Författare Ämne: Stenyxa  (läst 4308 gånger)

Utloggad hansg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Skultuna Modell
Stenyxa
« skrivet: maj 05, 2009, 18:12 »
Hej, jag är arkivarie (helt ny) i Skultuna hembygdsförening, haller pa att registrera dokument o "prylar".
Hittade en stenyxa som skänkts till föreningen för 50 ar sedan, den var upphittad vid Björneborg pa Solberga gards ägor 1950.
höjd eller längd 130mm, största bredd 67 mm,tjocklek 41 mm, hal diameter 22.8-23 mm.(tycker ocksa halet har väl liten diameter för sa pass tung yxa

Men halet gör mig lite tveksam till när den är tillverkad, halets yta är väldigt slät med nagra svaga reflor som gar i svag spiral, ser alltsa ut att vara borrat med nagot verktyg.

Vidare verkar ingangs ändarna för halet väldigt skarpa, inte för jag sett manga stenxor men de jag sett har en bedyligt större radie (bruten kant) vid hal ingang.

Hur langt fram i tiden tillverkade man stenyxor?
Och var vänder man sig för en bedömning av fyndet?

Och ursäkta at jag inte kan skriva a med en krumelur över , tangenten för den bokstaven funkar inte, drick ej kaffe vid tangentbordet!
Hälsningar
H.G.Lindberg
Skultuna
Hans-Göran Lindberg

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Stenyxa
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2009, 18:53 »
Hur langt fram i tiden tillverkade man stenyxor?
Fram till tidig bronsålder kan man säga

Och var vänder man sig för en bedömning av fyndet?
I vanliga fall skulle jag säga länsmuseet, men de har ju gjort sig av med arkeologerna i Västmanland... Kanske kan man hjälpa dig på http://www.kmmd.se

Skafthål på stenyxor brukar borras med rörben, vilket gör att skafthålet ofta inte är cylindriskt utan konkavt. Det vill säga att skafthålet ofta är mindre mot mitten än i ändarna i takt med att borren slits ned (man borrade från två håll).

/Micke

Utloggad hansg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
    • Skultuna Modell
SV: Stenyxa
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2009, 19:09 »
Ok, tack för svaret ska testa med länken,
maste tagit en helsikes tid att borra med rörben..man kanske skulle ut o testa.. men
det har väl nagon redan gjort.
h-g
Hans-Göran Lindberg

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Stenyxa
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2009, 20:23 »
Ok, tack för svaret ska testa med länken,
maste tagit en helsikes tid att borra med rörben..man kanske skulle ut o testa.. men
det har väl nagon redan gjort.
h-g
Det går fortare att borra med ett rör än att borra med en massiv borr (som man gjorde tidigare), eftersom du inte behöver mala ned all sten i hålet, utan bara en "ofylld cirkel". I bland hittar man t.om. yxor som inte blivt helt genomborrade, med tappen kvar.

/Micke