Författare Ämne: Dödsriken i asatron  (läst 25659 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Dödsriken i asatron
« skrivet: april 23, 2009, 08:38 »
Ärbara krigare kom ju till Valhall efter döden, men var hamnade alla andra? Var det i Folkvang? Läste någonstans att mindre lyckosamma krigare hamnade där, men gällde det även "vanligt folk"?

Mats
P.s. Det är Folkvang, inte Folkvagn (även om en del på 60-talet nog betraktade den senare som rena döden...)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #1 skrivet: april 23, 2009, 20:40 »
Har det någonstans men kommer inte ihåg exakt var nu. Har i alla fall för mig att förutom Odens Valhall så tog även Freja emot döda (kommer inte ihåg namn på platsen?). Även Hel tog väl emot och det ansågs väl till viss del (kallt och mörkt?) men kanske inte heller så obehagligt som det nog ofta framställs som. Gissar en hel del här men jag har något minne av detta. Kanske någon kan bekräfta eller berätta om det inte stämmer?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #2 skrivet: april 23, 2009, 22:45 »
Freja och Oden delade på de fallna krigarna.


Tor sägs vara den som får ta emot döda trälar, och kanske "vanligt" folk.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #3 skrivet: april 23, 2009, 23:44 »
... och de som drunknade samlade ihop av Ran, eller har jag läst för mycket Fantasy-böcker nu igen?
 :D
Qui tacet, consentit

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #4 skrivet: april 24, 2009, 07:24 »
... och de som drunknade samlade ihop av Ran, eller har jag läst för mycket Fantasy-böcker nu igen?
 :D

Nej, det stämmer bra. Hon var hustru till havsguden Ägir och hade ett nät som hon samlade in de drunknade med. Hon använde även nätet för att aktivt fånga och dränka levande sjöfarare.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #5 skrivet: april 24, 2009, 08:26 »
Freja och Oden delade på de fallna krigarna.


Tor sägs vara den som får ta emot döda trälar, och kanske "vanligt" folk.

Inga namn på platser alltså, men väl gudanamn?
Betr. att Tor tar emot vanlig folk så kommer man ju osökt att tänka på alla torshammarringar som man hittar påfallande ofta i vikingatida gravar i Mälardalen, speciellt i Uppland. Är det en signal till den mottagande gudomen: "Ta emot denna själ" ?

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #6 skrivet: april 24, 2009, 10:12 »
Freja och Oden delade på de fallna krigarna.


Tor sägs vara den som får ta emot döda trälar, och kanske "vanligt" folk.

Inga namn på platser alltså, men väl gudanamn?
Betr. att Tor tar emot vanlig folk så kommer man ju osökt att tänka på alla torshammarringar som man hittar påfallande ofta i vikingatida gravar i Mälardalen, speciellt i Uppland. Är det en signal till den mottagande gudomen: "Ta emot denna själ" ?

/Mats


Folkvang stämmer bra.
Valhall, känner alla till - men det finns saker som tyder på att inte bara stridsmän hamnade där.
Ymisland - bortom ishaven/jättarnas land... ett paradis där det var ljust och varmt.
Trudvang, Tors rike, till vilket man kan anta att vanligt folk kom.
Alfhem, Frejs hem - även det ett möjligt dödsrike.
Ran, har nämnts - de drunknades dödsgudinna - Ran = språkligt samma som rån. Ägir och Ran ägde en hall som var upplyst och strålande - ett valhall för drunknade(?) (Näsström)


Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #7 skrivet: april 24, 2009, 13:14 »
Sedan bör vi nämna att de döda kunde vistas i gravhögen. Ett annat exempel är bergen. De döda förfäderna troddes bo i berget.  Annars är det ju till Niefelheim som de döda kommer till. Detta dödsrike regerades av gudinnan Hel. Till henne kom de som inte dött i strid. Läs mer om detta här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hel


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #8 skrivet: april 24, 2009, 14:14 »
Oj, det verkar ha funnits ett helt shoppingcenter av alla dödsriken att välja mellan. Så både Niefelheim och Trudvang är kanske svaren på min ursprungliga fråga, om jag tolkat er rätt.

När man läser den här mytologin undrar man i och för sig hur mycket koll folk hade på de här komplicerade förhållandena, Gamla Testamentet känns ju som en piece of cake bredvid den fornnordiska gudasagan.  :P

Tack för svaren!

/Mats

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #9 skrivet: april 24, 2009, 22:03 »
Det fanns väl ett ställe till, ett som var värre/under Hels rike, ett rike där man hela tiden fick etterstänk på sig. Var det inte typ draken Nidhögg som skvätte etter omkring sig.
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #10 skrivet: april 24, 2009, 23:53 »
Var det inte Loke som fjättrades vid berget med kedjor med ormar över sig som droppade etter i hans ögon. Hans hustru Idun samlade etter i en skål för att mildra hans lidande men hon måste ju gå och tömma skålen när den blev full och då vred sig Loke av smärta och det upplevde människorna som jordbävning.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #11 skrivet: april 25, 2009, 09:33 »
Var det inte Loke som fjättrades vid berget med kedjor med ormar över sig som droppade etter i hans ögon. Hans hustru Idun samlade etter i en skål för att mildra hans lidande men hon måste ju gå och tömma skålen när den blev full och då vred sig Loke av smärta och det upplevde människorna som jordbävning.

Thomas


Helt riktigt.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #12 skrivet: maj 02, 2009, 05:42 »
Jag tar mig friheten att smyga in två små brasklappar:

1) Nästan allt vi vet om asatron är nedtecknat efter att kristendomen slagit igenom på bred front, och vi vet därför inte hur mycket som kristendomen hade hunnit påverka synen på de gamla dödsrikena. Man kan rentav tänka sig att den kristna missionen med flit förvandlade Hels rike till ett helvete för att vinna över oroliga själar till den nya tron, där det som bekant inte är samma våldsamma inträdeskrav till himlen.

2) Asatron är polyteistisk och om vi studerar andra sådana religioner, t.ex. hinduismen eller den gamla grekiska mytologin, så ser vi att ett typiskt drag är att gränsdragningen mellan religion och "icke-religion" är luddig. Förutom en uppsättning gudar har vi en mängd halvgudar, jättar, monster och andra varelser av varierande religiös betydelse. Ett annat drag är att uppsättningen gudar och berättelserna runt dem varierar både geografiskt och över tid. En gud som lokalt dyrkas som den viktigaste kan på en annan plats vara i det närmaste okänd eller dyrkas på ett annat sätt eller under ett annat namn. En naturlig följd av detta är att många av berättelserna om gudarna finns i ett otal olika varianter, och det finns ingen "absolut sanning" likt den som den moderna Bibeln erbjuder. Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, att de religiösa uppfattningar som Snorre m.fl. återspeglar kan ha varit centrala i Västergötland vid en viss tidpunkt, men de behöver inte ha varit centrala i Uppland vid samma tidpunkt eller i Västergötland tvåhundra år tidigare.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2009, 09:51 »
Visst är brasklappen på sin plats :)

Dock: det är inte förbehållet kristendomen att ha en himmels/helvetes - tanke på döden - så Hel kan mycket väl vara, om än naturligtvis färgat av kristendomen, genuint fornnordiskt.
Sen ser man en otydlighet i texterna i dessa saker - man kan tydligen komma till vissa dödsriken utan att ha dött av svärdseggen, och Balder som ju sköts med pil hamnade i Hel.

Det är som du säger: vi studerar en religion på ett "platt" sätt - när den egentligen är en otrolig blandning av allsköns gudar/synsätt osv..
Eller - lekmännen studerar den så, vi andra ser ju naturligtvis annorlunda på det hela :)

Ett bra exempel är ju Oden med sin Frigg och Freja med sin Od... Samma gudapar (?) där  tid och lokal tagit dem på olika färder.


Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #14 skrivet: maj 02, 2009, 10:19 »
Min farmor och farfar hade en radiokanal som hette Helvetia.


Inte för att vara elak, men vad har det med ämnet att göra?



Jo alltså, hur vet man att helveterna var kelter? Vilka arkeologiska fynd kan kopplas
till dem?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #15 skrivet: maj 02, 2009, 10:25 »
Min farmor och farfar hade en radiokanal som hette Helvetia.


Inte för att vara elak, men vad har det med ämnet att göra?


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #16 skrivet: maj 02, 2009, 10:32 »
Vill tipsa om en bok som jag fick i födelsedagspresent förra året, Stora boken om Vikingarnas gudar och myter av Lars Magnar Enoksen.

I Helheim hamnar de som dör av sjukdomar eller pga ålderdom och som inte gjort något ärofullt i dödsögonblicket. Hos Hel råder det ständig svält.

De döda i Helheim vandrar till Hifelhel (kölddöden), ett område i Nifelheim, där de upplever dödens kval om igen.

När Ragnarök kommer öppnas Helheims portar på vid gavel och de döda strömmar ut för att ställa till med elände för de levande.

/Åsa.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #17 skrivet: maj 02, 2009, 11:45 »
Vill tipsa om en bok som jag fick i födelsedagspresent förra året, Stora boken om Vikingarnas gudar och myter av Lars Magnar Enoksen.

I Helheim hamnar de som dör av sjukdomar eller pga ålderdom och som inte gjort något ärofullt i dödsögonblicket. Hos Hel råder det ständig svält.

De döda i Helheim vandrar till Hifelhel (kölddöden), ett område i Nifelheim, där de upplever dödens kval om igen.

När Ragnarök kommer öppnas Helheims portar på vid gavel och de döda strömmar ut för att ställa till med elände för de levande.

/Åsa.

...samt Balder - "den skinande"; den bäste av alla asagudarna. Detta gör, för mig i alla fall, Hel till en mycket mer komplex plats än den gängse uppfattningen.

Balder är även ett bra exempel på hur olika sagor växte fram: Saxos och Snorres versioner är så olika som det bara är möjligt men ändå finns vissa saker som påvisar en likartad startpunkt.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #18 skrivet: maj 04, 2009, 12:00 »
Min farmor och farfar hade en radiokanal som hette Helvetia.


Inte för att vara elak, men vad har det med ämnet att göra?



Jo alltså, hur vet man att helveterna var kelter? Vilka arkeologiska fynd kan kopplas
till dem?

Jaha, nu fattar jag vad du menar! Jag vet faktiskt inte så mycket om kelterna, tycker hela begreppet kelter är väldigt flummigt. Jag hade gärna fått lite klarhet i de olika folkgrupperna som räknas in i storgruppen kelter. Någon som vet?  ???

/Åsa.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dödsriken i asatron
« Svar #19 skrivet: maj 04, 2009, 20:01 »
"Keltisk" är primärt ett språkligt begrepp, inte ett etniskt. Kelter är alltså de som talar ett keltiskt språk. I nutiden alltså bretoner, walesare (kymrer), skotska gaeler och irländska gaeler.
I äldre tid var keltiska språk mycket mera utbredda. De talades (troligen) på hela de brittiska öarna innan angelsaxarna invandrade. För 2000 år sedan talades keltiska språk också i större delen av nuvarande Frankrike och Belgien, delar av Spanien, Poslätten i Norditalien, delar av Centraleuropa och i Galatien i nuvarande Turkiet. Till Norditalien och Turkiet hade kelterna kommit på 200-talet respektive 400-talet före Kristus. I Spanien var de troligen också relativt nyinvandrade, medan det är mera osäkert hur länge keltiska språk talats i de övriga områdena.
Vad beträffar de nuvarande keltiska språken så är bretonskan och kymriskan relativt näras släkt liksom skotsk och irländsk gaeliska. I båda fallen separerade språken för ca 1500 år sedan.
När det gäller släktskapsförhållandena mellan de keltiska språk som talades på europas fastland så är mycket litet känt. Traditionellt har galliskan ansetts stå relativt nära kymriska/bretonska, men detta är omstritt. Bretonskan kom förresten från de brittiska öarna till Bretagne för ungefär 1500 år sedan och ungefär samtidigt vandrade skoterna, en gaelisk grupp från Irland, över till Skottland (som fått namn efter dem). I Skottland talades tidigare piktiska, också ett keltiskt språk, troligen rätt likt kymriskan, men mycket litet är känt om det.

Var helveterna kelter? Ja troligen, åtminstone är de personnamn och ortnamn vi känner från dem keltiska. Det fanns emellertid även icke-keltiska språk i centraleuropa samtidigt. Åtminstone raetiska, illyriska och venetiska är inte keltiska, och troligen inte heller liguriskan.