Författare Ämne: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna  (läst 12463 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« skrivet: april 23, 2009, 09:38 »
Ganska hel dessutom, vilket inte är vanligt. Översättningen av det som återstår lyder enligt Sthlms länsmuseum "...fr reste denna sten efter Frösten sin fader".

http://www.lansmuseum.a.se/start/sid2.cfm?in_id=152

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #1 skrivet: april 23, 2009, 13:04 »
Finns även liten artikel på Sveriges Radios hemsida

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=2786728

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #2 skrivet: april 23, 2009, 20:39 »
Häftigt!  :)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #3 skrivet: april 24, 2009, 15:21 »
Undrar vad den kommer få för signum.

Har varit och fotograferat stenen och i samma veva var Torgunn Snædal där och tittade på stenen. Kan lägga ut bild sedan.

Vidare har man gjort ett återfynd av en annan sten och torgunn gissade på att det är någon mellanb U 215 och 225. Någon som vet?
Det är stenen med borrhål i kanten som ligger ovanpå U 220.
 

//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #4 skrivet: april 24, 2009, 16:15 »
Denne "man" som har gjort återfyndet med borrhålen är undertecknad. Jag hittade stenen i augusti 2005. Den utgör ett återfynd av U 223, men fragmentet visade sig vara en del av U 217. Så U 223 har utgått ur Samnordisk runtextdatabas.
Vad nyfyndet kommer få för signum beror på hur inskriften hinner publiceras/beskrivas innan nästa databas kommer.
/Jan

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #5 skrivet: april 24, 2009, 19:49 »
Något förslag på vad jag kan kalla den så länge?
Tänkte lägga upp bilder på hemsidan.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #6 skrivet: april 24, 2009, 21:33 »
Lämpligt sommarprojekt: granska kyrkogårdsmurarna i hemtrakten, det finns troligen åtskilliga runstenar och runstensfragment kvar att hitta. Jag har själv kollat ett antal i Östergötland, tyvärr utan att få träff än.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #7 skrivet: april 24, 2009, 21:55 »
Ja, granska speciellt den norra bogårdsmuren. Vid en genomgång av 30 runfynd från ca 1940 och framåt i bogårdsmurar i Stockholmstrakten kunde jag konstatera att för 20 fanns det väderstrecksuppgifter. 10 av runfynden hade gjorts i den norra muren, 4 i den östra, 4 i den södra och bara 2 i den västra.
Flest ögon går förbi den södra och västra muren varför kanske inskrifter där redan hade hittats. Men det kan ju undersökas närmare genom att se vad som anges i Sveriges runinskrifter om äldre tiders bogårdsmursfynd.
Bussmicke: Du kan kalla Vallentunafyndet för "NF 2009" eller nåt sånt så länge. (U NF2009)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #8 skrivet: april 24, 2009, 22:36 »
Lämpligt sommarprojekt: granska kyrkogårdsmurarna i hemtrakten, det finns troligen åtskilliga runstenar och runstensfragment kvar att hitta. Jag har själv kollat ett antal i Östergötland, tyvärr utan att få träff än.

Precis vad jag suttit och tänkt här i kväll! :) Vilka av kyrkogårdarna har du redan hunnit avverka? Tänker också att jag ska vara extra uppmärksam på stenytor när jag promenerar i områden varifrån försvunna stenar är kända; det vore nästan lika kul att återfinna en sådan.

(En stor del av sommaren kommer nog undertecknad emellertid att befinna sig i sitt barndomslandskap Dalarna och där är nog ett aktivt spanande lite väl optimistiskt, men vilken kul nyhet det vore om...)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #9 skrivet: april 24, 2009, 22:41 »
Lämpligt sommarprojekt: granska kyrkogårdsmurarna i hemtrakten, det finns troligen åtskilliga runstenar och runstensfragment kvar att hitta. Jag har själv kollat ett antal i Östergötland, tyvärr utan att få träff än.
I Örby församling, Marks kommun, Västra Götalands län,  verkar det en gång ha funnits ett fragment av en runsten i eller vid kyrkogårdsmuren. Tyvärr tycks fragmentet ha försvunnit, troligen någon gång på 1800-talet. Kanske det dyker upp igen någon gång.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #10 skrivet: april 25, 2009, 08:10 »
Denne "man" som har gjort återfyndet med borrhålen är undertecknad. Jag hittade stenen i augusti 2005. Den utgör ett återfynd av U 223, men fragmentet visade sig vara en del av U 217. Så U 223 har utgått ur Samnordisk runtextdatabas.
Vad nyfyndet kommer få för signum beror på hur inskriften hinner publiceras/beskrivas innan nästa databas kommer.
/Jan

Du kan ju meddela när du vet vilket signum det blir.
Tillsvidare kallar jag återfyndet för U 215-225 på hemsidan och nyfyndet U NF2009.
För övrigt ar Snædal där och tittade på det igår, spolade av med vatten och borstade rent.
Antagligen tog de väl en bild också.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #11 skrivet: april 25, 2009, 16:48 »
Återfyndet jag gjorde 2005 har signum U 217 i Samnordisk runtextdatabas.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #12 skrivet: april 25, 2009, 17:35 »
Återfyndet jag gjorde 2005 har signum U 217 i Samnordisk runtextdatabas.

Den med borrhålet som ligger ovanpå U 220 alltså.
Tack så länge.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #13 skrivet: april 26, 2009, 19:48 »
Nu finns bilderna på min hemsida, välkomna in.



//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #14 skrivet: april 28, 2009, 20:01 »
Vad finns det för likheter och skillnader med andra stenar i Vallentunabygden? Går det rentav att gissa sig till vem som är runmästaren?

Utloggad kenny_lex

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #15 skrivet: juli 22, 2009, 03:10 »
Jag måste fråga om det bara är jag som får en känsla av att det är nått lurt med denna sten, att det till och med kan var en förfalskning? På de bilderna som jag har sett ser runorna smala och tydliga ut, nästan som om de är ny-hyggna och inte legat i marken så länge.

Jag måste säga att jag inte sett stenen på riktigt och att de flesta bilderna på den inte visar så mycket detaljer.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #16 skrivet: juli 22, 2009, 10:06 »
Jag måste fråga om det bara är jag som får en känsla av att det är nått lurt med denna sten, att det till och med kan var en förfalskning? På de bilderna som jag har sett ser runorna smala och tydliga ut, nästan som om de är ny-hyggna och inte legat i marken så länge.
Jag måste säga att jag inte sett stenen på riktigt och att de flesta bilderna på den inte visar så mycket detaljer.
Mitt intryck av stenen är att det inte är frågan om en förfalskning och tvärt om tror jag att just det faktum att stenen länge har legat i jorden har lett till att runorna inte är slitna av vädrets makter.
En förfalskare hade antagligen inte gjort felet sin istället för stin. Inte heller är det så troligt att en förfalskare att valt runföljden resti istället för de vanligare raisti eller risti (i betydelse reste). Man behöver vara relativt väl bevandrad i runologin för att inse att det - på en sten utan ornamentik - är mer förväntat med former utan diftonger (det står inte "stain") än med diftonger som är det vanliga på våra uppländska ornerade runstenar. Det är inte säkert att en förfalskare kan förväntas ha observerat det. Och när skulle förfalskaren haft tid att hugga in runorna utan att bli upptäckt? Stenen hittades i höstas och det var först efter vårregnen när stenen låg vid parkeringsplatsen som runorna upptäcktes.
/Jan

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #17 skrivet: juli 25, 2009, 09:50 »
Jag måste fråga om det bara är jag som får en känsla av att det är nått lurt med denna sten, att det till och med kan var en förfalskning? På de bilderna som jag har sett ser runorna smala och tydliga ut, nästan som om de är ny-hyggna och inte legat i marken så länge.
Jag måste säga att jag inte sett stenen på riktigt och att de flesta bilderna på den inte visar så mycket detaljer.
Mitt intryck av stenen är att det inte är frågan om en förfalskning och tvärt om tror jag att just det faktum att stenen länge har legat i jorden har lett till att runorna inte är slitna av vädrets makter.
En förfalskare hade antagligen inte gjort felet sin istället för stin. Inte heller är det så troligt att en förfalskare att valt runföljden resti istället för de vanligare raisti eller risti (i betydelse reste). Man behöver vara relativt väl bevandrad i runologin för att inse att det - på en sten utan ornamentik - är mer förväntat med former utan diftonger (det står inte "stain") än med diftonger som är det vanliga på våra uppländska ornerade runstenar. Det är inte säkert att en förfalskare kan förväntas ha observerat det. Och när skulle förfalskaren haft tid att hugga in runorna utan att bli upptäckt? Stenen hittades i höstas och det var först efter vårregnen när stenen låg vid parkeringsplatsen som runorna upptäcktes.
/Jan


Nog kan man väl, rent hypotetiskt, tänka sig att en skojfrisk person lägger märke till att stenen skulle bli en snygg runsten, lägger beslag på den en mörk natt, hugger runorna någon annanstans, lägger tillbaka stenen en lika mörk natt, och slutligen täcker över runorna med jord? Jag tror inte att det har gått till så, men är det säkert att någon hade saknat stenen ifall den hade varit borta från parkeringsplatsen ett par dagar?

Om det hade varit jag så hade jag nog medvetet gjort ett par stavfel för att matcha min tafatta och naiva huggteknik, och jag hade helt klart valt en "datering" utan ornamentik.  ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #18 skrivet: juli 25, 2009, 16:03 »
Torgunn Snædal är en av landets främsta auktoriteter på runstenar och borde nog kunnat se om det rörde sig om en förfalskning när hon besökte stenen ifråga.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: "Ny" runsten upptäckt i Vallentuna
« Svar #19 skrivet: augusti 02, 2009, 17:02 »
Torgunn Snædal är en av landets främsta auktoriteter på runstenar och borde nog kunnat se om det rörde sig om en förfalskning när hon besökte stenen ifråga.

Så är det helt säkert.  :)