Författare Ämne: Hessestenen ett mysterium?  (läst 21981 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Hessestenen ett mysterium?
« skrivet: maj 19, 2009, 21:58 »
Hej!
Jag har läst och funderat över artikeln "Femtioårigt mysterium - Fyndet av Hessestenen gäckar fortfarande forskarna", som var publicerad i Dalademokraten den 18 september 2000. Artikeln handlar alltså om den runsten (D TUNUM1972;25) som hittades i Hesse i Stora Tuna socken i Dalarna 1947. Där står sådant som

"Eftersom det inte finns runstenar i Dalarna borde stenen aldrig ha hittats."

och "Varför låg det en runsten under ett hus i Hesse? Hur hade den kommit dit och varför slogs den sönder? Och, eller hur, hamnade stenen i fyllnadsmassorna till kyrkan?...Lars Andersson tror att svaret på gåtan ges om hela stenen kunde plockas ihop. -Den måste ha transporterats hit från någon annan plats antingen som råmaterial eller som färdig runsten, säger han." och

"-Eftersom det inte finns några runstenar i Stora Tuna eller någon annan stans i Dalarna är det mest intressant att veta var stenen ursprungligen kommer ifrån, säger Lars Andersson." 

(Lars Andersson uppges vara hembygdsforskare.)

Min undran är om det verkligen är ett mysterium att man hittar en runsten i ett landskap som inte har några kända sedan tidigare men som gränsar till flera landskap där runstenstraditionen haft utbredning. Måste stenen verkligen ha transporterats dit från en annan plats (utanför landskapet)? Är inte stenen i sig ett bevis på att det visst finns runstenar (åtminstone en) i Dalarna? Även om Dalarna skulle ha varit isolerat under 1000-talet förekom det väl ändå att någon kom i kontakt med grannlandskapen och deras traditioner? Någon måste ju ha varit den förste att föra runstenstraditionen till varje landskap dit den kom, och den som var först att resa en sten just i Dalarna kanske bara inte fick några efterföljare helt enkelt. 

Vidare beskriver artikeln, författad av Lasse Ericsson, att det finns två berättelser om stenens historia och hur det hamnade där den gjorde, och han vill göra det till något mystiskt bara det. Enligt den ena skulle den ha funnits i fyllnadsmassor somanvändes vid renoveringen av St Tuna kyrka 1914-1917 och som sedan dumpats på åkern vid Hessesjön (men det verkar väl onödigt att hämta fyllnadsmassor från ett annat landskap?); enligt den andra skulle den ha kommit i dagen i samband med rivningen av ett hus vid sjön och slagits i bitar och använts som "procentsten" vid gjutning av en vattenho, varpå en bit blev över och kördes ut på åkern som stolpfyllning.

Är verkligen Hessestenen genom sin fyndplats i landet ett stort gäckande mysterium?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2009, 22:19 »
Låt oss leka med tanken på att Frösörunstenen vid östersund blivit sönderslagen i ett tidigt skede och sedan hittats som fyllning till brofästet vid Frösön, en plats där den troligen stått. Då skulle, med resonemanget från Dalarna, dessa fragment inte kunnat vara från platsen eftersom det inte fanns någon ytterligare runsten i hela det stora Jämtland. Stenbitarna måste alltså ha fraktats dit per lastbil från ett  landskap långt söderut. Något som också skulle ansetts sannolikt eftersom det inte finns fler runstenar så här långt norrut i Sverige. Vilken intressant historieskrivning skulle man inte få om man tolkar fynd på detta sätt.  ???

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2009, 01:05 »
Lite mystisk är den kanske ändå, men inte främst genom att vara en runsten i Dalarna, utan genom att vara en runsten av röd sandsten i Tunabygden i Dalarna. Det beskrivs i Fornvännen 1993 (http://fornvannen.se/pdf/1990talet/1993_173.pdf) att sådan sten inte förekommer naturligt där. Men författaren påpekar också att det kan vara materialet till runstenen som har importerats från annan plats, vilket han med referens till R Palm 1992 uppger ha skett i Uppland vid samma tid.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2009, 13:19 »
Det beskrivs i Fornvännen 1993 att sådan sten inte förekommer naturligt där.

Det står nu inte vilken röd sandsten det är fråga om, men den mest kända av alla röda sandstenar i landet är tveklöst dalasandsten som förekommer i nordvästra dalarna. Den är vidare spridd i morän och isälvsavlagringar långt söderut (polen och nordtyskland) och borde, med isens dominerande rörelseriktning och orienteringen på flera isälvar i åtanke, finnas som lösblock även i Stora tuna socken och dess omgivningar. Det är mycket märkligt om man i en artikel om stenmaterial från dalarna nämner röd sandsten utan att specificera att det inte rör sig om dalasandsten, om det nu inte gör det.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2009, 21:26 »
Stora Tuna ligger ju i södra Dalarna, vid Borlänge och Dalälven. Självklart fanns många kontakter här med Mälardalen under vikingatid så man skulle inte bli så förvånad över en och annan runristning. Ännu längre upp, på Sollerön i Siljan finns ju de kända gravfälteten i Bengtsarvet och Utanmyra, med praktfulla gravgåvor från vikingatid som ju klart visar på kontakterna söderut vid denna tid.

/Mats

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2009, 23:24 »
Stora Tuna ligger ju i södra Dalarna, vid Borlänge och Dalälven. Självklart fanns många kontakter här med Mälardalen under vikingatid så man skulle inte bli så förvånad över en och annan runristning.

Landsvägen som knyter ihop Mälardalen med Dalarna, dagens riksväg 70, drar fram vid Hesse och Tuna då som nu (ok den nuvarande sträckningen går aningen mer österut) och vid Tuna korsar vägen Tunaån. Där också tingsplatsen ligger. Om det är någonstans i Dalarna man ska leta efter en runsten så är det väl här. Placeringen är ju helt typisk för hur var runstenar placeras, intill allfarvägarna i en centralbygd.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2009, 23:44 »
Enligt ovannämnda artikel i fornvännen så verkar det ha funnits fler runstenar i Dalarna.

Citera
I den topografiska och antikvariska litteraturen från 1700- och 1800-talet förkommer ibland spridda notiser om runstenar i Dalarna. En sammanställning som gjorts av Åke Hyenstrand, omfattar uppgifter om tre sådana stenar; en i Mora kyrka, en på Kapellbacken i Hedemora samt en vid Fullsta i By socken.

De två förstnämnda är/var för övrigt placerade längs samma landsväg som Hessestenen, riksväg 70, den senare invid Dalälven.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2009, 05:33 »
Ibland känns det som om (förhållandevis) sentida läns- och landskapsgränser ges lite för stor betydelse, och just "det finns ingen runsten i Dalarna" är en sådan konstruktion. Runristningen i ett jordfast block i Öster-Bännbäck i Västmanland befinner sig cirka 300 meter från Dalälven och därmed 5-600 meter från den officiella gränsen mitt i älven. Till den förmodade runstenen i Fullsta är det cirka 5 km.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2009, 12:52 »
Enligt ovannämnda artikel i fornvännen så verkar det ha funnits fler runstenar i Dalarna.

Citera
I den topografiska och antikvariska litteraturen från 1700- och 1800-talet förkommer ibland spridda notiser om runstenar i Dalarna. En sammanställning som gjorts av Åke Hyenstrand, omfattar uppgifter om tre sådana stenar; en i Mora kyrka, en på Kapellbacken i Hedemora samt en vid Fullsta i By socken.

De två förstnämnda är/var för övrigt placerade längs samma landsväg som Hessestenen, riksväg 70, den senare invid Dalälven.

För det första, är det någon som vet om den förmodade runsten som ska finnas i Hedemora idag (Hedemora 30:1) antas/har antagits vara ett återfynd av den sten som beskrivs i den äldre litteraturen? Undersökningar av Hedemorastenen ska dock inte ha funnit några säkra spår efter ristade linjer på den.

För det andra, var inte huvudvägen mellan åtminstone övre Siljansbygden och Mälardalen den s.k. Dalkarlsvägen, som snarare gick via dagens Falun? Det finns i alla fall ett sådant urgammalt stigstråk som enligt traditionen gått från "Orsa till Stockholm". På flera ställen finns vandringsleder längs dess sträckning. Men jag kan inte säga att jag vet exakt när i tiden detta stråk ska ha haft sin blomstringstid och att det inte gick ett lika viktigt stråk vid Stora Tuna.   

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2009, 20:56 »
... var inte huvudvägen mellan åtminstone övre Siljansbygden och Mälardalen den s.k. Dalkarlsvägen, som snarare gick via dagens Falun?

Det var säkert möjliget att gå öster om sjön Runn, via Falun, också. 1743 års dalauppror tog ju den vägen. Då passerar men två av de tre stenarna, Mora och Hedemora. Den huvudsakliga sträckningen gick dock, precis som idag, längs Dalälvens dalgång och passerade Stora Tuna och Hesse.

Citera
Dalkarlsvägen mellan Falun och Möklinta är bara en av flera vägar från Dalarna till Östsverige. (...) Huvudstråket från Siljansområdet gick från Båtstad norr om Borlänge över St Tuna-Solvarbo-Pungmakarebo-Pershytte vägskäl-Hedemora och sedan över Långheden mot Sala eller Västerås.

... enligt artikel av Sig Meiton, föreningen Dalkarlsvägen.

http://www.dalkarlsvagen.se/?show=sidor/artiklar/vagen_till_stockholm


Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #10 skrivet: maj 31, 2009, 21:46 »
Jag tycker det är lite intressant att tre av de fyra troliga runstenarna i Dalarna ligger längs samma landsväg/vandringsled. Det finns nämligen en parallell i grannlandskapet Gästrikland.
Citera
I anslutning till Ockelbo-Enköpingsåsen finns fem runristningar med bilder. Samtliga fem illustrerar Sigurdsagan i vilken smeden Regin har en framträdande roll. (Totalt i hela sverige finns endast sju runstenar med detta motiv!). Tre av de fem bildstenarna finns i Gästrikland - i Ockelbo, Årsunda och Österfärnebo. Två finns i Uppland i Ramsjö-Vittinge och Drävle-Altuna.
(...) Gästrikestenarna är resta längs samma rullstensås. Följer man åsen ned i Uppland når den till Drävle i Altuna socken där nästa Sigurdristning återfinns. Längs åsens sträckning har troligen merparten av Gästriklands järn fraktats ned till Mälardalen.
Vägvisaren till forntiden i Gästrikland, utgiven av Länsmuseet i Gävleborg 1994

Antar att också Dalkarlsvägen var en sådan transportled för järn.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2009, 13:53 »
Dalkarlsleden är väl inte säkerställd på 1000-talet?  Och man kan kanske visst se ett mönster på 3 stenar i Gästrikland som går efter en ås. Men man kan se ett betydligt klarare mönster att all stenar i Gästrikland ligger efter vattenlederna.  Detta gäller ju också Hessestenen.  Jag köper att det kan ha funnits en vandringsled, men för att jag ska köpa en transportväg till Mälardalen för järn tycker jag det krävs mer, speciellt med stora älven alldeles intill med säkerställt bärställe i Borlänge.  Den typiska placeringen av stenar vid allfarvägarna skriver du Liothida?  Själv ser jag ingen tydlig sådan bild.   Att hänga upp stenar på förmodade vägar tycker jag är vanskligt, man riskerar att dra helt fel slutsatser...

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #12 skrivet: juni 02, 2009, 02:32 »
Tack för alla intressanta inlägg i denna tråd. Medan vi ändå är i Dalarna vill jag passa på att fråga den som vet det var landskapets tre runbleck finns att beskåda idag. Var hittar man dessa?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2009, 23:15 »
(...) för att jag ska köpa en transportväg till Mälardalen för järn tycker jag det krävs mer, (...)

Som att det äldsta namnet på Dalarna är "Järnbäraland" t ex?

(...) Den typiska placeringen av stenar vid allfarvägarna skriver du Liothida?  Själv ser jag ingen tydlig sådan bild.

Yngwe, jag tänker inte luras att återuppväcka den evighetslånga tråden "förmedeltida vägar". ;) Har du inte låtit dig övertygas än av alla argument och forskningsreferenser som publicerats i den tråden, lär du inte göra det nu heller. Runsternarna står där likafullt, längs landsvägarna, och mönstret verkar vara detsamma i Dalarna och Gästrikland, som i resten av landet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #14 skrivet: juni 04, 2009, 10:17 »
(...) för att jag ska köpa en transportväg till Mälardalen för järn tycker jag det krävs mer, (...)

Som att det äldsta namnet på Dalarna är "Järnbäraland" t ex?

(...) Den typiska placeringen av stenar vid allfarvägarna skriver du Liothida?  Själv ser jag ingen tydlig sådan bild.

Yngwe, jag tänker inte luras att återuppväcka den evighetslånga tråden "förmedeltida vägar". ;) Har du inte låtit dig övertygas än av alla argument och forskningsreferenser som publicerats i den tråden, lär du inte göra det nu heller. Runsternarna står där likafullt, längs landsvägarna, och mönstret verkar vara detsamma i Dalarna och Gästrikland, som i resten av landet.


Det var inte min avsikt att lura dig delta i den, därför gjorde jag min anmärkning om din slutsats här, och vidareutvecklade min tanke i den tråden för den som var intresserad av det, dom som är mer intresserad av stenar slipper djupdykningar i vägar ;-)

Men du vill sätta stenen i samband med en väg som är belaggd först på 15- eller 1600 talet vad jag kan förstå, och sen kopplar du det med ett utryck som förvisso är nästan runstensgammalt, järnbärarland, och applicerar det på vägen.  Vägen är ganska väl dokumenterad som en vandringsväg för arbetsökande herrarbetare, inte som en transportväg för järn.

Din koppling av runstenen till denna väg håller inte tycker jag, och därmed inte heller sammanhanget med de andra förmodade stenarna. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #15 skrivet: juni 13, 2009, 21:12 »
Tack för alla intressanta inlägg i denna tråd. Medan vi ändå är i Dalarna vill jag passa på att fråga den som vet det var landskapets tre runbleck finns att beskåda idag. Var hittar man dessa?

Jag frågar samma fråga, var någonstans kan man skåda dessa stenar idag? Eller har de magasinerats i något förråd någonstans och blivit bortglömda?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2009, 18:45 »
Tack för alla intressanta inlägg i denna tråd. Medan vi ändå är i Dalarna vill jag passa på att fråga den som vet det var landskapets tre runbleck finns att beskåda idag. Var hittar man dessa?

Jag frågar samma fråga, var någonstans kan man skåda dessa stenar idag? Eller har de magasinerats i något förråd någonstans och blivit bortglömda?

Hessestenen finns på Dalarnas museum i Falun, men de har så vitt jag vet sin arkeologiska avdelning stängd för renovering eller ombyggnad och tänker inte öppna den förrän 2010 (och dessutom är det fotoförbud). Det finns en sten som eventuellt är den runsten i Hedemora som det berättats om (men det är oklart om den verkligen är en runsten). Den stenen har åtminstone tidigare förvarats i Hedemora kyrkas vapenhus . Om Fullstastenen anses det väl numera som sannolikt att den funnits, men den är försvunnen och övriga stenar som nämnts är man nog inte ens säker på om de verkligen har funnits.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #17 skrivet: juni 18, 2009, 21:41 »
Tänk att så stora stenar kan försvinna, men det kanske enbart var fragment? Hur som helst så får jag väl masa mig i väg nästa år (!?) till Dalarnas museum för att beskåda deras "lilla" sten. De har för övrigt en urdålig hemsida som också skulle behöva renoveras...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #18 skrivet: juni 18, 2009, 22:49 »
Tänk att så stora stenar kan försvinna, men det kanske enbart var fragment? Hur som helst så får jag väl masa mig i väg nästa år (!?) till Dalarnas museum för att beskåda deras "lilla" sten. De har för övrigt en urdålig hemsida som också skulle behöva renoveras...

Haha, "masa" satt bra så här i slutet av en lång dag.   :)

Stenen i Fullsta var enligt Dybeck "ofullständig" och innehöll runorna "... ur x half ...". Den var troligen bara ett fragment.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Hessestenen ett mysterium?
« Svar #19 skrivet: juni 20, 2009, 12:28 »
Jag tycker det är lite intressant att tre av de fyra troliga runstenarna i Dalarna ligger längs samma landsväg/vandringsled. Det finns nämligen en parallell i grannlandskapet Gästrikland.
Citera
I anslutning till Ockelbo-Enköpingsåsen finns fem runristningar med bilder. Samtliga fem illustrerar Sigurdsagan i vilken smeden Regin har en framträdande roll. (Totalt i hela sverige finns endast sju runstenar med detta motiv!). Tre av de fem bildstenarna finns i Gästrikland - i Ockelbo, Årsunda och Österfärnebo. Två finns i Uppland i Ramsjö-Vittinge och Drävle-Altuna.
(...) Gästrikestenarna är resta längs samma rullstensås. Följer man åsen ned i Uppland når den till Drävle i Altuna socken där nästa Sigurdristning återfinns. Längs åsens sträckning har troligen merparten av Gästriklands järn fraktats ned till Mälardalen.
Vägvisaren till forntiden i Gästrikland, utgiven av Länsmuseet i Gävleborg 1994

Antar att också Dalkarlsvägen var en sådan transportled för järn.

Landsvägen till Dalarna (Järnbäraland) nämns explicit  i Olav den helliges saga, kapitel 198:
Citera
Då konung Olav började sin färd, förenade sig med honom den skara som sveakonungen hade givit honom; det var fyra hundra man. Konungen for de vägar som svearna kände till; de vände sig uppåt landet mot skogarna och kommo fram till den trakt som kallas Järnbäraland. Där kom den här honom till mötes som hade dragit från Norge för att möta honom, såsom här förut är omtalat. Där träffade han sin broder Harald och många andra av sina fränder, och det blev stor glädje vid detta möte. De hade nu alla tillsamman tolv hundra man.
Olav den hellige vandrade alltså "på vägar som sverarna kände till" med sin här från Mälardalen till Dalarna (och sen vidare till Tröndelag, via Jämtland). Det ska ha skett år 1029. Han gick säkert längs den väg där Hessestenen och de andra troliga runstenarna uppfördes under de följande decennierna (om inte några av dem stod resta redan på 1020-talet och beskädades av den norske kungen?).