Författare Ämne: Sveriges första kor  (läst 15751 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Sveriges första kor
« skrivet: juni 03, 2009, 09:28 »
Hur kom de första korna till Sverige?
Skeppades de hit eller? Det måste ha varit på stenåldern i allafall.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Sveriges första kor
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2009, 10:09 »
Ja, det borde väl gå att ta dåtidens småväxta kor i båt. Under Litorina var det väl bara ett litet sund vid Stora Bält som hindrade? De äldsta fynden av kokreatur är väl ca 6000 år gamla här. Man kan undra vad folk tänke om djurskötsel när det var en nyhet? Det är ju en ganska skruvad verksamhet egentligen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sveriges första kor
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2009, 11:02 »
Har man inte tänkt sig att det redan tidigare, under sen mesolitikum, förekommit att människor medvetet skapat en gynnsam miljö för t.ex. uroxe genom att tunna ut lövverket i ädellövskogarna (ringbarkning)? Men då för att öka tillgången på bytesdjur. Vad jag vill komma till är att själva konceptet att påverka djuren i olika riktningar kanske inte var så nytt ens då man fick tillgång till de domesticerade kossorna. Och steget till djurhållning inte så långt.

(Betr. Litorina-havet vid c:a 4000 f.Kr. så var det väl öppet vatten i Öresund om jag minns rätt)

/Mats

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges första kor
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2009, 11:35 »
I häftet Från mammutstäpp till kohage - djurens historia i Sverige av Ronnie Liljegren och P. Lagerås står det följande:

Citera
Under subboreal kronozon (dvs. yngre stenålder och bronsålder) skedde en klimatförändring vilket ledde till att människan i Sydsverige allt mer övergick till att bli jordbrukare och boskapsskötare.

Uroxen är stamfader till de tama nötkreaturen. Domesticeringen har troligen skett i Asien. När den första tamkon kom till Sverige ca 3800 f.Kr var uroxen borta sedan länge. De äldsta fynden av tamkor kommer från avfallslager i senmesolitiska boplatser, men tyvärr är benmaterialet uppblandat med yngre ben så det är svårt att tidsbestämma benen med säkerhet. Ben från nötkreatur som hittats vid en boplats i Yddinge i Skåne visade sig vara från 1200 f.Kr medan de andra benen var från 5000 f.Kr.
När häftet skrevs hade man fortfarande inte, med säkerhet, kunnat datera nötkreatursben och säga exakt vid vilken tid tamkon kom till Sverige. Läget är säkert ett annat nu, häftet skrevs 1993.

/Åsa.

//Gjorde ett citat av citatet  ::) /Johan - admin
« Senast ändrad: juni 03, 2009, 22:55 av Gorm »

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges första kor
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2009, 13:40 »
Genetiska studier har nyligen visat att även om de första tama nötkreaturen i nordeuropa ursprungligen kommer från Mellanöstern, och stegvis introducerats hos nya kulturgrupper i Europa, så skedde viss sammanblandning med uroxarna i de norra delarna av kontinenten. Troligen genom att vilda uroxar parade sig med strövande tamkor. Viss medvetenhet hos bönderna kan ha legat bakom detta. Men på det stora hela är tamkon som kommer hit i direkt nedstigande led släkt med de första domesticerade korna i Mellanöstern/Turkiet.

De äldsta benen av kor vi har i Danmark är från senmesolitikum, osäkert om de kommer från lokala hjordar eller om man bytt till sig enstaka djur/kött. De äldsta daterade kobenen i Sverige ligger alla runt 4000-3950 f.Kr, både i södra Sverige och Mellansverige.

Kossor kan faktiskt simma mellan öar som inte är för långt emellan. Det skedde även på 1900-talet i stockholms skärgård där kossorna fördes mellan olika öar för sommarbete. En människa rodde ofta med och styrde dem. På vintern kan man ha forslat dem över is - vintrarna var ibland rejält kallare och isen mer total under neolitikum. Fredrik hallgren har skrivit en hel del om detta i sin avhandling från 2008 om den tidiga trattbägarkulturen: "Identitet i praktik"

Full disclosure: han är far till mina barn  ;D

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Sveriges första kor
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2009, 16:06 »
Tack för svaren.
Det där med att låta dem simma är intressant. Alla stora däggdjur i skandinavien förutom
människan simmar naturligt.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Sveriges första kor
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2009, 09:18 »
Bara en liten, praktisk fundering, sprungen ur mer eller mindre fantasifulla bygderomaner kring kolonisationen av norrlands inland under tidigmodern tid.
Släpade man verkligen med sig vuxna djur?
Kalvar, killingar, lamm och kycklingar borde väl vara enklare att transportera, framförallt över vatten?
En stenålderskalv lär väl knappast varit större, än att den med sammanbundna ben kunde tas i en stockbåt, mellan frambenen på paddlaren?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Sveriges första kor
« Svar #7 skrivet: juni 06, 2009, 08:03 »
Bara en liten, praktisk fundering, sprungen ur mer eller mindre fantasifulla bygderomaner kring kolonisationen av norrlands inland under tidigmodern tid.
Släpade man verkligen med sig vuxna djur?
Kalvar, killingar, lamm och kycklingar borde väl vara enklare att transportera, framförallt över vatten?
En stenålderskalv lär väl knappast varit större, än att den med sammanbundna ben kunde tas i en stockbåt, mellan frambenen på paddlaren?

Men... Då skulle de ju bli utan ett glas mjölk till frukosten?  ;)

Som stadsbarn undrar jag om det möjligen går att använda kor som drag- eller bärdjur? I så fall kanske det kunde vara värt omaket att ta med dem över vatten?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges första kor
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2009, 10:45 »
Nu kan jag inte svara på hur situationen var i Norrland under stenåldern, men här nere i söder så antar man att kor och andra djur kom landvägen. Under vissa perioder var det nämlingen inget hav mellan Danmark och Skåne, utan det gick att gå mellan länderna på en landbrygga. På det viset kunde man enkelt ta både vuxna djur och deras ungar med sig.

/Åsa.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Sveriges första kor
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2009, 11:11 »
Bara en liten, praktisk fundering, sprungen ur mer eller mindre fantasifulla bygderomaner kring kolonisationen av norrlands inland under tidigmodern tid.
Släpade man verkligen med sig vuxna djur?
Kalvar, killingar, lamm och kycklingar borde väl vara enklare att transportera, framförallt över vatten?
En stenålderskalv lär väl knappast varit större, än att den med sammanbundna ben kunde tas i en stockbåt, mellan frambenen på paddlaren?
Sedan tror jag att man var duktig på att bygga båtar även under stenåldern, till och med Homo Erectus kunde ju göra långa färder mellan öar i Asien, så varför skulle inte Homo Sapiens kunna bygga bättre båtar än stockbåtar? Är det nått vi vet om mesolitikum så är det ju att de var båtburna, jag tror inte den kunskapen degenererade mycket under neolitiseringen.

Min övertygelse är att klumpiga stockbåtar hörde hemma i insjöar, bättre båtar fanns för havsresor.

/Micke

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Sveriges första kor
« Svar #10 skrivet: juni 06, 2009, 16:41 »
Citera
Som stadsbarn undrar jag om det möjligen går att använda kor som drag- eller bärdjur?
Jag har sett bilder på hur fattiga torpare, i början av 1900-talet plöjde upp en åker med hjälp av kor..

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges första kor
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2009, 18:37 »
Nu kan jag inte svara på hur situationen var i Norrland under stenåldern, men här nere i söder så antar man att kor och andra djur kom landvägen. Under vissa perioder var det nämlingen inget hav mellan Danmark och Skåne, utan det gick att gå mellan länderna på en landbrygga. På det viset kunde man enkelt ta både vuxna djur och deras ungar med sig. /Åsa.

Hade inte havet stigit så att Bälten och Öresund bildats långt innan man först förde in boskap i Sverige?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Sveriges första kor
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2009, 21:32 »
Nu kan jag inte svara på hur situationen var i Norrland under stenåldern, men här nere i söder så antar man att kor och andra djur kom landvägen. Under vissa perioder var det nämlingen inget hav mellan Danmark och Skåne, utan det gick att gå mellan länderna på en landbrygga. På det viset kunde man enkelt ta både vuxna djur och deras ungar med sig. /Åsa.

Hade inte havet stigit så att Bälten och Öresund bildats långt innan man först förde in boskap i Sverige?

Nja, det fanns landbrygga under olika perioder. Bland annat när inlandsisen drog sig tillbaka. Öresund kom och gick så att säga och det var många djur som tog sig upp från kontinenten och in i Sverige tack vare landbryggan.

/Åsa.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Sveriges första kor
« Svar #13 skrivet: juni 06, 2009, 21:59 »

Nja, det fanns landbrygga under olika perioder. Bland annat när inlandsisen drog sig tillbaka. Öresund kom och gick så att säga och det var många djur som tog sig upp från kontinenten och in i Sverige tack vare landbryggan.
/Åsa.

Det gäller för många vilda djurarter, men när det gäller tamboskap, får, getter o dyl så kom de väl efter att den sista landbryggan mellan Danmark och Skåne för länge sedan försvunnit under havets böljor.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Sveriges första kor
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2009, 08:37 »

Sedan tror jag att man var duktig på att bygga båtar även under stenåldern, till och med Homo Erectus kunde ju göra långa färder mellan öar i Asien, så varför skulle inte Homo Sapiens kunna bygga bättre båtar än stockbåtar? Är det nått vi vet om mesolitikum så är det ju att de var båtburna, jag tror inte den kunskapen degenererade mycket under neolitiseringen.

Min övertygelse är att klumpiga stockbåtar hörde hemma i insjöar, bättre båtar fanns för havsresor.

/Micke

Hej Micke.

Håller helt med dig, jag tog stockbåten som exempel på att även det minsta, mest oansenliga flytetyg kunde transportera djur. ;D

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges första kor
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2009, 11:50 »
Bara en liten, praktisk fundering, sprungen ur mer eller mindre fantasifulla bygderomaner kring kolonisationen av norrlands inland under tidigmodern tid.
Släpade man verkligen med sig vuxna djur?
Kalvar, killingar, lamm och kycklingar borde väl vara enklare att transportera, framförallt över vatten?
En stenålderskalv lär väl knappast varit större, än att den med sammanbundna ben kunde tas i en stockbåt, mellan frambenen på paddlaren?
Kycklingar/höns har man säkert tagit i säck eller bur, men då är vi uppe i tiden kring vår tideräknings början. Övriga djur tror jag snarare att man drivit fram, egen erfarenhet säger mig att det inte behöver vara värst svårt ens för ett maskrosbarn. Särskilt inte om man har en hyfsat vallande hund i släptåg. Däremot så kan det ta lite tid...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sveriges första kor
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2009, 11:54 »
Citera
Som stadsbarn undrar jag om det möjligen går att använda kor som drag- eller bärdjur?
Jag har sett bilder på hur fattiga torpare, i början av 1900-talet plöjde upp en åker med hjälp av kor..

Det där var nog vanligare än den moderna människan vill inse. Självklart använde man de djur man hade tillgång till så mycket man kunde! Det krävs en hyfsat rik enhet för att man skall investera i renodlade dragdjur, näe kossan kan användas till ungefär samma saker som en oxe hon är iofs inte lika stark... Sedan skall man hålla i minnet att äldre tiders kor inte hade samma abnorma juver att släpa på som dagens renodlade mjölkkor, vilket gör dem mer användbara som arbetsdjur.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sveriges första kor
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2009, 12:57 »
Enligt en bok om livet förr i Småland använde man kor som dragdjur bara i undantagsfall. Detta då en hårt arbetande ko producerade avesvärt mindre mjölk. Då dragdjur var dyra lånade man in när det behövdes, vanligen i utbyte mot dagsverken. Ibland fanns dock inte det alternativet och man fick använda kon.  En stor skam var förenat med detta då detta tydliggjorde hur illa ställt det var på torpet...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Sveriges första kor
« Svar #18 skrivet: juni 12, 2009, 11:14 »
Spår av årder, dvs enklaste formen av plöjning, dyker först upp för ca 4000 år sedan under senneolitikum/bronsålder. Innan dess gällde nog med begränsad svedjning och röjning av mindre åkerplättar - det var inget intensivt jordbruk att tala om.

Troligen användes inte nötkreaturen under neolitikum som plogdjur. Draghjälp är också mindre troligt då det krävs någons sorts väg för det, vilket inte dök upp förrän på bronsåldern också.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Sveriges första kor
« Svar #19 skrivet: juni 20, 2009, 14:35 »
Citera
Som stadsbarn undrar jag om det möjligen går att använda kor som drag- eller bärdjur?
Jag har sett bilder på hur fattiga torpare, i början av 1900-talet plöjde upp en åker med hjälp av kor..

Nå men den som vill ha föra in ett varaktigt beståd av kor till Skandinavien bör väl rimligen också ta med sig minst en tjur, och de kalvar av hankön som inte ska sparas som avelsdjur eller redan blivit festmat har efter ett litet ingrepp blivit oxar. Så nog hade de dragdjur med sig alltid.