Författare Ämne: Vad är detta? (Hällristningsvård)  (läst 9338 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Vad är detta? (Hällristningsvård)
« skrivet: maj 10, 2009, 02:56 »
På min lördagspromenad här i Linköping gick jag bland annat till Gärstad norr om stan för att titta på hällristningarna där. Tydligen så håller man på att underhålla dem och det är ju bra, men jag undrar: Hur går det här arbetet till? Hur sjutton fick man in plasten under mossan och varför har man då inte redan lyft bort all mossa? Har plasten legat där hela vintern, tro?




Hoppas de fyller i ristningarna med färg för det här skeppet var den enda jag kunde se med säkerhet, trots att det även ska finnas ett antal solkors m.m., om jag inte missminner mig.


Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2009, 13:48 »
Plasten och mossan är till för att skydda hällristningarna mot köld under framförallt vinterhalvåret. Ett stort problem när man skall konservera hällristningar är att de mikrosprickor som finns i och runt hällristningarna fylls av vatten, som sedan expanderar när det blir kallt och så bryter loss delar av hällristningen. Försök på hällristningarna kring Vitlyckemuséet har visat att vittringen av hällristningarna minskar drastiskt om de är övertäckta. Vissa hällristningar är så vittrade att de är övertäckta hela året.

Hällristningen ni hittade var troligtvis en sådan hällristning. Jag hoppas ni täckte över den efter ni tittat på den, och låter personerna som är ansvariga för jut den platsen ta hand om hällristningen på ett bra sätt.

Gräs/mossan som låg på hade troligtvis lagts på plasten efter plasten lagts på hällristningen. Det är bra att du är intresserad och ställer frågor, kunskapen behöver spridas. :)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2009, 14:22 »
Plasten och mossan är till för att skydda hällristningarna mot köld under framförallt vinterhalvåret. Ett stort problem när man skall konservera hällristningar är att de mikrosprickor som finns i och runt hällristningarna fylls av vatten, som sedan expanderar när det blir kallt och så bryter loss delar av hällristningen. Försök på hällristningarna kring Vitlyckemuséet har visat att vittringen av hällristningarna minskar drastiskt om de är övertäckta. Vissa hällristningar är så vittrade att de är övertäckta hela året.

Hällristningen ni hittade var troligtvis en sådan hällristning. Jag hoppas ni täckte över den efter ni tittat på den, och låter personerna som är ansvariga för jut den platsen ta hand om hällristningen på ett bra sätt.

Gräs/mossan som låg på hade troligtvis lagts på plasten efter plasten lagts på hällristningen. Det är bra att du är intresserad och ställer frågor, kunskapen behöver spridas. :)

Det problemet hade jag inte tänkt på. Jag hade bara tänkt på problem med att ristningar blir bevuxna med just mossor och lavar! Läget, dvs plast och mossa kvar på vissa delar men inte på andra, var som på bilden när jag kom och jag lämnade det naturligtvis likadant.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2009, 18:34 »
Ja, det är problematiskt med framför allt lavar som växer över. Att de lagt plasten under var troligtvis för att inte mossa skulle ta rot, men hällristningar överväxta med mossa (obs. ej lavar) klarar sig i allmänhet bättre mot vittring än fria hällritningar. Framför allt p.g.a. att de på så sätt är skyddade mot frostsprängning.

Bra att du lämnade det som det var. :)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2009, 23:44 »
En fråga från en gammal byggare: Om man lägger plast över en yta och på denna ett tunt lager av torvor måste det väl hända saker under plasten som inte är bra. Jag tänker på kondensen från jordvärmen som inte kommer ut och att detta vatten väl därmed fryser under vintern. Då skulle väl ristningarna också skadas?

En annan fråga som jag ställer mig är om det är frosten som är den stora boven. Ristningarnas tvärsnitt är ju rundade och då bör väl inte vatten kunna skada om det expanderar till is? Däremot har jag med oro noterat att på en del runstenar, t.ex. i Skåne, stenarnas översida börjar visa små tecken på att spjälka sig. Men t.ex. Fugliestenen, som är en av dessa runstenar med skador, har ju stått rest i tusen år. Varför har dessa skador inte inträffat tidigare och helt utplånat texten? Tusen vintrar är ju en lång tid för frostangrepp. Är det inte försurning mer än frostsprängning som är orsaken? 


Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #5 skrivet: maj 11, 2009, 01:55 »
Nu ställer du frågor jag inte kan svara på. Jag har ju inte lagt skyddet som finns på bilden. Vad gäller plasten så är det inte det som används vid Vitlycke, eller för den delen utanför Stavanger, där används mer porösa material.

Edit: Angående konsdensen så går skydden ut på att skydda mot frosten, och inte så mycket fukten.

Vad gäller din andra fråga så kan jag bara referera till den forskning som gjorts vid Vitlycke. Själv har jag bara gått en 3 poängskurs i konservering och dokumentering av hällristningar.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2009, 08:48 »
En fråga från en gammal byggare: Om man lägger plast över en yta och på denna ett tunt lager av torvor måste det väl hända saker under plasten som inte är bra. Jag tänker på kondensen från jordvärmen som inte kommer ut och att detta vatten väl därmed fryser under vintern. Då skulle väl ristningarna också skadas?

Tror inte det blir så mycket kondens från en häll, inunder plasten, kondens blir mest problem ovanför porösa lager, när det kan sippra igenom luft underifrån, genom jord och sand, t.ex.

En annan fråga som jag ställer mig är om det är frosten som är den stora boven. Ristningarnas tvärsnitt är ju rundade och då bör väl inte vatten kunna skada om det expanderar till is?

Det är nog frostsprängning i en mycket mindre storleks-skala som är bekymret här. Som Sindre skrev, "mikrosprickor", både nere i ristningarnas fördjupningar och runt kanterna.

Däremot har jag med oro noterat att på en del runstenar, t.ex. i Skåne, stenarnas översida börjar visa små tecken på att spjälka sig. Men t.ex. Fugliestenen, som är en av dessa runstenar med skador, har ju stått rest i tusen år. Varför har dessa skador inte inträffat tidigare och helt utplånat texten? Tusen vintrar är ju en lång tid för frostangrepp. Är det inte försurning mer än frostsprängning som är orsaken? 

Ja, försurningen är nog också bidragande, det är väl en av de viktiga frågorna i forskningen om hällristningarnas nedbrytning/bevarande. Har inte sett att man är helt på det klara med försurningens effekter jämfört med t.ex. frostsprängning, det kan nog vara en kombination typ att försurningen skapar vittring som i sin tur gör att frostsprängning "kommer åt".
Är Fugliestenen granit eller kalksten? Kalksten bör vara mer påverkat av försurningen än granit.

En annan faktor som jag vet att man sett effekter av på en del hällristnings-hällar i Uppland och Södermanland är stark solexponering, den uppvärmning som sker när solen steker på en häll, kanske följt av ett snabbt avkylande åskregn. Man kan ju tycka att solen alltid haft denna effekt så det borde inte vara allvarligare idag än tidigare. Men skuggande träd kan ha skyddat mer förr, liksom mossa innan man skrapat fram och förevisat ristningarna i modern tid.

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2009, 14:03 »
Tack Mats. Jag hade precis skrivit klart det sista på min uppsats (förhoppningsvis) och var rätt mosig i hjärnan när jag skulle svara, så jag fick kanske inte med allt jag kunde.

Precis som du säger så är det avflakningar på liten nivå (mikrosprickor) som sker först, och det är små sprickor runt hällristningarna som är den stora boven. Problemet är alltså inte att vatten expanderar i själva ristningen, utan i sprickor som är vid sidan om, som orsakar avflakningar av väggen på ristningen, om du ser ristningen som ett u, så finns sprickorna på de ställen jag placerat " -> "U"

Sen har jag för mig, men citera mig inte på detta att de kom fram till att avflakningen p.g.a. frostsprängning ställde till större skada än försurningen, varför de fokuserade på det först.

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2009, 23:56 »
Plasten och mossan ligger där för att döda vegetationen på hällytan - mossor, alger, osv. För att skydda en hällristning mot frost osv krävs minst 10 cm isolationsmaterial. Genom att täcka ristningsytan med jord (under plast), plasten och mossor (så att plasten inte blåser bort), får mikrovegetationen ingen ljus och ska förtorka. Det tar ca. 1 år.
Mikrovegetationen är lika skadlig för ristningsytan än till exempel frost. Att ta bort de med hand är tidskrävande och kan skada hällytan ännu mer.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2009, 08:02 »
Tack för den intressanta informationen! Var har du hållit hus hela tiden?  :)
Är denna övertäckning, som jag såg bl.a. på Aspeberget i Tanum förra sommaren, en del nu av en reguljär behandlingsmetod för att bevara hällristningarna? Eller är det fortfarande på experimentstadiet så att säga?

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #10 skrivet: oktober 27, 2009, 20:10 »
Plasten och mossan ligger där för att döda vegetationen på hällytan - mossor, alger, osv. För att skydda en hällristning mot frost osv krävs minst 10 cm isolationsmaterial. Genom att täcka ristningsytan med jord (under plast), plasten och mossor (så att plasten inte blåser bort), får mikrovegetationen ingen ljus och ska förtorka. Det tar ca. 1 år.
Mikrovegetationen är lika skadlig för ristningsytan än till exempel frost. Att ta bort de med hand är tidskrävande och kan skada hällytan ännu mer.

Jättebra med mer information!

Är inte mikrovegetations gentemot frostskadors skadlighet fortfarande uppe för debatt? Jag fick i alla fall det intrycket. Annars vet jag att mycket av vegetation (ex. mossa) dödas med hjälp av etanol i Norge t.ex.

Det intressanta här är ju också att bara för att mikrovegetationen dör, så försvinner den inte. Finns det några arbeten på att bekämpa eld med eld, d.v.s. biologiska bekämpningsmedel som även förtär mikrovegetationen?

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #11 skrivet: oktober 27, 2009, 23:18 »
Först och främst vill jag ursäkta mig för alla skrivfel i mit svar. Jag är en hollänsk tjej och har aldrig lärt mig skriva på svenska :-[, men hoppetvis förstå ni vad jag säger.
Aspeberget har varit ett s.k. försökshäll sedan länge. I 80-talet har de byggt ett litet hus över T-12 (ristningen med tjurar). Fast det skyddade ristningen mot sura regn, blev det inget succé. Temperaturskilnaden blev så stor att det skadade ristningsytan och byggnaden togs bort igen.
I 90-talet, genom en av de Interreg projekterna, har de täckt ristningsytan med en 10 cm tjock isolationsmaterial och svart plast och ytan blev täckt drygt 3 år. Däremot byggde de en betongrand ovanför ristningsytan, så att vatten kan inte längre rinner över hällen. Efter denna period var ristningsytan helt ren och temperaturskilnaden på fram förallt våren och hösten sänktes ner från ca. 60 grad till "bara" 20 grad. Numera är denna ristning täck under vinter halvåret.
Tyvärr är Aspeberget det ända hällristning som blir skyddad på denna sättet och på ett vis sätt kan man säga att det är fortfarande ett experimentshäll. Värje år ser vi att mer och mer mossor och lavar växer på ristningsytor och det är ett stort problem. På Balken som ligger nära Fossum är situationen numera så att besökare försöker ta bort mossor och lavar för att se ristningarna och man vet ju inte med vilka skrekliga verktyg de gjora detta.
Diskutionen hur att skydda ristningen och med vilka medel är ju aktuellt hela tiden och det Norska metod att döda vegetationen med alkohol är nu också aktuellt i Bohuslän, men som i så många situationen är det största problemet pengar. Alkoholen ta bort kloroformen ur växterna och utan det kan de inte leva. Men det hjälper bara tidsvis, efter ca. 2 - 3 år växer de upp igen.
Så mycket jag vet finns där (nog) inte någon form av biologiska bekämpningsmedel som förtär mikrovegetationen. Problemet är tyvärr komplicerad. De flesta ristningar ligger i tallskog som försura jorden och med det regnvattnet som faller och ränner över hällytan. Det påverkar tillväxten av mossor och lavar som på sin tur avskilda surar som tränner in i hällytan, främst på de ställen där ytan är skadad, dvs vid figurerna (en hällristning är egentligen en skadad hällytan, så att säga).

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2009, 09:12 »
Tack för den utförliga informationen. Och din svenska är klart bättre än min holländska... ;)
Förstår dock inte riktigt det här med temperaturskillnader som du nämner. Är det snabba temperaturskillnader som är problemet? Eller varför minskade temperaturskillnaden på T-12 när man ledde bort vattnet med betongranden?

/Mats

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2009, 23:01 »
Att leda bort vatten har inget att gjora med temperaturskillnaden, det gjorde man så att det försurade vattnet kan inte längre rinna över hällen och fräta bort hällytan.
Temperaturskillnaden minskade tack isolationsmaterialet. På våren och hösten kan skillnaden i temperaturen bli hemskt stora. På dagn kan solen värma upp hällytan och på natt kan det redan finnas något nattfrost. I extrema fall kan skillnaden vara mer än 60 grad. Däremot är många hällar lite poröst, för en stor del genom vittringen. Vattnet kan dränga in i hällytan och när vattnet fryser, blir volumen 10% större och det kan skada ytan ännu mer.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #14 skrivet: oktober 29, 2009, 08:26 »
OK, jag förstår.
Så för att sammanfatta problemet skulle man kunna säga att orsaken till allt detta elände är en samverkan mellan
- surt regn
- ytterligare försurning genom att vatten rinner av från sur barrskogsjord
- ytterligare försurning genom syror som avges från mossor och lavar
- därav följande vittring som ger småsprickor
- småsprickor också p.g.a. temperaturskillnader
- frostsprängning i dessa småsprickor

Är det rätt uppfattat?

/Mats

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #15 skrivet: oktober 29, 2009, 21:45 »
Så skulle man kunna sammanfatta problemet på ett enkelt sätt. Det ena faktor påverka det andra och ofta också förstarka de. Om man bara täcka en ristning, men inte gör något mot vattnet som rinner över hällen, eller ta bort alla mossor och lavar, blir ristningen inte riktigt skyddad. Självklart gäller det också för de övriga faktorer. När man "bara" kämpa en aspekt, blir ristningsytan nästan lika mycket hottad för skador än om man inte gör någonting alls. Situationen är verkligen allvärligt. Bara i Bohuslän finns drygt 1.500 platser med hällristningar.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #16 skrivet: oktober 29, 2009, 22:45 »
Det går också att tillägga att denna försurning bara har förvärrats sedan man täckt av flera hällristningspartier som tidigare varit begravna. Tyvärr är det som alltid frågan om vem man bevarar sin kultur för, de som lever idag (och därmed undviker att täcka över hällristningarna), eller de som lever i framtiden (och därmed täcker över hällristningarna med tjocka lager jord).

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #17 skrivet: oktober 29, 2009, 23:51 »
Faktum är att de hällristningar som grävas fram efter många år är i bättre skick än de som ligger i dagen, men tyvärr betyder det inte alltid att ristningarna är skyddad när vi täcker de med en tjock lager av jord :(. Ett bra exempel finns (igen) att se på Aspeberget. En av de stora hällytor (ristning Tanum 18) vittrades så snabbt att man bestämde sig för drygt 10 år sedan att täcka den med en 1 meter tjock lager jord. Därför att hällytan var redan mycket skrovligt pga vittring, fanns det kanska mycket fuktighet kvar i de mikrosprickor osv. Då man täckte ristningen fick den försurade fuktigheten alla chans att förtsätta fräta bort mineraler. För några år sedan har de tagit bort jorden och denna hällen är nu också täckt med isolationsmaterial.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #18 skrivet: oktober 30, 2009, 09:21 »
Är det bättre att hällen befinner sig i skugga än i sol? Temperaturskillnaderna blir ju större i solbelysning men å andra sidan ökar nog mossväxten i skugga.

/Mats

Utloggad esmart

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
  • dokumentering av hällristning
SV: Vad är detta? (Hällristningsvård)
« Svar #19 skrivet: oktober 30, 2009, 14:13 »
Det vad du skriver nu är precis en del av problemet. Å ena sidan är det bättre att hällen inte ligger i full solsken med hänsyn till temperaturen. Men när en häll ligger i skuggan av till exempel tallskog, påverkar det mossväxten samt försuringen av jorden. Det bästa av två mindre situationen är när träden ger skuggan utan att stå alldeles för nära hällen.