Författare Ämne: Skatter i Skåneland  (läst 2987 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Skatter i Skåneland
« skrivet: juni 05, 2009, 16:22 »
I morgon, lördagen 6 juni, öppnar en ny permanent utställning på Lunds Universitets Historiska Museum. Titeln "Skatter i Skåneland" låter inspirerande och spännande.

Museet, Sveriges äldsta, har under senare år genomgått en omfattande och behövlig upprustning. I de gamla lärdomssalar där jag en gång i forntiden läste arkeologi finns nu otroligt fantasieggande utställningar. Per Karsten och hans idoga medarbetare går successivt och metodiskt fram i uppbyggandet av det nya museet. Med den nya permanenta utställningen "Skatter i Skåneland" är det dags för den hittills närmast undangömda myntsamlingen att få bli offentligt beskådad. Och det är inget dåligt material som kommer att läggas fram. Myntsamlingen är den största utanför Stockholm.

Givetvis har den verkligt sakkunniga i numismatik på museet, Ulla von Wowern, haft mycket att säga till om. Ta bara boken med samma namn som utställningen vilken kommit ut lagom tills dess portarna slås upp. En spännande berättelse med mycket trevliga illustrationer och fotografier där mynten bildar bakgrund till den skånska historien från Sven Tveskägg på 1000-talet till Christian V på 1670-talet. Läste den med stor förnöjelse. Nu väntar själva utställningen i morgon.


   

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Skatter i Skåneland
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2009, 10:48 »
Liten rättelse...utställningen öppnar på söndag den 7 juni, inte den 6 juni. Museet öppnar kl 13 på söndag.

Mer info finns på www.luhm.lu.se

Självklart ska jag gå och se denna fantastiska utställning, måste ju se om myntet jag hittade vid en utgrävning i Malmö hösten 2002 finns med. Fann ett mynt från 1100-talet med en kung på ena sidan och en ärkebiskop på andra. Myntet var i mycket bättre skick än de mynt från 1600-talet som hittats på platsen tidigare.

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Skatter i Skåneland
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2009, 15:58 »
Så rätt så. Det var ju bara invigning i dag lördag. Utställningen kan rekommenderas. På tredje våningen i det anrika museet har man byggt upp en riktigt vacker, spännande och pedagogiskt mycket intressant utställning. Själv satt jag som ansvarig för Malmö museers myntkabinett för länge sedan så jag vet hur svårt det är att få mynt att attrahera besökaren. I Lund har man lyckats.

Utställningen följer en tidslinje med representativa mynt och historiska händelser i Skåneland för varje epok. Genom fiffigt arrangerade rörliga förstoringsglas utanför pansarmontrarnas glas  kan man närmare studera de utvalda, tidstypiska mynten. Till varje epok finns också representativa myntskatter exponerade i ”masseffekt” med en förträfflig ljussättning. Det hela börjar med danagäldskatten från Igelösa ca 1005 e.Kr. Sedan fortsätter det med både stora och än större silverskatter från olika lokaler i Skåneland.

På exakt den plats där professor Erik Cinthio på 1970-talet hade sitt tjänsterum och sin besöksstol och där jag en gång avlade mina fem muntliga tentor finns i dag en monter med tre dödsskallar och de pestmynt från 1710-13 som man fann vid pestgraven i Olofström i Blekinge. Erik, still going strong, var givetvis med vid invigningen. Med var också den 9-årige Alexander Granhof med farfar Jens. Våren 2008 hittade han den fantastiska myntskatten i Norra Nöbbelöv. Ca 9000 silvermynt från tiden strax före 1279. Samtliga mynt finns givetvis med i utställningen.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Skatter i Skåneland
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2009, 19:14 »
Den måste ses!

@Scania: Det låter som et trevligt danskt mynt med ett motiv som avändes av flera kungar. Själv hade jag turen att hitta en penning från Knud VI (1182-1202) i våras.

http://www.detekt.dk/sdf/funddatabase/albums/userpics/10196/Knud6.jpg
Lex malla, lex nulla

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Skatter i Skåneland
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2009, 21:39 »
Vad kul att Erik Cinthio fortfarande är så pass pigg att han kunde närvara! Denna underbart kunniga man, hans guidning av Domkyrkan glömmer jag aldrig. Det var höjdpunkten när jag läste medeltidsarkeologi.

Det är helt fantastiskt att Historiska Museet äntligen kan visa upp Skånes myntskatter, det har jag väntat länge på.

Och givetvis var det väl inget speciellt med mitt myntfynd, mer än att jag inte hittade det med metalldetektor utan det bara fanns där när jag skrapade lite i jorden på en yta där inga andra fynd gjorts. Hela platsens historia fick skrivas om tack vare mitt fynd eftersom gården ansågs vara från 1600-talet, men nu visade det sig att något funnits där redan på 1100-talet. Platsen var Östra Skrävlinge, Gyllins Trädgård. Där den nybyggda skolan står idag, precis vid det stora trädet hittade jag myntet.

/Åsa.