Författare Ämne: Vikingaskepp..?  (läst 23078 gånger)

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Vikingaskepp..?
« skrivet: maj 08, 2009, 17:52 »
Någon här som vet något?

Spännande!

http://svt.se/svttext/web/pages/129.html

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Vikingaskepp..?
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2009, 21:35 »
Väldigt spännande. Ett långskepp i Vänern.
Uppgiften om att det inom hundra meter från skeppet finns ytterligare sex vrak som skulle kunna vara från samma tid låter ju inte heller illa.
Hur många vikingatida skepp har man funnit överhuvudtaget i Norden? Oseberg-, Gokstad-, Äskekärr-, Ladbyskeppet. Är det så väldigt många fler egentligen?

Alltid roligt förresten att läsa arkeologer som i intervjuer försöker spetsa till fyndets unika karaktär. "Det första förlista vikingaskeppet som hittats i Sverige" säljer märkligt nog bättre än "Det andra vikingaskeppet som hittats i Sverige över huvud taget".  :D

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2009, 00:49 »
Mycket spännande, kan knappt bärga mig!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2009, 01:02 »
Nja, nu är det ju egentligen fler skepp som hittats i sverige, för att inte tala om norden.

Det här har jag för mig är en bra referens: http://www.vikingship.net/fynd/skipSvS.html

Speciellt grämer jag mig över Östra Nordstan Skeppet.

Men jag ser fram emot att höra mer om dessa fynd.

Utloggad Ti

• Stammis
  • Antal inlägg: 360
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2009, 11:54 »
Här finns lite utförligare information för den som är intresserad:
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2821811

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2009, 18:53 »
Man bara längtar efter att få höra vad träproverna och analyserna av vapnen skall ge för resultat. Spännande.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2009, 19:05 »
Kan bara instämma med föregående talare !

När fortsätter utgrävningen ?

När undersöks de övriga båtarna ?

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2009, 11:57 »
Det som jag tycker verkar spännande är fyndets likhet med vikingaskeppen i Roskilde, Danmark. Där hittades ett flertal vikingaskepp nedsänkta i fjorden där de hade utgjort någon typ av spärr så att främmande skepp inte kunde komma in till hamnen. Kanske är det samma sak här??

Roskildeskeppen var rätt så välbevarade och finns att beskåda i Vikingaskeppsmuseet. Det största skeppen, Havshästen från Glendalouge (med reservation för stavningen) har rekonstruerats och man kan få prova på att segla med det skeppet eller med något av de mindre rekonstruerade skeppen.

/Åsa.

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2009, 12:22 »
Det verkar som man räknar med att vraken är förlista.
För den vane seglaren på Vänern är det välkänt att det kan bildas väldiga
vågar ute på storvänern som blir förädiska när de närmar sig land och grund.
Man brukar räkna med att det finns runt 20 000 vrak i Vänern.

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #10 skrivet: maj 10, 2009, 12:38 »
Om vraken förlist eller sänkts med avsikt kan bara en utgrävning visa. Hur som helst är det ett spännande fynd.

Jag är inte så hemma i områden runt Vänern, finns där någon vikingatida handelsplats i närheten dit man kan tänka sig att skeppen varit på väg (till eller från)? Eller någon vikingatida boplats? Har man hittat spår av skeppsbyggeri i närheten av Vänern?

/Åsa.

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #11 skrivet: maj 10, 2009, 14:01 »
Ja verkligen spännande! Om det är vikingatid eller medeltid, lika spännande både och.
Vilka platser de var på väg mot? Puh, finns hur många som helst att välja på.
Tänk om det var Järlehus de var på väg mot eller in i Tidan mot sjön Östen.
Kanske de var på väg mot Värmland. Hmm de kanske var på tillbaka till Norge eller Danmark.

Hur såg vattenvägarna in till Hornborgasjön ut, fullt möjligt?

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #12 skrivet: maj 10, 2009, 19:07 »
Om vraken förlist eller sänkts med avsikt kan bara en utgrävning visa. Hur som helst är det ett spännande fynd.

Jag är inte så hemma i områden runt Vänern, finns där någon vikingatida handelsplats i närheten dit man kan tänka sig att skeppen varit på väg (till eller från)? Eller någon vikingatida boplats? Har man hittat spår av skeppsbyggeri i närheten av Vänern?

/Åsa.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2658.0.html

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

• Stammis
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2009, 08:26 »
Ja verkligen spännande! Om det är vikingatid eller medeltid, lika spännande både och.
Vilka platser de var på väg mot? Puh, finns hur många som helst att välja på.
Tänk om det var Järlehus de var på väg mot eller in i Tidan mot sjön Östen.
Kanske de var på väg mot Värmland. Hmm de kanske var på tillbaka till Norge eller Danmark.

Hur såg vattenvägarna in till Hornborgasjön ut, fullt möjligt?

Tack! Finns det någon bra litteratur på ämnet? Alltså om boplatser/handelsplatser runt Vänern?

/Åsa.

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #14 skrivet: maj 11, 2009, 09:11 »
Det finns säkert några här på forumet som vill svara på det så jag överlåter
frågan. Men så mycket kan jag säga att det är inte bara boplatser/handelsplatser
runt Vänern som blir aktuella. Tidan t.ex var dåtidens E4.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #15 skrivet: maj 11, 2009, 09:55 »
Det finns säkert några här på forumet som vill svara på det så jag överlåter
frågan. Men så mycket kan jag säga att det är inte bara boplatser/handelsplatser
runt Vänern som blir aktuella. Tidan t.ex var dåtidens E4.

Lidan = RV1
Byälven E18
Gullspång/Letälven E20

osv osv!

Utloggad largo

• Stammis
  • Antal inlägg: 101
« Svar #16 skrivet: maj 11, 2009, 10:27 »
Hur säker är dateringen av vraken?
Klinkbyggda transportfartyg / båtar har ju använts långt in i tidigmodern tid.
Vid utgrävningar i centrala Falun - kvarteret Köpmannen, återfanns en klinkbyggd båt av avsevärd storlek, som används som malmskuta (om jag inte minns fel, ligger halva skeppet kvar under en byggnad som inte revs i samband med utgrävningen. Datering 1600-tal.
Runt om i Siljanbyarna kajkade folk runt (alltså inte för att förnöja turister, som idag) i klinkbyggda fartyg ända fram runt sekelskiftet 18-1900.
Allmogesjöfart på Vänern lär också ha bedrivits långt in i tidigmodern tid, men kan någon svara på om båtbyggartraditionen i dessa trakter är klink- eller kravellbyggnad?
Vore dom vikingatida eller tidigare vore det otroligt spännande.

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #17 skrivet: maj 11, 2009, 13:36 »
Väldigt spännande. Ett långskepp i Vänern.
Uppgiften om att det inom hundra meter från skeppet finns ytterligare sex vrak som skulle kunna vara från samma tid låter ju inte heller illa.
Hur många vikingatida skepp har man funnit överhuvudtaget i Norden? Oseberg-, Gokstad-, Äskekärr-, Ladbyskeppet. Är det så väldigt många fler egentligen?

Alltid roligt förresten att läsa arkeologer som i intervjuer försöker spetsa till fyndets unika karaktär. "Det första förlista vikingaskeppet som hittats i Sverige" säljer märkligt nog bättre än "Det andra vikingaskeppet som hittats i Sverige över huvud taget".  :D

Vill bara påtala att det finns två vikingatida vrak i Äskekärr. Äsk 1 från 900-talet, knarr och Äsk 2, mitten av 1000-talet, knarr.

« Senast ändrad: maj 11, 2009, 14:45 av Gorm »

Utloggad Ludowicus

• Novis
  • Antal inlägg: 1
« Svar #18 skrivet: maj 16, 2009, 17:39 »
Det här är ju otroligt spännande!
Man hoppas ju verkligen att vraken är vikingatida men man ska komma ihåg att precis som skrevs i i tidgare inlägg, klinkbyggda träbåtar har använts ända in i modern tid. 
Har själv en gammal klinkbyggd skorv från 40-talet! :D

Hoppas dock att de här fynden är bra mycket äldre!

Utloggad Ti

• Stammis
« Svar #19 skrivet: maj 16, 2009, 19:59 »
Svärd och spjut var väl inte så vanliga Vänern på 40-talet.