Författare Ämne: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår  (läst 26310 gånger)

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« skrivet: maj 12, 2009, 20:14 »
Goddag i hyddorna!

Tänkte tipsa om en liten men kanske intresseväckande artikel som publicerades på Göteborgs Postens hemsida idag om utgrävningen i Ytterby utanför Kungälv på Västkusten där ett flertal hus från järnåldern just nu blir utgrävda.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=494419
(Jag hoppas länken fungerar)

Denna plats som för tillfället innehåller en hall från vikingatiden och två mindre hus (som vi inte vet är yngre eller äldre) har grävts ut två gånger om året av B-kursare vid arkeologiska institutionen vid Göteborgs universitet sedan 2005. 

Den stora hallen som har daterats till cirka 600-1100 mäter ca 37x7 meter. Denna typen av hall är högst ovanlig om inte unik på västkusten. Dessa hallar är ju som bekant förekommande i Skåne och Danmark vanligen. Hallens utformning kan starkt jämföras med hallar funna vid Järrestad i Skåne.

På platsen skall det enligt Snorres texter ha funnits en kungsgård under vikingatiden och tidiga medeltiden, där ett flertal av de nordiska kungarna huserat i perioder. Bland annat Olav den helige, Olav Tryggvasson och Sigurd Jorsalafar Magnusson. Huruvida detta fynd är Kungahälla Kungsgård är öppet för senare spekulationer.

Jag är en av de lyckliga B-studenter som får denna unika möjlighet att gäva på RAÄ 22:1 Ytterby. På platsen finns rent ut sagt massor av stolphål många av dem 70 cm djupa och ett flertal kraftiga husrännor. De vanligaste fynden under åren har varit keramik, flinta och bränd lera. Möjligheten finns att vi hittar guldgubbar i stolphålen eller i den möjliga pallissaden som vi tror finns i anslutning till huset. Men inga har hittats ännu.

Det skulle vara roligt att få höra vad ni på forumet anser om platsen och om det är någon som har erfarehet eller visdom av att gräva ut stora huslämningar. Om någon har någon fråga så kan jag försöka svara på den  :)
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2009, 08:35 »
Intressant!
Hur såg hallbyggnaden ut innan man började gräva, var det någon form av terrass eller platå eller var det bara platta marken?

För övrigt gräver dina studentkollegor i Stockholm just nu i hallbyggnaden (platåhuset) i Karsvik i Bromma, kanske går att göra jämförelser.
Se http://www.stadsmuseum.stockholm.se/kma.php?artikel=144&sprak=svenska
En (utomståendes) dagbok finns också på
http://blogg.brommahembygd.se/#home

/Mats

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2009, 18:46 »
Matjorden ovanför dylika hallar brukar innehålla rikligt med metallföremål. Jag har ögnat igenom en rapport från tidigare års grävningar, fyndlistan är synnerligen mager. Hur ser det ut i år? Metalldetekterar/sållar ni matjorden?

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2009, 12:44 »
Intressant!
Hur såg hallbyggnaden ut innan man började gräva, var det någon form av terrass eller platå eller var det bara platta marken?

Det var platta marken kan man säga. Enligt vad jag har hört var platsen något av ett skrotupplag till industriområdet som ligger precis intill. En hel del upprensning fick göras innan man kunde komma förbi matjorden och ner till sanden. Hallen ligger i ett landskap som sluttar vagt mot söder.

Om man söker på "Ytterby" på Wikipedias hemsida kan man även läsa om utgrävningen. Där finns även en del bilder på gravfältet alldeles intill och från grävningen i sig. Bland annat en bild från avbaningen av ytan från förra året och en bild från denna veckans visning för allmännheten då vi fick besök av ca 250 personer (!) i samma bild syns hela ytan tydligt (se längst ner på sidan).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ytterby
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2009, 13:07 »
Matjorden ovanför dylika hallar brukar innehålla rikligt med metallföremål. Jag har ögnat igenom en rapport från tidigare års grävningar, fyndlistan är synnerligen mager. Hur ser det ut i år? Metalldetekterar/sållar ni matjorden?

Tidigare år har inga större tankar på möjliga metallfynd funnits. I år när vi fick tipset från intresserade skånska arkeologer om att guldgubbar "brukar" hittas i dessa typer av hus blev så klart metallmöjligheten en central del. Dagen innan vi studenter kom dit för att rensa upp ytan hade vi fyra personer ute med metalldetektorer. En del utslag fick man som märktes ut. Alla de grävdes senare men inga större metallfynd dök upp. Vi hittade naturligt järnslagg, en bit av vad vi tror är koppar eller brons och ett möjligt litet fragment till av koppar/brons. Inga guldgubbar hittades i stolphålen.
Men troligt är ju att metallfynd eller guldgubbar hittas i det möjliga kulthuset inom den möjliga palissaden i den sydvästra delen nära långhuset. (Om det nu är stolprader till en pallisad vi har stött på). Kanske dyker något upp vid framtida sållning.

Om matjorden har sållats vet jag tyvärr inte. Vi började i år gräva på en redan avbanad yta som iordningställdes förra sommaren. Det var denna avbanade yta som genomsöktes av detektorer. Jag tror tyvärr inte att matjorden sållades eller genomsöktes. Men den ligger kvar på platsen så kanske blir det ett senare projekt. 

I år har vi funnit två hela föremål. Under denna andra och sista vecka av utgrävningen hittades en stor urna i en möjlig härd/ugn, ståendes upp och ner i sanden. Denna slogs in i folie och väntar nu på undersökning. Kanske hittar vi brända ben eller liknande i den. Dagen efter hittades även vad vi tror är en nästan hel liten degel. Denna stod upprätt bland stenarna i den södra delen av en härd i husets mitt (bredvid den första härden/ugnen).
I år hittades även flera keramikbitar med dekor. Arkeologerna Ulf Ragnesten och Johan Ling ville datera en del av dem som förromerska.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2009, 13:50 »
Hej

Jag riktar ingen kritik mot er studenter i det här, men era projektledare borde naturligtvis känna till att det A; ofta förekommer ett rikt fyndmaterial på den typen av lokaler ni undersöker (intresset för centralplatser är inget nytt och det finns mycket skrivet om metallförekomsten på lokaler som Järrestad/Tissö/Uppåkra mfl) och B; att huvuddelen av fynden i odlad mark ligger i matjorden (Danska och skånska undersökningar visar att mellan 90-100% av metallföremålen finns i ploglagret).

Att leta fynd i en dumphög är sällan lyckat, men bättre än inget.


Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2009, 23:30 »
Hej

Jag riktar ingen kritik mot er studenter i det här, men era projektledare borde naturligtvis känna till att det A; ofta förekommer ett rikt fyndmaterial på den typen av lokaler ni undersöker (intresset för centralplatser är inget nytt och det finns mycket skrivet om metallförekomsten på lokaler som Järrestad/Tissö/Uppåkra mfl) och B; att huvuddelen av fynden i odlad mark ligger i matjorden (Danska och skånska undersökningar visar att mellan 90-100% av metallföremålen finns i ploglagret).

Att leta fynd i en dumphög är sällan lyckat, men bättre än inget.

Vill inte hänga ut något speciellt projekt i västsverige men.. Jag vet grävningar de senaste åren där man hittat hallar etc och i princip inte hittat några metallföremål. Förklaring är att man inte använt metallsökare eller bara låtit oerfarna "yrkesarkeologer" använda dem. Några av Sveriges mest erfarna och skickliga detektoranvändare finns i Göteborg och de ställer upp gratis. Trots det blir de ofta inte tillfrågade! Det finns exempel på grävningar där man inte hittat några metallföremål under grävningen. När man efteråt kommit till platsen med metallsökare har man hittat föremål som visat på platsens betydelse och satt in den i ett större samanhang. Det finns nåt ruttet i branschen där man hellre gör ett dåligt jobb än att ta hjälp av "amatörer".

Fixade citatet /Micke
« Senast ändrad: maj 17, 2009, 00:06 av Micke »

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2009, 21:44 »
Det är inte helt oproblematiskt att ta in obetald arbetskraft på uppdragsarkeologiska undersökningar. Det handlar om försäkringsfrågor, fackliga invändningar etc. Däremot bör man naturligtvis använda sig av skickliga metalldetekterare på forskningsgrävningar som vid Kungahälla. Dessa ska vara på plats från början - eftersom det inte spelar någon roll hur skicklig man än är då de fyndförande (matjords)lagren schaktats bort.


Med det sagt så kan jag annars bara framhålla, vilket jag gjort åtskilliga gånger på detta forum, att de flesta svenska uppdragsarkeologiska undersökningar tyvärr är en katastrof då det gäller metallmaterialet. Det mesta hamnar på dumpen redan vid avbaningen!

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2009, 16:24 »
Detta är isländsk arkeologi när den är som sämst...

/Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Reidar

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2009, 11:47 »

Jag förstår inte Claes inlägg om isländsk arkeologi, syftar det till metod eller utgrävningsledare ? (Jag deltog själv vid utgrävningen).

Utloggad Aldebaran

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2009, 23:38 »
Hmm Claes, blir fundersam när du kommer med inlägg som kan tolkas som direkta påhopp. Du kanske skulle ta och förklara dig? Sedan kanske du borde skriva som du lär, bifogar något som du själv har skrivit  ;)

Citera
Välkommen hit Morran!

Här trivs vi och här är vi vänner. Här uppför vi oss. Här tar vi seden dit vi kommer och framför allt: här har vi roligt!!!

Skämt åsido: Här gillar vi tvärvetenskap, eller snarare mångvetenskap så du kommer säkert känna dig hemma här.

Claes

« Senast ändrad: augusti 23, 2009, 10:40 av Gorm »

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2009, 21:29 »
Nu har en ny artikel om utgrävningen publicerats, i GT denna gång.
För de intresserade och nyfikna skickar jag med en länk till den.

En ny utgrävning kommer att ske på platsen under hösten.
http://www.gt.se/nyheter/2.1616/1.1686813/har-finns-manga-hemligheter-gomda-i-jorden-30-8
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #12 skrivet: september 01, 2009, 16:54 »
Kul att se att det händer nåt. Ser fram emot framtida uppdateringar. :)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #13 skrivet: mars 15, 2010, 21:02 »
Finns rapporterna om fynd och dateringar någonstans på nätet att läsa?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #14 skrivet: mars 15, 2010, 21:13 »
Hej

Jag riktar ingen kritik mot er studenter i det här, men era projektledare borde naturligtvis känna till att det A; ofta förekommer ett rikt fyndmaterial på den typen av lokaler ni undersöker (intresset för centralplatser är inget nytt och det finns mycket skrivet om metallförekomsten på lokaler som Järrestad/Tissö/Uppåkra mfl) och B; att huvuddelen av fynden i odlad mark ligger i matjorden (Danska och skånska undersökningar visar att mellan 90-100% av metallföremålen finns i ploglagret).

Att leta fynd i en dumphög är sällan lyckat, men bättre än inget.

Det kommer mig att tänka på den s.k. Biskopsringen, i guld med en stor karneol och en "magisk" inskrift, som återfanns i latrinsystemet i Visby.... ;)



Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #15 skrivet: mars 15, 2010, 21:20 »
Finns rapporterna om fynd och dateringar någonstans på nätet att läsa?

Rapporterna finns på GU's hemsida:
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/10414/simple-search?query=ytterby

Senaste rapporten är på g, med ny platsledare och nya rapportförfattare :)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #16 skrivet: mars 15, 2010, 21:43 »
Rapporterna finns på GU's hemsida:
http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/10414/simple-search?query=ytterby

Senaste rapporten är på g, med ny platsledare och nya rapportförfattare :)


Tackar, jag grävde själv med denna utgrävning en gång i tiden. Det är väl Johan Ling som tagit över där Fredrik "falafel" Fahlander slutade? Hörde att han fått pris och att han ska fortsätta ett par år. Kul, nu kanske Västsverige har något att skryta om förutom mesolitiskt material. :)

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #17 skrivet: mars 18, 2010, 07:21 »
 Om någon har någon fråga så kan jag försöka svara på den  :)


Hej på dej

Jag grävde där förra sommaren då hittade vi dels en uppochnervänd kruka dels en som vi bedömde som degel. Krukan skulle grävas ut på institutionen så min fråga är vad fanns det i den? och är degeln fortfarande en degel?

/ Rune

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #18 skrivet: mars 18, 2010, 08:15 »
Jag är väldigt nyfiken på den "silverdräkt" som hittades i en av gravarna; var det någon typ av brynja?

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Kungsgården i Kungahälla - Utgrävning pågår
« Svar #19 skrivet: mars 18, 2010, 13:48 »
Själv har jag inte hört något om krukan vi hittade. Det sades att den skulle till västsvensk konservering, men att den på grund av pengabrist blev kvar i källaren på institutionen. Sedan dess har jag inte hört något. Senast jag hörde mig för var den kvar där, vilket är tråkigt.
Jag är lika nyfiken jag på den möjliga degeln och krukan.

Väntar med spänning på rapporterna från 2009, så mycket mer material hittades under förra året. Under hösten dök en stor mängd keramikskärvor upp samt en mycket intressant stenyxa.

Det stämmer att Ling har tagit över Ytterbyprojektet.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key