Författare Ämne: Ska jag eller ska jag inte???  (läst 2913 gånger)

Utloggad Nellie

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Ska jag eller ska jag inte???
« skrivet: april 27, 2009, 18:52 »
Jag utbildar mig just nu vid stockholms universitet. Där läser jag historieprogrammet. 4 av 6 terminer läser jag historia. De andra 2 terminerna är valfria om min tanke är då att läsa ARKEOLOGI I och ARKEOLOGI II. Har bollat mycket över vad jag ska läsa de två valfria terminerna och är ganska säker på att detta blir roligast då det tilltalar mig mycket.
Problemet är - jag har ett osynligt handikapp. Jag finner arkeologi väldigt intressant och men mitt handikapp får mig att bli osäker på om jag borde läsa arkeologi eller inte pga fältkurserna och studiebesöken. Jag ser fram emot att få gräva och undersöka. Det är inte det jag kommer att ha problem med utan de kommer att vara resorna till och från platserna.
Jag lider nämligen av kraftigt överaktiv blåsa. Jag går mellan 30-40 ggr/dag på toaletten. Så min fråga är: hur ser det ut på ett fältarbete när man befinner sig mitt ute i ingenstans, typ? Finns det tillgång till badrum?
Finns det någon som har läst vid SU och läst dessa ämnen? Hur gick det i så fall till vid resorna till och från fältarbetet och väl på plats?

OM jag mot all förmodan klarar av kurserna läser jag gärna Masterexamen inom laborativ arkeologi för det låter intressant, men kan någon förklara exakt VAD det innebär? Vad gör man och hur ser en arbetsdag ut?

Tacksam för svar!? :)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Ska jag eller ska jag inte???
« Svar #1 skrivet: april 27, 2009, 20:39 »
Jag har visserligen inte läst vid SU, men jag kan försöka svara på några av dina frågor i alla fall.

Jag har varit på två fältkurser och vid båda har det funnits tillgång till toalettbodar, dock har det enbart funnits en och det har ibland uppstått kö.

Transporten har man själv fått ordna, i mitt fall fick jag åka buss eller bil.

Jag önskar dig ett stort lycka till med fältkurserna och din utbildning! :D

/Åsa.