheter att komma överens om vad som är rätt beskrivning, ve och fasa om någon annans teori blir den som får råda i spelet... tänk Åsa om spelaren möter en av dina kvinnliga smeder, eller en gubbe som har horn på sin hjälm... då skulle spelaren få en helt felaktig och skev bild av hela vikingatiden.....

Detta tror jag är ett mycket större problem än finansieringen!!!


Jag håller fullkomligt med dig!! Tänk om man hade satt ihop en grupp med arkeologer, historiker, filmmakare och professionella speltillverkare - vilken produkt man fått då!

Men, men...det är väl bara en dröm... ;)

/Åsa.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vikingaresan
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2009, 09:14 »
Här är en TV serie där man kombinerat dataspelsliknande animerade sekvenser med mer konventionellt filmade inslag:

Battle of the Teutoburg Forest (Part 1/3)
http://www.youtube.com/watch?v=AQqGhOzUHIE&feature=channel

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikingaresan
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2009, 10:59 »
Startade själv tillsammans med just olika sakkunniga inom arkeologi, historia och filmmakeri  ett projekt för att återskapa historien, i detta fall Malmö på 1600-talet. Vi hade också kontakter med professionella speltillverkare men projektet fick sorgligt nog avslutas några månader innan basprodukten var färdig. Nu har man åter försökt blåsa liv i detta spännande projekt vilket jag ser fram emot med stor glädje. Det kan bli hur stort som helst.
Se här: http://www.foteviken.se/malmo/artiklar/m3/m3.htm